دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگینامه سعدی شاعر بزرگ و پر آوازه ایران زمین

  • یلدا محمدی
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۵
  • ۰

خلاصه ایی زیبا و دلنشین از زندگینامه سعدی شاعر توانای پارسی را در این مطلب ارائه می دهیم که با مطالعه این مقاله با زندگی این شاعر بزرگ و همچنین آثار باقیمانده از وی بیشتر آشنا خواهید شد.

سعدی یکی از بزرگترین شعرای ایران است که نام و آوازه آن در سراسر جهان پیچیده است. از این رو آشنایی با زندگینامه سعدی و آثارش می تواند برای همه ما جذاب و خواندنی باشد و اغلب ترجیح می دهیم با زندگی این شاعر گرانقدر آشنا شویم. بر این اساس خلاصه ایی از زندگینامه وی را در این مقاله ارائه می دهیم که امیدواریم مطالعه آن برای شما عزیزان نیز لذت بخش و جذاب باشد. تا پایان ما را همراهی نمایید.

خلاصه زندگینامه سعدی شیرازی و معرفی آثار وی :

در مطالب قبل به معرفی زندگی نامه فردوسی و همچنین زندگینامه فروغ فرخزاد و چند تن دیگر از شاعران بزرگ و توانای کشورمان پرداختیم، همانطور که گفتیم قصد داریم در این مقاله به معرفی زندگینامه سعدی شیرازی شاعر بزرگ و گرانقدر پارسی بپردازیم. همه ما سعدی را بوستان و گلستان می شناسیم، اما لازم است با دیگر خصوصیات و زندگینامه این شاعر ایرانی که آوازه آن در دیگر کشورهای جهان نیز پیچیده است، آشنا شویم.

زندگینامه ی سعدی

سعدی بین سال های 585 تا 606 هجری قمری در شهر زیبای شیراز متولد شد، مادر وی اهل کازرون و پدرش شیرازی بود. خانواده اش از عالمان دین و دانش بودند و آنچه از یادداشت ها بر می آید پدرش از کارکنان دربار اتابک بوده است که در زمان کودکی سعدی از دنیا می رود و سعدی بعد از آن تحت تکفل جد مادری قرار می گیرد و رشد می کند. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در شیراز گذارند و به یادگیری دانش و علم پرداخت اما در سنین جوانی برای کسب دانش بیشتر به بغداد سفر کرد، و این آغاز سفر های متعدد سعدی بود. وی در بغداد به مدرسه نظامیه رفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد. آغاز سفر های سعدی را می توان منسوب به سال 621 دانست، بعد از آن سعدی سفرهای متعدد و طولانی خود را ادامه داد و به جهانگردی پرداخت که طبق گفته ها، این سفر ها حدود سی سال به طول انجامید و در نهایت در سال 655 سعدی به شیراز بازگشت. سعدی در این مسافرت ها بارها با پای پیاده به حج رفت و علاوه بر مکه، به عراق، حجاز، شام، هندوستان، آذربایجان، یمن، آفریقای شمالی و دیگر کشورها و شهرها سفر کرد و این مسافرت های طولانی بهترین انگیزه برای به نگارش در آوردن بوستان و گلستان بوده است.

در زندگینامه سعدی آمده است که وی بعد از بازگشت به شیراز کتاب بوستان خود را که در سال 655 نگارشش به پایان رسید، به ابوبکر بن سعد زنگی که در آن زمان حاکم فارس بود تقدیم کرد و کتاب بوستان خود را به نام وی نمود. در این زمان سعدی از محبوبیت خاصی برخوردار بود و آوازه و شهرت آن علاوه بر ایران در دیگر کشورهای جهان پیچیده بود. کتاب دیگر سعدی به نام گلستان نیز که به نثر آهنگین فارسی در هشت باب نوشته شده است و می توان آن را تاثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی دانست. علاوه بر بوستان و گلستان سعدی، آثار دیگری به نظم و نثر از این وی بر جای مانده است که از بین آنها می توان به دیوار اشعار، صاحبیه، قصاید سعدی، مفردات سعدی، مجالس پنچگانه و هزلیات سعدی و… اشاره نمود.

مجسمه سعدی شیرازی

  •  آرون گروپس

در زندگینامه سعدی دو تاریخ در رابطه با زمان فوت سعدی مطرح گردیده است، برخی تاریخ فوت را 17 آذر سال 670 و برخی دیگر همچون جامی تاریخ درگذشت سعدی را مهرماه سال 671 می دانند. با این حال این شاعر پارسی بزرگ و گرانقدر در مکانی که در گذشته محل زندگی وی بود به خاک سپرده شد، این مکان در ۴ کیلومتری شیراز و در کنار باغ دلگشا واقع شده است، برای اولین بار در قرن هفتم خواجه شمس الدین مقبره ایی بر فراز قبر سعدی بنا نمود، اما لازم است بدانید که بنا فعلی آرامگاه سعدی در سال 1331 هجری شمسی با تلفیقی از معماری ایرانی قدیم و جدید ساخته شده است که هم اکنون مرقد و زیارتگاهی برای علاقه مندان به شعر و ادب پارسی شده است. عکس زیر تصویری زیبا از آرامگاه سعدی شیرازی را نشان می دهد.

عکس آرامگاه سعدی شیرازی

روز اول اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است که برای همه علاقه مندان به ادبیات فارسی روزی گرانقدر و عزیز محسوب می گردد. امیدواریم مطالعه زندگینامه سعدی برای شما دوستان نیز جذاب بوده باشد، از همه شما علاقه مندان دعوت می نماییم با کلیک بر روی زندگینامه مشاهیر با زندگینامه ها و آثار دیگر شاعران و بزرگان کشورمان آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *