دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علایم افسردگی و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • پروین حیدریان
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۱

افسردگی علایم خاصی دارد که اکثر افراد این عارضه را فقط با ناراحتی و گوشه گیری شناخته اند. اما این فکر کاملا اشتباه است افسردگی نشانه های مختلف فیزیکی و روانی دارد که در این مقاله با مهمترین علایم افسردگی و نشانه هایی که حتما باید آن ها را جدی گرفت آشنا خواهید شد.

هنگامی که حرف از افسردگی می شود تصویری از یک نوع بیماری روانی و عاطفی در تصور همه افراد شکل می گیرد. افسردگی یکی از بیماری های شایع عاطفی است که موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود. به این معنی است که فرد افسرده دچار یک نوع عذاب روحی می شود که بر روابط شخصی و اجتماعی وی اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات نیز این علایم افسردگی برگشت ناپذیر است.

درباره عوامل فکری که منجر به بیماری افسردگی می شود تا کنون بحث های زیادی شده است و مشاوران و روان شناسان نکات مهمی را در این رابطه یاد آوری نموده اند. همان طور که می دانید محرومیت ها و ناکامی ها در دوران کودکی تا انزوای اجتماعی در بزرگ سالی در دامنه این اختلال قرار دارد. به این معنا که تراکم رویداد های منفی و سر خوردگی ها موجب افزایش افکار بدبینانه به جهان می شود، که این افکار به کاهش فعالیت، افکار منفی داشتن از خود و میل به خود کشی منجر شده و زمینه افسردگی را فراهم می کند. برای آغاز بهتر درمان این بیماری روحی مخصوصا درمان افسردگی بدون دارو باید نشانه های افسردگی به خوبی شناسایی و بهترین روش درمانی تشخصی داده شود.

افسردگی و علایم آن

نشانه های مهم و علایم افسردگی

نکته ای که درباره عوامل زمینه ساز و علائم افسردگی مورد اهمیت است نا آگاهانه بودن این افکار است. به عبارت دیگر گاهی ممکن است در بعضی از زمینه های زندگی حتی بدون این که خودمان آگاه باشیم دارای افکار تحریف شده و بیمار گونه ای هستیم که مستقیما در احساس، خلق و خوی و روند زندگی ما نیز تاثیر می گذارد که شناسایی این افکار تحریف شده و مخرب (که زمینه ساز افسردگی هستند) راه نجات افراد افسرده است. اکثر مردم اطلاعات کمی از بیماری افسردگی دارند و افراد اغلب فکر می‌کنند افسردگی یعنی احساس غمگینی و یا حس بد داشتن، این افراد اطلاع ندارند که افسردگی می تواند فرد را از یک تصمیم گیری ساده عاجز و ناتوان کند، بدون دلیل مشخص گریه کند و یا بیست ساعت در شبانه روز بخوابد. از این رو آشنایی با علائم و نشانه های افسردگی برای همگان اهمیت دارد. متداول ترین علائم افسردگی که به عنوان علائم هشدار دهنده در نظر گرفته می شوند را در ادامه مطالعه نمایید.

افسردگی

۱. تغییرات سطح انرژی یا فعالیت

از جمله علائم اولیه افسردگی کاهش انرژی می باشد که تشخیص آن بسیار ساده است. این به این معنا است که حس کنید به اندازه هفته یا ماه گذشته انرژی ندارید. نه این که تمام روز خسته باشید بلکه فقط انرژی کمتری نسبت به سابق داشته باشید. به طور مثال ترجیح بدهید بعد از خاتمه کار روزانه، مطالعه و استراحت کنید تا این که به ورزش بپردازید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دومین عامل بروز بیماری افسردگی، خستگی جسمی است. استراحت و خوابیدن شما را سرحال نمی کند و حتی در زمان صبح پس از بیدار شدن از خواب هم احساس خستگی می‌کنید. این احساس خستگی در طول روز هم ادامه پیدا می کند. ممکن است که در محل کار خود مشغول به کار هستید و فعالیت های کاری شما را به خود مشغول کند ولی بعد از این که به منزل برمی گردید خیلی احساس کوفتگی کنید. چرت زدن، بدن را به این طرف و آن طرف کشیدن و خمیازه کشیدن از علایم خستگی است.

سستی و رخوت از جدی ترین علائم افسردگی است. کسی که به افسردگی دچار شده است ممکن است به صورت غیرعادی خواب آلود و بی حال شود و یا در حالت عادی ممکن است ساعت‌ها بدون انجام هیچ کاری روی صندلی بنشین و به انجام هیچ کاری علاقه مند نباشد و ممکن است فرد از نظر جسمی و روحی احساس سنگینی کند. اگر سطح فعالیت معمولی فرد کم شود از دیگر نشانه های افسردگی است.

همچنین یکی از شایع ترین علایم افسردگی بی خوابی است. ناتوانی در استراحت کردن، فکر های مختلف کردن و دراز کشیدن و بیدار و نگران ماندن و یا حتی بر عکس افرادی که زیاد می خوابند مشکوک به ابتلا به افسردگی هستند.

از دیگر علائم افسردگی کناره گیری اجتماعی است. به طور مثال فردی گاهی اوقات علاقه زیادی به مهمانی رفتن دارد اما اگر این علاقه کم شود و در مکان های اجتماعی و مهمانی های حضور نیابد نشانه های افسردگی در او دیده می شود.

علایم افسردگی

۲. تغییرات فیزیکی

برخی از افراد فکر می کنند که علایم افسردگی فقط به مغز فرد مربوط می شود، اما این فکر کاملا اشتباه است. افسردگی علاوه بر نشانه هایی که بر روی ذهن افراد می گذارد موجب علایم فیزیکی مهمی نیز می شود. برخی از افراد به دلیل اینکه خواب کافی ندارند و استراحت نمی کنند و یا از نظر جسمی دچار استرس شده اند احساس درد هایی در بدن خود می کنند.

کم اشتهایی از جمله علائم افسردگی است که بسیار شایع می باشد. علاوه بر این برخی از افراد افسرده ممکن است به عنوان مسکن شروع به غذا خوردن نمایند و دچار اضافه وزن شوند که هر دو این عوامل از از علائم افسردگی می باشند.

نشانه افسردگی

۳. حالت های روحی دشوار

تحریک پذیری ممکن است علت های مختلفی داشته باشد.خواب بد، سردرد، یک صورتحساب پیش‌بینی نشده، فرا رسیدن وقت دندانپزشک، و هر عامل استرس زای دیگری می‌تواند باعث آن شود. افراد افسرده ممکن است به خاطر یک مسئله کم اهمیت و یا حتی هیچ چیزی دچار خشم شوند.

از علایم دیگر افسردگی اضطراب و نگرانی است. به طور مثال فرد ممکن است برای انجام و موضوعات عادی روزانه وسواسی و نگرانی داشته باشد. مثلا مدام بگوید برای شام چه غذایی درست کنم، قرص هایم تمام نشده و بسیاری از اضطراب ها و نگرانی های دیگر از نشانه های افسردگی در فرد هستند. همچنین ممکن است فرد افسرده از تصمیم گیری عاجز شود.

داشتن نگاه بدبینی به افراد نیز از علائم افسردگی است. به طور مثال فرد با خود بگوید امروز هم روز بدی است یا هیچکس مرا دوست ندارد و یا من شانس ندارم از نشانه های افسردگی هستند.

بی تفاوتی و بی خیالی نیز از نشانه های افسردگی است. به طور مثال یکی از دوستان شما با شما صحبت می کند و مشکلش را با شما در میان می گذارد ولی شما فقط ساکت می شوید و گوش می دهید و حرف های او هیچ احساسی را در درون شما برانگیخته نمی کند.

علائم افسردگی

۴. درد هیجانی

دردهای هیجانی زیر از جمله نشانه های بروز افسردگی محسوب می شوند.

  • احساس پوچی
  • غمگینی طولانی
  • احساس گناه
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • احساس بی‌پناهی
  • احساس ناامیدی
  • گریه  غیرقابل کنترل و غیرقابل توضیح

۵. تغییر در الگوهای فکری

از دیگر علائم معمول افسردگی عدم تمرکز است. این به این معنا است که فرد نمی تواند به صحبت های سخنرانی که در جلسه حضور دارید و یا روی رژیم غذایی که دارد و یا روی کاری که در حال انجام آن است تمرکز کند. از طرف دیگر ممکن است بدون اینکه فرد متوجه شود افکارش به سمتی دیگر برود تا هنگامی که ناگهان به خودتان بیایید. به طور مثال ناگهان متوجه شوید که به مدت ۲۰ دقیقه بر روی یک یکی از صفحات کتاب مانده اید.

۶. دل مشغولی به مرگ

فکر کردن به مرگ نیز از نشانه های افسردگی می باشد. فکر کردن درباره  مرگ ممکن است به شکل خیال و تصور مرگ خود فرد باشد. مثلا ممکن است فرد به اتفاقاتی که در مراسم خاکسپاری خودش قرار است اتفاق بیفتد فکر کند و یا خود را در حالت خوابیده در قبر تصور کند و یا به این موضوع فکر کند که مردم بعد از مرگش چه می گویند.

symptoms-of-depression-8

تفاوت میان افسردگی و اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی که به عنوان اختلال افسردگی شیدایی نیز معرفی می شود، موجب تغییراتی جدی در تفکر و افکار، خلق و خو و سطح انرژی می شود، حال این نشانه ها در فاز پایین شباهت به افسردگی دارد، از این رو اهمیت زیادی به آن داده نمی شود و اشتباه تشخیص می دهند.

مصرف دارو های ضد افسردگی برای افسردگی دو قطبی امکان دارد با مشکلات جدی همراه باشد و وضعیت وی را بدتر کند، بنابراین در صورتی که دچار حالتهایی از احساسات مفرط خوشحالی، کاهش نیاز به خواب، افکار رقابتی و رفتار  تکانشی هستید، می تواند از نشانه های اختلال دو قطبی باشد، از این رو ارزیابی خود را بر تشخیص این اختلال قرار دهید.

نشنه های افسردگی

نشانه های افسردگی بر اساس سن و جنسیت

افسردگی می تواند بر اساس سن و جنسیت افراد مختلف تغییر کند و نشانه های افسردگی معمولا بین خانوم ها و آقایان و نیز افراد جوان و مسن متفاوت می باشد.

مردانی که دچار افسردگی هستند، اغلب کمتر اظهار احساس خودبیزاری و نا امیدی می کنند و به جای آن معمولا از خستگی، مشکلات خواب و تحریک پذیری گلایه دارند، ضمن اینکه علاقه ای نیز به کار و تفریح ندارند، این قبیل افراد امکان دارد دچار علائمی همچون پرخاشگری، خشم، رفتار عاری از حس مسوولیت و سوء مصرف مواد را داشته باشند.

خانوم های مبتلا به افسردگی نیز دارای احساساتی همچون گناه، خواب زیاد، پرخوری و اضافه وزن هستند؛ افسردگی در خانوم ها معمولا در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی شایع بوده و تحت تاثیر عوامل هورمونی می باشد، اغلب از هر هفت مورد از زنان بعد از زایمان امکان دارد یک نفر افسردگی پس از زایمان را تجربه کند.

علایم افسردگی حاد در نوجوانان اغلب شامل خشم، آشفتگی، تحریک پذیری می باشد، احساس سردرد، شکم درد و برخی دیگر از بیماری های جسمی نیز از نشان های دیگر افسردگی در بین نوجوانان است.

علائم افسردگی

افسردگی در بین افراد مسن بسیار شایع است و اغلب نشانه های آن در این قبیل افراد بیشتر شامل نشانه های جسمی و فیزیکی همچون خستگی، مشکلات حافظه و درد ها و رنج های ناشناخته به جای علائم عاطفی می باشد، ضمن اینکه افراد مسن مبتلا به افسردگی اغلب به ظاهر خود اهمیتی نمی دهند و مصرف دارو هایی که برای سلامتی شان اهمیت زیادی دارد را متوقف می کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با تمام علایم افسردگی و شناخت این عارضه آشنا شده باشید و اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان افسردگی را انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *