دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان سریع یبوست را با این روش ها تجربه کنید

  • پروین حیدریان
  • ۹ آذر ۱۳۹۵
  • ۰

گاهی اوقات درد یبوست بسیار شدید است و نیازمند راهی سریع برای درمان یبوست هستیم. در این مقاله با راه های موثر و مفید برای درمان سریع یبوست به صورت گیاهی در خانه و دارویی آشنا خواهید شد.

هنگامی که تعداد دفعات اجابت مزاج با دشواری در دفع مدفوع به مدت چند هفته و یا بیشتر صورت می گیرد را یبوست مزمن می نامند. اگر فردی دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته را داشته باشد، می توان گفت که فرد دچار این مشکل شده است. این عارضه می تواند مانع از انجام وظایف روزانه گردد و همچنین موجب می شود تا فرد هنگام دفع فشار زیادی را تحمل کند و بروز علائم و نشانه های دیگری را تجربه کند. در یبوست مزمن یا شدید با توجه به علت اصلی دامن زننده به این عارضه درمان سریع یبوست تجویز می شود.

بیماری یبوست باعث می شود تا بسیاری از بیماری های دیگر در بدن ظاهر شوند و نوع شدید یا مزمن آن علاوه بر ناراحتی در دفع، افراد را کسل و بی حال می کند و همچنین باعث ایجاد خمیازه می شود. علاوه بر این اشتها را از بین می برد و باعث بد مزه شدن دهان می شود و به همین دلیل درمان یبوست را باید جدی گرفت.

درمان یبوست در منزل

روش های درمان سریع یبوست

مهمترین دلیل یبوست عادی و یبوست بدون علت زمینه ای بیشتر به کاهش تحرک و رژیم غذایی مربوط می شود و با تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک می توان به درمان یبوست پرداخت. مصرف فراوان مایعات به ویژه آب به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود، زیرا آب نقش بسیار مهمی در دفع بهتر مدفوع دارد. از این رو افراد بزرگسال که دارای وزن متوسط هستند باید حدود ۸ لیوان آب به طور روزانه مصرف نمایند تا دچار یبوست نشوند. راه های درمان سریع یبوست در حالت های متعادل و یا شدید تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و درمان آنها در دو بخش کلی گیاهی و دارویی مانند قرص سی لاکس که برای درمان یبوست تجویز می شود تقسیم می شوند.

درمان سریع یبوست

تغییر عادات و راه هایی برای درمان یبوست مزمن

  1. نوشیدن مایعات: نوشیدن مایعات باعث می شود تا محیط روده بزرگ روان تر و مدفوع را حجیم تر می کند. هر چقدر که آب مدفوع بیشتر باشد، نرم‌تر خواهد بود و بنابراین آسان تر دفع خواهد شد. آب و آب میوه های طبیعی بهترین منبع مایعات به شمار می‌روند. و کمک شایانی به درمان سریع یبوست می نمایند.
  2. ورزش کردن منظم: ورزش کردن دارای مزیت های فراوانی است که یکی از مزیت های بی شمار آن بهبود عملکرد تمام سیستم های بدن می شود. در صورت یبوست داشتن می‌توانید با ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش به انجام عمل دفع کمک کنید. هر چه بیشتر فعال باشید، تخلیه شکم بهتر صورت خواهد گرفت.
  3. مصرف فیبر بیشتر: فیبر باعث حجیم و نرم شدن مدفوع می شود و در نتیجه دفع راحتتر صورت می گیرد. فیبر در غلات، سبزی و میوه موجود است.
  4. به تأخیر نیانداختن دفع: عادات رفتاری بر یبوست تأثیر می‌گذارند. اگر احساس دفع دارید، باید به سرعت به سراغ سرویس بهداشتی بروید. اما اگر نشسته اید و هیچ اتفاقی نمی افتد و دفع انجام نمی‌شود، زور نزنید. بلند شوید، چون با زور زدن و فشار آوردن باعث می‌شوید که بدن به این کار عادت کند. پس بهتر است اجازه دهید که مدفوع به طور طبیعی خارج شود.

روش های درمان یبوست

  •  آرون گروپس

مصرف انجیر برای درمان سریع یبوست

یکی از روش های درمان خانگی یبوست مصرف انجیر است. افراد مبتلا به یبوست که مشکل زمینه ای مانند انسداد روده ندارند، شب ها مقداری انجیر را در آب خیس کنند و صبح به صورت ناشتا این انجیرها را همراه آب آن میل نمایند. این کار کمک زیادی به رفع یبوست و سهولت دفع خواهد کرد.

شربت خاکشیر برای رفع یبوست

برای بهبود یبوست می توانید شربت خاکشیر را قبل از صرف صبحانه بنوشید، این عمل علاوه بر بهبود یبوست، موجب از بین بردن جوش های صورت نیز می شود. برای تهیه این نوشیدنی درمانی می توانید یک قاشق غذاخوری خاکشیر و دو حبه قند یا شکر را در نصف لیوان آب بریزید و با هم مخلوط نمایید. این شربت برای تمامی افراد به خصوص افرادی که شکم آن ها بسیار سخت کار می کند روشی بسیار خوب و مناسب برای درمان سریع یبوست می باشد.

روغن بادام و عسل برای درمان یبوست شدید

یکی از بهترین راه ها برای درمان سریع یبوست استفاده از مخلوط روغن بادام شیرین و عسل است. برای این کار ۳ واحد عسل را با ۵ واحد روغن بادام شیرین مخلوط نمایید و دو قاشق غذا خوری از این مخلوط را میل نمایید تا یبوست شدید شما درمان شود.

تخم شنبلیله برای درمان یبوست

یکی از روش های طبیعی برای بهبود یبوست استفاده از تخم شنبلیله است. تخم شنبلیله دارای خواصی است که در طول زمان خراب نمی شود از این رو می توانید آن را نگهداری نمایید و از خواص دارویی آن برای درمان یبوست استفاده نمایید.

سبوس برنج برای درمان یبوست

یکی از روش های درمان یبوست که بدون علت مشخص صورت گرفته است استفاده از سبوس برنج می باشد. سبوس غلات به ویژه سبوس برنج دارای فیبر فراوانی هستند و به عنوان یک نوع درمان طبیعی ساده و بی ضرر برای درمان یبوست هایی که علت مشخصی ندارند به شمار می رود.

درمان یبوست

نکات مهم برای کاهش ابتلا به یبوست

  • انواع والک، سیر و موسیر از جمله گیاهان ضد یبوست می باشد و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می شوند. برگ های تازه والک را می توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.
  • خوردن سبزی و میوه در حد نرمال باعث متخلخل شدن مدفوع  شما خواهد شد. سعی کنید حد اقل سه بار در هفته سبزی مصرف کنید. می توانید همراه با غذا یا بصورت لقمه با نان میل نمایید. همچنین عادت کنید که پس از هر سه وعده غذا(صبحانه، ناهار، شام)، یک یا دو عدد میوه بخورید.
  • پس از خوردن مواد غذایی که یبوست می آورند، مانند ماکارونی، انار و دانه ی انار، مواد فلفل دار و تند، استعمال تریاک یا مشروبات الکلی، کشک، دوغ، دمپختی، کاکائو و قهوه به مقدار زیاد خودداری نمایید و حتما سبزی، شیر و آب فراوان را مصرف کنید.
  • اگر هم یبوست مزاج هستید یا سنگ کیسه صفرا دارید، می توانید صبح ها دو قاشق روغن زیتون را همراه آب یک لیموی کامل میل کنید.
  • دمکرده گل محمدی روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین میتوان استفاده کرد.

یبوست

یبوست یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود که درد شدید این عارضه باعث می شود تا کارهای روزانه مختل گردند. از این رو با رعایت نکات مهم و همچنین راه هایی مفید و موثر برای درمان سریع یبوست که در این مقاله گفته شد این عارضه را درمان و از ایجاد آن جلوگیری نماییم. در صورت تمایل می توانید برای داشتن اطلاعات در زمینه انواع بیماری های مختلف به بخش بیماری ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *