دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انواع حساسیت پوستی را با این روش های طبیعی از بین ببرید

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

حساسیت پوستی از مشکلات شایعی است که ممکن است در برخی از افراد با تغییر فصل یا به طور کلی داشتن پوستی حساس ایجاد شود. در این مقاله با روش های موثر و مفید برای درمان حساسیت پوستی با مواد طبیعی در منزل آشنا خواهید شد.

بعضی افراد دارای پوستی مقاوم و برخی دیگر دارای پوستی حساس هستند. افرادی که دارای پوست مقاوم هستند به ندرت دچار خارش، قرمزی، سوزش پوست و جوش صورت می شوند. پوست حساس به معنی این است که نسبت به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می دهد و باید این افراد راه هایی را برای درمان حساسیت پوستی خود انجام دهند.

افرادی که پوست حساس دارند به محصولات آرایش بهداشتی هم واکنش نشان می دهند و نشانه های آن با جوش، التهاب و قرمزی پوست صورت نمایان می شود. در برخی از افراد دیگر نیز که دارای حساسیت پوستی هستند هیچگونه از این علائم نشان داده نمی شود اما بیمار احساس سوزش پوستی می کند.

درمان خارش پوست

چند روش طبیعی برای درمان حساسیت پوستی

برای درمان حساسیت پوستی که ممکن است ناشی از حساسیت فصلی هم باشد باید به چند نکته توجه کرد. اولین راه این است که از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه زیادی مانند فلفل، سیر، پیاز و زنجبیل دارند خودداری نمایید. همینطور باید مصرف غذاهای شیرین و چرب را کاهش داد زیرا این مواد غذایی زمینه ساز افزایش تولید صفرا است. حساسیت های پوستی با علایمی مانند پوسته شدن، خارش، قرمزی، جوش و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی خود را نشان می دهد. این نوع حساسیت ها همراه با حساسیت های تنفسی بیشتر در فصل بهار دیده می شود و متخصصان توصیه های مختلفی برای رفع این مشکل می کنند. همچنین حساسیت های دیگر پوستی مانند اگزما و خارش بیشتر در هنگام کار کردن با مواد شوینده و خانه تکانی ایجاد می شود که استفاده از دارو های گیاهی برای درمان این مشکلات ثابت شده است. این گیاهان دارویی برای رفع حساسیت های پوستی شامل موارد زیر می شوند.

نعناع

نعناع به دلیل غنی بودن از خواص ضد التهابی پوست هایی که دچار خارش شده اند را نرم می کند و خارش پوست را از بین می برد.

رزماری

رزماری با خاصیت تقویت کنندگی که دارد موجب بهبود جریان خون در مویرگ ها می شود که این عامل موجب کاهش قرمزی و مشکلات پوستی می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رزماری برای مشکلات پوستی

حنا

حنا با خواص که دارد موجب درمان حساسیتهای پوستی مانند اگزما و خارش می شود. حتما این را از بزرگان شنیده اید که برای درمان خارش از حنا استفاده کنید. برای درمان حنا را روزانه چند مرتبه بر روی پوست بمالید.

ریحان

گیاه ریحان با خواص خوبی که برای پوست دارد موجب از بین بردن حساسیت های پوستی که منجر به ایجاد جوش و لکه های پوستی شده اند می شود و این مشکلات را کاهش می دهد. برای این منظور گیاه ریحان تازه را بکوبید و بر روی پوست قرار دهید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص فراوانی برای پوست است. زردچوبه با خاصیت های خوبی که دارد انواع مشکلات پوست که ناشی از حساسیت های پوستی هستند را بهبود می بخشد. برای این منظور یک قاشق غذا خوری از زردچوبه را در مقداری آب مخلوط نمایید تا خمیری به دست آید سپس بر روی زخم ها و مشکلات پوستی که دارید قرار دهید.

زردچوبه برای درمان حساسیت پوست

 آویشن

یکی دیگر از روش های رفع حساسیت پوستی استفاده از خواص دارویی گیاه آویشن است. آویشن یک ضد باکتری قدرتمند محسوب می شود. مالیدن آن بر روی اگزما که ناشی از حساست پوستی است مفید و موثر می باشد.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به منظور رفع حساسیت های پوستی گزینه بسیار مناسبی است زیرا، دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی است و به بهبود بیماری های پوستی، آکنه و حساسیت های پوستی کمک شایانی می کند، همچنین استفاده از این روش به روشن شدن پوست نیز کمک می کند، دویست گرم آلوئه ورا را شسته سپس پوست کنده و آن را خرد نمایید و آب حاصل از آن بر روی نواحی مورد نظر بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند.

بهبود حساسیت پوستی با راهکارهای طبیعی

چای سبز

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت رفع حساسیت های پوستی استفاده از چای سبز است زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین و آنتی اکسیدان می باشد که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد، می توانید چای سبز را پودر کرده سپس بر روی نواحی آسیب دیده پوست تان به مدت پنج دقیقه اعمال نمایید و یا می توانید بیست گرم برگ چای سبز شسته و در پانصد میلی لیتر آب جوشانده و بعد از خنک شدن سه قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را بر روی پوست تان بگذارید.

زنجبیل

همانطور که می دانید زنجبیل و روغن آن از خواص زیادی برخوردار هستند و استفاده از آن به صورت منظم سبب پیشگیری از بروز سنگ های صفراوی، کاهش کلسترول خون، از بین بردن استرس و… می شود همچنین، این ادویه به عنوان یک آنتی هیستامین محسوب می شود که به رفع حساسیت ها کمک زیادی می کند بنابراین زنجبیل را برش داده و بر روی نواحی آسیب دیده پوست تان قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند، از این روش روزی دو بار و به مدت چهار تا پنج هفته استفاده کنید.

رفع حساسیت پوستی با روش های طبیعی

عسل

عسل رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می کند و دارای مقادیر فراوانی آب است، فقط کافی است روزی دو بار عسل را به صورت مستقیم بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان پانزده تا بیست دقیقه با آب پوست تان را بشویید.

توصیه های ضروری

  • در رفع حساسیت پوستی بدون نظر پزشک اقدام به استفاده از دارو ها و پماد نکنید، زیرا ممکن است به مرور زمان این حساسیت تشدید یابد.
  • باید در هنگام کار با آب و مواد شوینده از دستکش استفاده کنید و از آنجا که ماده لاتکس دستکش هم می تواند در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند، بهتر است زیر دستکش از یک دستکش نخی استفاده کنند.
  • حساسیت های پوستی گاهی اوقات خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه خواهند داشت، در این موارد برای کاهش خشکی از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید.
  • نباید دستکش به مدت طولانی در دست بماند، زیرا موجب تعریق و گرما می شود که این عامل ممکن است پوست را مستعد به این مواد کند.

  درمان حساسیت پوستی

گاهی علائم حساسیت های پوستی با برخی از بیماری های پوستی یکسان است و سهل انگاری فرد در مراجعه به پزشک ممکن است باعث وخیم شدن بیماری شود، پس در صورت شدید شدن این علائم، برای درمان حساسیت پوستی به پزشک و متخصص پوست مراجعه نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *