دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگینامه فروغ فرخزاد شاعر توانای قرن معاصر

  • یلدا محمدی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۵
  • ۰

فروغ فرخزاد یکی از شاعران توانا و معاصر کشورمان بود که در سن ۳۲ سالگی در سانحه تصادف جان باخت. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با وی در این مقاله به بررسی زندگینامه فروغ فرخزاد می پردازیم.

آشنایی با زندگینامه فروغ فرخزاد برای همه علاقه مندان به اشعار این شاعر گرانقدر جذاب و دوست داشتنی است و اغلب ترجیح می دهند علاوه بر اشعار فروغ فرخزاد با جزئیات زندگی خصوصی وی نیز آشنا شوید. از این رو قصد داریم در این مقاله به بررسی زندگینامه این شاعر گرانقدر و توانا بپردازیم که در ادامه بخشی از این زندگینامه را ملاحظه خواهید نمود.

بررسی زندگینامه فروغ فرخزاد شاعر معاصر ایرانی :

فروغ الزمان فرخزاد که همه ما وی را با نام فروغ فرخزاد می شناسیم اولین مجموعه شعرش را در هفده سالگی به چاپ رسانید. وی تلاشی زیادی در رابطه با تساوی حقوق زن و مرد نمود و سعی می کرد در اشعارش اعتراض خود را نسبت به ظلمی که در آن دوران به زن ها می شد بیان کند. اغلب اشعار فروغ فرخزاد در این رابطه و شکایت از شرایط حاکم بر کشور در آن دوران سروده شده است. در ادامه گوشه ایی از زندگینامه فروغ فرخزاد را مطالعه فرمایید.

فروغ فرخزاد

تولد و ازدواج فروغ فرخزاد :

در زندگینامه فروغ فرخزاد آمده است که وی در روز هشتم دی ماه سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد، پدر وی محمد فرخزاد اهل تفرش و مادرش توران وزیری تبار اهل کاشان بود. پوران و فریدن خواهر و بردار بزرگ تر فروغ بودند که فریدون فرخزاد نیز از شاعران معاصر و توانای کشورمان محسوب می گردد. فروغ فرخزاد در سن ۱۶ سالگی با پرویز شاپور پسر خاله مادرش آشنا شده و ازدواج نمود. البته این ازدواج عاشقانه و رمانتیک خیلی دوام نیاورد و در سال ۱۳۳۴ به جدایی انجامید که حاصل این ازدواج فرزندی به نام کامیار است. بعد از این جدایی فروغ برای فاصله گرفتن از شرایط بد آن روزهایش به اروپا سفر کرد و در آنجا به یادگیری زبان های مختلف از جمنله ایتالیایی، فرانسه و آلمانی پرداخت، علاوه بر این سفره به اروپا باعث شد فروغ با دید تازه ایی نسبت به فرهنگ ادبی و هنری اروپا آشنا شد و همین امر باعث شد تحولی زیادی در اشعارش به وجود آید. یکی دیگر از تحولات عظیم در زندگی فروغ فرخزاد آشنایی وی با ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردان است که منجر به نزدیکی فروغ به سینما و فعالیت وی در این عرصه شد. فروغ در چند فیلم و نمایشنامه ایفای نقش نمود که از بین آنها می توان به خانه سیاه است، شش شخصیت در جستجوی نویسنده و… اشاره نمود که باعث محبوبیت بیشتر وی شدند.

زندگینامه فروغ فرخزاد

آثار فروغ فرخزاد :

از فروغ پنج دفتر شعر منتشر شده است که هر یک نمونه های قابل توجه و تحسین برانگیزی از شعر معاصر ایرانی محسوب می گردند. فروغ با مجموعه های دیوار، عصیان و اسیر شعر خود را در قالب شعر نیمایی شروع نمود و سپس با مجموعه تولدی دیگر مجددا به تحسین همگان را برانگیت. آخرین مجموعه شعر فروغ به نام ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، در سال ۱۳۴۲ نیز جایگاه وی را در شعر فارسی تثبت نمود.

  •  آرون گروپس

اشعار فروغ فرخزاد

پایان زندگی فروغ فرخزاد :

فروغ فرخزاد در روز دوشنبه بیست و چهار بهمن ۱۳۴۵ در اثر سانحه رانندگی در گذشت و در روز چهارشنبه بیست و ششم بهمن ماه در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. در مراسم خاکسپاری فروغ شاعران و هنرمندانی از جمله اخوان‌ ثالث، هوشنگ ابتهاج، صادق چوبک، جلال آل احمد، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، ابوالقاسم انجوی، شیرازی بهرام بیضایی، نجف دریابندری، احمدرضا احمدی و… حضور داشتند. پسر فروغ فرخزاد، کامیار شاپور به همراه عمران صلاحی مجموعه ایی از نامه های عاشقانه فروغ را که قبل و بعد از ازدواج برای همسرش نوشته بود را گردآوری نموده و در کتابی به نام اولین تپش های عاشقانه قلبم منتشر نمودند.

شعر های فروغ فرخزاد

امیدواریم مطالعه این مقاله و آشنایی با زندگینامه فروغ فرخزاد برای شما دوستان علاقه مند نیز جذاب بوده باشد، از شما عزیزان دعوت می نماییم با کلیک بر روی زندگینامه مشاهیر با زندگی دیگر مشاهیر و مفاخر کشورمان آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *