دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

9 ترفند افزایش سرعت کامپیوتر که باید بدانید

  • مرضیه شاکری
  • ۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

9 ترفند موثر برای افزایش سرعت کامپیوتر های خانگی و اداری, راهکارهایی برای افزایش سرعت کامپیوتر به صورت مصور و تصویری را در این بخش گردآوری نموده ایم تا کمکی باشد در جهت افزایش هرچه بیشتر سرعت کامپیوتر آن دسته از عزیزانی که مطالب بسیاری را در سیستمشان دارند و باعث کندی کار کامپیوترشان شده است.

حتما شما هم برایتان اتفاق افتاده است که با افت سرعت شدید سیستم منزل و یا محل کارتان رو به رو شده اید و به نوعی از کندی ان کلافه اید. در این مطلب قصد داریم ترفند هایی را آموزش دهیم که به افزایش سرعت کامپیوتر کمک میکند.کافیست با ما همراه باشید.

آموزش افزایش سرعت کامیوتر با چند ترفند ساده:

همه ما دوست داریم که کامپیوتری با سرعت بالا داشته باشیم تا در آن واحد چندین کار و برنامه را برایمان اجرا کند بدون اینکه حتی کوچکترین افتی در سرعتش دیده شود. باید گفت که این افت سرعت دلایل بسیاری می تواند داشته باشد، برای مثال برنامه های متعدد و غیر ضروری که روی سیستم هایتان نصب میکنید بدون اینکه حتی کوچکترین کاربردی برایتان داشته باشند. در این مقاله سعی داریم ترفند هایی ساده را آموزش دهیم که میتواند به افزایش سرعت کامپیوتر کمک کند.

1. اطمینان حاصل کنید سخت افزار شما کافی است

همیشه باید سخت افزار ها را مطابق با نیاز خودتان انتخاب کنید. شما باید مطمئن شوید که برای کاری که با کامپیوترتان انجام می دهید، سخت افزار کافی دارید یا خیر. این بدین معناست که شما باید بدانید که برای هر شغل و کاربردی چه سخت افزاری مناسب است.انتظار کار بسیار و سنگین از سستم هایی که سخت افزار رده پایین دارند، عاقلانه نیست.

2. دسکتاپتان را تمیز نگه دارید

افزایش سرعت با تمیز کردن دسکتاپ

یک دسکتاپ شلوغ مانند یک اتاق شلوغ است که پیدا کردن وسایل در آن به کندی پیش می رود. فایل هایی که روی صفحه دسکتاپ ذخیره میکنید می توانند باعث افت سرعت سیستمتان شوند. حتی الامکان فایل هایی که زیاد استفاده نمی کنید را در درایوی به غیر از درایوی که ویندوز روی آن نصب شده است ذخیره کنید. فراموش نکنید که فایل ها و حتی آنهایی که تصور می کنید حجم کمی دارند نیز به نوبه خود در کاهش سرعت سیستم شما نقش دارند.

3. سیستم و ویندوزتان را برای جستجوی اشتباهات اصلاح کنید

برنامه ها و نرم افزارهایی که روی ویندوز نصب می کنید در طول زمان تغییر میکنند و به اشکال می خورند، این به این دلیل است که هرچه زمان پیش می رود نرم افزار ها از رده خارج می شوند و احتیاج به بروز رسانی پیدا میکنند. اگر این اتفاق بیافتد سیستم شما کند می شود. با استفاده از یک برنامه ” بررسی سیستم فایل ” می توانید برنامه هایی که با اشکال مواجه شده اند را پیدا و بررسی کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای استفاده از جستجوگر فایل سیستم ، این مراحل را دنبال کنید:

  • برنامه های باز روی دسکتاپتان را ببندید.
  • بر روی دکمه Start کلیک کنید.
  • Run را کلیک کنید.
  • SFC / SCANNOW این دستور را در کادر اجرا تایپ کنید.
  • روی دکمه OK کلیک کنید.
  • فرایند اسکن ممکن است 30 دقیقه و یا بیشتر (بسته به نوع سیستم شما) به طول بیانجامد.
  • هنگامی که این برنامه SFC به پایان رسید، پنجره Run بسته خواهد شد.

افزایش سرعت با اسکن کردم مرحله 1افزایش سرعت با اسکن کردم مرحله 2

4. اسکن کردن سیستم برای جستجوی ویروس ها، جاسوس افزارها و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم

لازم است و ضروری است که شما یک برنامه آنتی ویروس قوی روی سیستمتان داشته باشید و مرتبا به روز رسانی کنید تا از ورود ویروس ها و تروجان ها به سیستمتان جلوگیری کنید. ویروس ها علاوه بر اینکه ممکن است اطلاعات شما را دستکاری، خراب، پاک کنند و به طور کلی از بین ببرندف در کاهش سرعت سیستم شما نیز دخیل هستند. شما می توانید با نصب یک آنتی ویروس قوی روی ویندوزتان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

افزایش سرعت با آنتی ویروس

5. حذف برنامه های اضافی

برنامه هایی را که قبلا نصب کرده اید و اکنون به آنها احتیاجی ندارید را از سیستمتان پاک کنید. برنامه های اضافی، فضایی را در سیستم شما اشغال می کنند که با باز شدن این فضا، افزایش قابل توجهی در سرعت کامپیوتر پدیدار میشود.

مراحل زیر را برای حذف برنامه های اضافی دنبال کنید:

  • از منوی استارت، کنترل پنل را انتخاب کنید.
  • گزینه “Add or Remove Programs” را انتخاب کنید.
  • با استفاده از اسکرول بار در بین برنامه های نصب شده حرکت کنید و برنامه ای را که می خواهید حذف کنید را انتخاب کنید.
  • روی دکمه (حذف) “Remove ” کلیک کنید.
  • برای تایید انتخاب خود روی گزینه Yes کلیک کنید.
  • در این مرحله برنامه در حال حذف شدن است، تا پایان فرآیند حذف شکیبا باشید.
  • پس از اتمام فرآیند حذف، دیگر نام برنامه را در لیست برنامه ها نخواهید دید که این به معنی پاک شدن برنامه به طور کامل است.

6. تنظیم جلوه های بصری برای عملکرد بهتر

ویندوز امکانات جلوه های ویژه بصری فراهم را برای کاربرانش فراهم می آورد، مثال پنجره های متحرک و منو های محو شونده که شما می توانید در صورتی که حافظه عامل کافی ندارید، با استفاده از آنها سرعت کامپیوترتان را افزایش دهید.

7. برنامه ها نباید به طور خودکار شروع شوند

برنامه هایی که بر روی کامپیوترتان هستند را به گونه ای تنظیم کنید که با بوت شدن سیستم و بالا آمدن ویندوز به صورت خودکار شروع به کار نکنند. شروع خودکار برنامه ها علاوه بر کندی در سرعت سیستم باعث می شوند تا ویروس ها وارد سیستم شما شوند. برای مثال هنگامی که سی دی و یا فلش را به سیستم متصل میکنید ، اگر به صورت خودکار باز شوند هر انچه که ویروس دارند را به سیستم شما منتقل می کنند، پس جلوی باز شدن خودکار برنامه ها را بگیرید.

به روش زیر می توانید از بارگذاری خودکار برنامه ها جلوگیری کنید:

  • از منوی استارت، گزینه startup folder را باز کنید.
  • در زیر منویی که برایتان باز می شود، لیست برنامه هایی را مشاهده خواهید کرد که با بالا آمدن ویندوز به صورت خودکار شروع به کارخواهند کرد. شما میتوانید روی هر برنامه ای که نماخواهید به صورت خودکار شروع شود کلیک راست کرده و گزینه “Delete”  را بزنید.

8. برنامه های هارد دیسکتان را یکپارچه کنید

یکپارچه سازی برنامه ها بدین معناست، هنگامی که شما برنامه ای را روی سیستمتان نصب کرده اید اکنون برای آزاد شدن فضای دیسک آن را پاک می کنید، با وجود اینکه شما برنامه را از سیستمتان پاک کرده اید باز هم اثراتی از برنامه در ویندوز شما باقی می ماند که می تواند فضایی را اشغال کرده و سرعت کامپیوتر را کند کند. بنابر این شما به یکپارچه سازی احتیاج پیدا می کنید. یکپارچه سازی باعث می شود تا شما برنامه هایی که اکنون از آنها استفاده می کنید و آنهایی را که پاک کرده اید را در یک سمت هارد دیسک نگه داری کنید تا فضای باقی مانده برای عملکرد بهتر باز شود.

برای انجام این فرایند مراحل زیر را انجام دهید:

افزایش سرعت کامپیوتر با یکپارچه سازی مرحله 1افزایش سرعت کامپیوتر با یکپارچه سازی مرحله 2افزایش سرعت کامپیوتر با یکپارچه سازی مرحله 3

9. نصب مجدد ویندوز و برنامه ها

اگر شما تمامی مراحل بالا را انجام داده اید و هنوز هم افت سرعت دارید، لازم است که ویندوزتان را دوباره نصب کنید.(آموزش نصب ویندوز 7 و 8 ). این کار مثال این است که شما منزلتان را تمیز میکنید اما باز هم تمیز به نظر نمیرسد، پس لازم است که تمامی وسایل را در جایی دیگر جمع کنید و فضای منزل را کاملا تمیز کرده و دوباره وسایل را بچینید. نصب دوباره ویندوز باعث می شود تا شما فضای هاردتان را کاملا پاک کنید و مجددا برنامه ها را روی آن نصب کنید.

جهت مشاهده آموزش نصب ویندوز به نصب ویندوز هفت و ویندوز هشت مراجعه شود.

****************************************

********************

**

امیدواریم که آموزش افزایش سرعت کامپیوتر مفید و سودمند واقع شده باشد. با دیگر آموزش های ما در بخش دنیای دیجیتال همراه باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *