دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص لیمو شیرین و آنچه باید در مورد ویژگی های این میوه محبوب بدانید

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

معروف ترین خاصیت لیمو شیرین درمان سرما خوردگی و خوردن آن در فصل زمستان است. این میوه محبوب و شیرین علاوه بر درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارای مزیت های بی شماری برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری دارد.

وقتی که اسم لیمو شیرین به گوش همه می رسد بی درنگ همه یاد خواص لیمو شیرین برای درمان سرما خوردگی و فصل زمستان می افتند. این میوه علاوه درمان سرماخوردگی دارای مزیت های بی شمار دیگر برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها دارد. طعم لیمو شیرین همانطور که از نام آن پیدا است، مزه ای شیرین و دلچسب دارد که میوه مورد علاقه بسیاری از افراد است.

لیمو شیرین دارای ۲۸ گرم کالری است که در مقایسه با دیگر میوه ها از انرژی کمتری برخوردار است، علاوه بر این این میوه شیرین سرشار از ویتامین C و اسید سیتریک است. لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از مواد معدنی و پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مفید است. لیمو شیرین به دلیل مزیت های دارویی که دارد می تواند از بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و گرفتگی عروق جلوگیری کند.

فواید لیمو شیرین

بررسی خواص لیمو ترش و فواید دارویی و درمانی آن

مهمترین ترکیبات مفید و موثر لیمو شیرین وجود میزان فراوانی از ویتامین C و اسید سیتریک است. مزیت لیمو شیرین در مقایسه با پرتقال این است که لیمو شیرین دارای کالری بسیار کمی است. طبق مطالعات محققان، نقش پیشگیری کننده لیمو شیرین برای پیشگیری از سرطان و سرما خوردگی به ثبت رسیده است. هنگامی که لیمو شیرین را برش می زنیم و دیر میل می کنیم موجب تلخی این میوه می شود. دلیل تلخی لیمو شیرین این است که موادی به نام لیمونین و نارنجین در آن وجود دارد. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار بگیرد، طعم آن تلخ تر می شود. لیمو شیرین از میوه های پر کلسیم محسوب می شود، و در جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان نقش موثری ایفا می کند.

خواص لیمو شیرین

فواید لیمو شیرین برای درمان سرما خوردگی و آنفلوآنزا

حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد، از این رو این میوه خاصیت ملین و همین طور ادرار آور است. همچنین باعث کاهش دمای بدن و تب به خصوص در هنگام آنفلوآنزا و سرما خوردگی می شود. لیمو شیرین خاصیت سم زدایی دارد از همین رو مصرف آن در بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا که دچار گلو درد هم شده اند توصیه می شود. همچنین خواص لیمو شیرین به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرطان مفید است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مزیت های لیمو شیرین برای درمان کم خونی

از دیگر خواص لیمو شیرین درمان کم خونی است. میزان اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است از همین رو نقش موثری برای افراد مبتلا به کم خونی ایفا می کند. اسید فولیک به بدن کمک می کند تا خون بیشتری در بدن تولید شود و کم خونی بهبود یابد. پزشکان به افرادی که دچار کم خونی شده اند مصرف لیمو شیرین را توصیه می کنند.

مزیت های لیمو شیرین برای دستگاه گوارش

فوای لیمو شیرین اثرات مفیدی بر روی هضم دستگاه گوارش، معده، جلوگیری از تخمیر غذا در معده، پیشگیری از نفخ معده و خنثی شدن مقداری از اسید معده دارد. به همین دلیل پزشکان و متخصصان مصرف یک عدد لیمو شیرین را به طور روزانه به تمامی مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می کنند.

فواید لیمو شیرین

دریافت ویتامین C با لیمو شیرین

لیمو شیرین غنی از ویتامین C و اسید سیتریک است. افرادی که دو عدد لیمو شیرین را به طور روزانه مصرف می نمایند، عملا ویتامین C مورد نیاز بدن خود را در طول روز فراهم می کنند. این نکته را هم بدانید که مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی مقدار ۷۷ میلی گرم ویتامین C را به بدن می رساند، اما مصرف این میوه بدون پوست داخلی فقط ۵۳ میلی گرم ویتامین C را به بدن وارد می کند.

فواید لیمو شیرین برای پیشگیری از بیماری های قلبی

یکی دیگر از خواص لیمو شیرین برای سلامتی پیشگیری از بیماری های قلبی است. لیمو شیرین به دلیل میزان پتاسیم بالایی که دارد از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند و همچنین بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار می سازد. علاوه بر این ها وجود میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها در لیمو شیرین باعث می شود تا میزان زیادی از رادیکال های آزاد موجود در بدن از بین بروند، این مزیت باعث می شود تا در کنار آن بسیاری از بیماری های دیگر نیز از بین روند.

مزیت های لیمو شیرین برای سلامت استخوان

خواص لیمو شیرین به استحکام استخوان ها و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند. لیمو شیرین به عنوان یکی از میوه های پر کلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در خانم ها نقش بسیار موثر و مفیدی را ایفا می کند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

به دلیل اینکه لیمو شیرین دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می باشد در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شگفت انگیزی می کند و سبب کاهش التهاب و مقاومت بدن در مقابل عفونت ها می شود.

خاصیت باورنکردنی لیمو شیرین

مفید برای افراد دیابتی

استفاده از لیمو شیرین برای درمان دیابت گزینه بسیار مناسبی است، فقط کافی است دو قاشق چای خوری آب لیمو شیرین را با چهار قاشق چای خوری انگور فرنگی هندی و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده سپس هر روز به صورت ناشتا آن را میل کنید.

درمان آکنه

بروز جوش و آکنه بر روی پوست از مشکلات شایع در بین اکثر نوجوانان و جوانان می باشند که با استفاده از ماسک لیمو شیرین می توانید پوستی زیبا و بدون آکنه داشته باشید بنابراین، بر روی صورت تان پوست لیمو را ماساژ دهید.

خواص لیمو شیرین بر سلامت پوست

کاهش وزن

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به منظور کاهش وزن روش های مختلفی را امتحان کرده اید اما به نتیجه نرسیده اید بهتر است از لیمو شیرین استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی خواهد شد، می توانید یک لیوان آب گرم را همراه با عسل و آب لیمو شیرین بنوشید.

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که بسیاری از افراد از داشتن رنج می برند و با کمک لیمو شیرین می توانید آن را برطرف کنید، اسید های موجود در لیمو شیرین سبب دفع سموم از روده می شود همچنین، به دلیل داشتن فیبر به بهبود حرکات روده کمک می کند، بنابراین به منظور درمان یبوست مقداری آب لیمو شیرین را با کمی نمک ترکیب کرده و آن بنوشید.

فواید بی نظیر لیمو شیرین

نکته : در مصرف این میوه خوشمزه زیاده روی نکنید زیرا، ممکن سبب بروز اسهال، حالت تهوع و استفراغ شود.

دیگر فواید دارویی لیمو شیرین

  • لیمو شیرین یک نوع مرطوب کننده پوست محسوب می شود.
  • افرادی که به بیماری جزام مبتلا هستند مصرف لیمو شیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
  • افرادی که کم اشتها هستند لیمو شیرین را قبل از غذا میل نمایند تا اشتهای آن ها باز شود.
  • کسانی که سرخک دارند روزانه ۴ عدد لیمو شیرین مصرف نمایند، در زنان شیرده باید ۶ عدد میل نمایند.
  • مالیدن پوست لیمو شیرین به پوست بدن برای درمان اگزما مفید و موثر است.
  • افراد مبتلا به یرقان هر ساعت یک عدد لیمو شیرین بخورند.
  • در طب سنتی لیمو شیرین را به عنوان میوه ای خنک کننده و مفید در رفع التهابات و تشنگی نام برده اند.
  •  برای تقویت موی سر، آب لیمو شیرین را روی موها بریزید و ماساژ دهید.
  • مصرف لیمو شیرین تازه در کاهش بروز حساسیت موثر است.
  • مصرف مرکبات از جمله لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال و گریپ فروت موجب برطرف شدن سرگیجه می شود.

خواص دارویی لیمو شیرین

لیمو شیرین دارای مزیت های مختلف و بی شماری برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها دارد. در این مقاله با خواص لیمو شیرین و فواید بی نظیر این میوه شیرین برای سلامت بدن آشنا شدید که امیدواریم آشنایی بیشتر شما به فواید و خواص این میوه محبوب به شما در میزان استفاده آن یاری رساند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *