دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گل کلم و این همه خاصیت!

  • پروین حیدریان
  • ۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

گل کلم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که این عوامل باعث می شوند تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و از بروز بسیاری از بیماری ها نیز پیشگیری شود. در این مقاله با خواص گل کلم و فواید فوق العاده آن برای سلامتی آشنا خواهید شد.

گل کلم منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین های دیگر از جمله ویتامین B3, B2 و B6 می باشد. این گیاه دارای مواد معدنی مهم و ضروری بدن از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. این سبزی چربی بسیار کمی که دارد که شامل چربی های اشباع نشده و اسید های چرب امگا ۳ می شود. همچنین از دیگر خواص گل کلم مقدار کم قند طبیعی آن است که نسبت به دیگر سبزیجات خانواده خود مانند کلم بروکلی از قند کمی برخوردار است.

گل کلم هم خانواده سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم برگ و … است که بومی کشور مدیترانه شمال شرق می باشد و در حال حاضر در بیشتر کشورها کشت می شود. گل کلم را می توان به صورت آب پز، پخته شده و یا در ترشی استفاده کرد، اما بالاترین ارزش غذایی در گل کلم خام وجود دارد، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد خاصیت بی نظیر آن بر سلامت بدن اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خواص دارویی گل کلم

بررسی خواص گل کلم و فواید دارویی و درمانی آن

گل کلم به دلیل فواید با ارزشی که دارد برای تسکین و درمان بیماری هایی مانند سوء هاضمه، دیابت، اشعه ماوراء بنفش، پاپیلوماتوز تنفسی، دژنراسیون ماکولا، فشار خون بالا و چاقی مفید است. گل کلم به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری های عصبی و سرطان کمک می کند. همچنین فواید دارویی گل کلم برای حفظ سلامت استخوان ها، تعادل الکترولیت، تعادل سطح کلسترول مطلوب، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر و مفید است.

خواص گل کلم

فواید گل کلم برای سلامت قلب

گل کلم به دلیل غنی بودن از ویتامین K دارای خاصیت ضد التهابی است. مصرف گل کلم به صورت منظم به گردش خون سالم در بدن کمک می کند. سولفورین موجود در گل کلم به طور موثری بر عملکرد کلیه ها و فشار خون اثر مثبت می گذارد. همچنین از دیگر فواید درمانی گل کلم برای سلامتی قلب وجود ماده ای به نام آلیسین است که احتمال بروز سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس

تاثیر آن بر کاهش وزن

یکی دیگر از خاصیت گل کلم مصرف آن به عنوان یک ماده مغذی برای کاهش وزن است. گل کلم به دلیل کالری بسیار کم، ماده غذایی فوق العاده ای برای کاهش وزن محسوب می شود. این ماده غذایی سودمند را می توانید همراه با برنج بپزید و با پوره سیب زمینی مخلوط کنید و یا در انواع سالاد ها آن را خورد یا رنده کنید و از فواید و مزیت های آن برای لاغری لذت ببرید.

تقویت حافظه

از جمله فواید گل کلم کمک به تقویت حافظه و عملکرد مغز است. طبق تحقیقات و مطالعات جدیدی که بر روی گل کلم صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که گل کلم می تواند به تقویت حافظه کمک کند. عصاره گل کلم حاوی موادی است که تاثیر آن مشابه دارو های درمان آلزایمر است.

خواص درمانی گل کلم

مزیت های گل کلم برای پیشگیری از سرطان

فواید گل کلم برای سلامتی بسیار متعدد و بی شمار هستند. مصرف منظم گل کلم احتمال ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان سینه، روده، مثانه، پروستات و تخمدان را کاهش می دهد. محققان کانادایی در بررسی هایی که بر روی گل کلم انجام داده بودند دریافتند که مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز موجب می شود تا احتمال ابتلا به سرطان پروستات تا ۵۳ در صد کاهش یابد. همچنین وجود ماده ای به نام ایندول کاربیتول در گل کلم از سرطان های مخصوص زنان به ویژه سرطان سینه جلوگیری می کند. وجود سلفورافان در گل کلم می تواند از انتشار سلول های سرطانی جلوگیری کند و رشد آن ها را متوقف می کند.

مصرف گل کلم در بارداری

گل کلم دارای میزان بالایی فولات و ویتامین B است که مصرف آن به زنان باردار توصیه می شود. کمبود فولات در زنان باردار می تواند منجر به بروز برخی از بیماری ها مانند ایجاد برخی نقایص هنگام تولد و همچنین کم وزنی شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که گل کلم در دوران بارداری باید حتما به صورت پخته مصرف شود زیرا مصرف خام آن موجب می شود تا عوارضی برای جنین ایجاد کند.

فواید گل کلم

فواید گل کلم برای هضم

از دیگر خواص گل کلم کمک به هضم بهتر و راحت مواد غذایی است. گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی است که برای هضم بهتر غذا بسیار با اهمیت است. اگر به اندازه کافی فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی و راحتی از روده ها عبور می کند. در گل کلم ماده ای به نام گلوکورافین وجود دارد که می تواند از روده ها و شکم در برابر برخی از بیماری ها به خصوص زخم معده و سرطان جلوگیری کند.

درمان پوکی استخوان

به دلیل اینکه گل کلم دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و ویتامین K است نقش مهمی در سلامت استخوان ها ایفا کرده و به محافظت از مفاصل و استخوان ها در مقابل آسیب های التهابی کمک می کند و برای جلوگیری از پوکی استخوان و درمان آن گزینه بسیار مناسبی است.

فواید بی نظیر گل کلم

جوان سازی پوست

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان در گل کلم سبب افزایش کلاژن پوست شده و در نتیجه کمک شایانی به جوان سازی پوست و رفع چین و چروک می کند.

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با کمک کل کلم می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، سرشار از فیبر است که سبب بهبود حرکات روده و در نتیجه افرایش حجم روده و درمان یبوست خواهد شد.

خاصیت باورنکردنی گل کلم

درمان کم خونی

امروزه بسیاری از افراد به خصوص خانم ها از کم خونی رنج می برند که می توانید برای درمان آن از گل کلم استفاده کنید زیرا، ویتامین C موجود در آن سبب افزایش جذب آهن و در نتیجه افزایش هموگلوبین های موجود در خون شده و کمک شگفت انگیزی به رفع کم خونی می کند.

ضد آفتاب طبیعی

طبق تحقیقات انجام شده گل کلم به دلیل داشتن سولفورفان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی محسوب می شود و سبب محافظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش خواهد شد.

بررسی خواص گل کلم

بهبود بینایی

همانطور که گفته شد گل کلم دارای آنتی اکسیدان و ویتامین C است که سبب تقویت بینایی و کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و نابینایی می شود همچنین، سبب جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری چشمی مانند آب مروارید خواهد شد.

دیگر فواید دارویی و درمانی گل کلم

  • وجود ویتامین C و سلنیوم در گل کلم موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.
  • خواص دارویی گل کم به حفظ سطح میزان کلسترول کمک می کند.
  • میزان بالای فیبر در گل کلم موجب بهبود و سلامتی روده می شود و همچنین از بروز سرطان جلوگیری می کند.
  • گل کلم سرشار از فولات است از این رو در بهبود رشد سلول ها و تکثیر آن ها نقش دارد.
  • خواص موجود در گل کلم موجب سم ضدایی در کبد و خون می شود.
  • ویتامین C موجود در گل کلم و خواص آنتی اکسیدانی آن از پیری پوست جلوگیری می کند و همچنین به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند.
  • گل کلم برای رفع اختلالات مثانه، کلیه، آسم، یبوست، آرتریت و فشار خون بالا موثر است.

گل کلم و خواص آن

گل کلم یک سبزی پرفایده و قدرتمند برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها می باشد. این سبزی قدرتمند سرشار از انواع ویتامین ها و معدنی ضروری بدن می باشد. در این مقاله با خواص گل کلم و فواید بی نظیر آن برای سلامتی آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در زمینه خواص و فواید دارویی و درمانی انواع سبزیجات به بخش خواص سبزیجات مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *