دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص عسل طبیعی را بهتر بشناسید

  • پروین حیدریان
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۵
  • ۰

عسل یکی از مغذی ترین و پرفایده ترین مواد غذایی طبیعی در دنیا است. این ماده طبیعی فواید بی شماری برای سلامتی بدن دارد. در این مقاله با خواص عسل و مزیت های دارویی و درمانی بی شمار آن آشنا خواهید شد.

عسل همواره در سراسر این کره خاکی یکی از محبوب ترین خوراکی ها و در عین خوشمزه بودن و ظاهری طلایی و زیبا، یک داروی مقوی برای تسکین بسیاری از بیماری ها بوده است. همه ما بارها در رابطه با فواید بی نظیر و خواص عسل اطلاعاتی کسب نموده ایم. طبق گزارشات منبع علمی، عسل طبیعی در بهبود بیماری های گوارشی، قلبی و بسیاری از بیماری های جدی دیگر موثر است و یک نوع تغذیه مفید و پرخاصیت برای کودکان بیشتر از دو سال محسوب می شود و در رشد آنها موثر است. همچنین مصرف عسل به دلیل هضم و جذب شدن سریع در بدن، برای کودکان و کهنسالان بسیار مورد اهمیت است. این مزیت ها از محدود خواص مطرح شده عسل برای سلامتی بدن است.

در مصر باستان عسل برای درمان بیماری های چشمی و پوستی و همچنین به عنوان یک مرهم طبیعی برای سوختگی ها و زخم های پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. در هندوستان عسل به عنوان یکی از مهمترین عناصر طب کهن و سنتی هندوها بوده است. در همه ی فرهنگ ها و کشورهای مختلف از عسل برای درمان و اهداف مختلفی استفاده می شود و از خواص عسل طبیعی این ماده پرخاصیت و مفید بهره مند می شوند.

عسل

بررسی خواص عسل و مزیت های دارویی و درمانی آن

قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی فراوان، هیچ صدمه ای به دندان ها وارد نمی کند و باعث قوی شدن لثه ها و سفیدی دندان ها نیز می شود. عسل طبیعی تخمیر ایجاد نمی کند زیرا باعث جذب سریع در داخل دستگاه گوارش می شود و وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مورد اهمیت است. استفاده از عسل به عنوان یک منبع انرژی قوی برای ورزش هایی مانند دو، فوتبال، دوچرخه سواری، شنا و کشتی مورد استفاده قرار می گیرد. دانشمندان معتقد اند که عسل برای معالجه زخم معده، زخم های سطحی و برای تولید بسیاری از داروها به خصوص شربت سینه بسیار کاربرد دارد. همچنین عسل به دلیل داشتن مواد معدنی، قند زیاد و خاصیت باکتری کشی قوی برای پوشش و بهبود محل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم است بدانید که این فواید و خواص بی نظیر در عسل های طبیعی یافت میشود که شما باید قبل از خرید و تهیه عسل با راه های تشخیص عسل طبیعی آشنا شده و سپس از فواید و خواص این ماده بی نظیر نهایت استفاده را ببرید.

خواص عسل

فواید عسل برای درمان انواع زخم

تحقیقات قابل توجهی برای تاثیرات عسل بر روی انواع زخم ها صورت گرفته است. عسل به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به ترویج درمان دبریدمان اتولیتیک کمک می کند. به علاوه بوی بد بعضی از زخم ها را از بین می برد. عسل با تحریک بافت زخم سرعت فرایند بهبود زخم را افزایش می دهد. همچنین خواص دارویی عسل با مرطوب نگه داشتن زخم، از بروز عفونت جلوگیری می کند و به بهبود زخم سرعت می بخشد.

  •  آرون گروپس

افزایش سیستم ایمنی بدن با عسل

در میان فواید بی شمار و خواص دارویی عسل، قابل توجه ترین مزیت آن به عنوان یک تقویت کننده قدرتمند سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری عسل به بهبود سیستم گوارشی و به سالم ماندن، مبارزه و مقابله با انواع بیماری کمک می کند. برای استفاده از خواص بی شمار آن برای سیستم ایمنی بدن بهتر است یک قاشق چای خوری عسل و به همین اندازه آب لیمو را در یک فنجان آب گرم مخلوط نمایید و قبل از صبحانه میل کنید.

خواص درمانی عسل

فواید عسل برای کاهش وزن

عسل دارای قند فراوان است و مصرف آن همراه با آب گرم موجب ایجاد چربی و افزایش وزن می شود. اما مخلوط عسل با آب لیمو ترش باعث کاهش وزن می شود. همچنین اضافه کردن مقداری دارچین نیز به مخلوط عسل و لیمو تاثیرات کاهش وزن را افزایش می دهد.

خواص ضد سرطان عسل

عسل دارای خواص ضد سرطان و ضد تومور است و از بروز انواع سرطان جلوگیری می کند. مطالعاتی که اکنون بر روی خواص عسل صورت گرفته است، نقش بالقوه عسل در پیشگیری و پیشرفت تومور و سرطان را معرفی کرده اند.

فواید عسل

خواص عسل برای درمان آلرژی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که خواص دارویی عسل می تواند در به حداقل رساندن آلرژی های فصلی کمک کند. همچنین خواص درمانی عسل می تواند به کاهش تکرار دفعات سرفه کمک کند. یکی از مطالعاتی که بر روی 36 نفر از افراد مبتلا به آلرژی چشمی، مورد بررسی قرار گرفته است، نشان داده  است که عسل بسیار مفیدتر و تاثیر گذار تر از داروهای شیمیایی برای درمان آلرژی بوده است. مصرف یک قاشق غذاخوری عسل در هر روز موجب از بین رفتن این آلرژی ها می شود.

مزیت های عسل برای تنظیم سطح قند خون

قند موجود در عسل با قند و شکر سفید و شیرین کننده های مصنوعی بسیار متفاوت است. ترکیب دقیق گلوکز و فروکتوز در واقع بدن را به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

خواص دارویی عسل

خاصیت های عسل برای مو

از دیگر خواص عسل کمک به سلامتی و شادابی پوست است. در یکی از مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک مزمن و شوره سر صورت گرفته است، از افراد خواسته شد که عسل رقیق شده با ده درصد آب گرم را روی سر خود بمالند و سه ساعت اجازه دهند تا این مخلوط روی موهای سر آنان بماند و سپس پس از سه ساعت موها و سر خود را با آب گرم بشویند. نشان داده شد که در تمام این بیماران خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر و شوره آن در عرض یک هفته نا پدید شد و تمام ضایعات پوستی سر نابود شدند، همچنین خواص دارویی عسل به کاهش و درمان ریزش مو نیز کمک فراوان می کند.

فواید عسل برای مو

فواید عسل برای پوست

عسل به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد برای پوست بسیار مفید است. از این ماده با ارزش به عنوان یک مرطوب کننده مغذی و مفید برای پوست می توان استفاده کرد. تهیه ماسک عسل به راحتی انجام می گیرد و تاثیرات شگفت انگیزی بر روی پوست دارد.  افراد می توانند از مخلوط شیر و عسل برای ایجاد پوستی نرم و زیبا استفاده کنند. آنزیم های موجود در عسل به روشن و تمیز نگه داشتن منافذ پوست کمک می کند. خاصیت ضد باکتری بودن عسل باعث جلوگیری از تجمع باکتری ها روی پوست می شود، از این رو مانع از ایجاد جوش می شود. برای استفاده از این خواص عسل طبیعی، عسل خام را با روغن جوجوبا و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط نمایید و در مناطق خشک صورت به آرامی ماساژ دهید و از برخورد این ماده در اطراف چشم خودداری نمایید، سپس با آب ولرم بشویید. عسل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، وجود آنزیم و سایر مواد مغذی موجب مرطوب شدن و پاک سازی پوست و تازه شدن پوست می شود. عسل یک لایه بردار طبیعی و ملایم است که باعث حذف سلول های مرده پوست می شود و اجازه می دهد تا پوست سلول های جدید ایجاد کند و موجب درخشش پوست شود. از دیگر خواص عسل برای پوست برطرف کردن آکنه و جوش از پوست است. باکتری ها می توانند باعث ایجاد جوش بر روی صورت شوند، عسل حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچ است و با توجه به خواص ضد التهابی آن قرمزی و سوزش را آرام و از بین می برد. برای این منظور عسل را در مناطق ایجاد شده جوش و آکنه قرار دهید و 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید روی پوست بماند سپس با آب ولرم بشویید.

فواید عسل برای پوست

مصرف عسل در ورزشکاران

از دیگر خواص عسل کمک به انرژی ورزشکاران است. بسیاری از ورزشکاران برای سوخت بدن خود قبل و در طول ورزش های استقامتی و همچنین پس از آن برای کمک به بهبود عضلات، از نوشیدنی ها و ژل های ورزشی حاوی قند و کربوهیدرات استفاده می کنند. یک قاشق غذا خوری عسل حاوی 17 گرم کربوهیدرات است که یک منبع عالی انرژی طبیعی برای ورزشکاران محسوب می شود. بسیاری از محققان توصیه می کنند که مقداری عسل به بطری آب خود اضافه کنند و در طول تمرینات برای تقویت انرژی مصرف نمایند.

خواص عسل برای سلامتی خون

مصرف عسل تاثیرات مختلفی بر روی بدن می گذارد. اگر عسل را با آب گرم مخلوط نمایید و بنوشید، تاثیرات بسیار مفیدی بر روی تعداد گلبول های قرمز موجود در خون می گذارد. وظیفه این گلبول ها در بدن، انتقال اکسیژن موجود در خون به بخش های مختلف بدن است. عسل محلول در آب ولرم موجب افزایش هموگلوبین های خون می شود، هموگلوبین هایی که به درمان کم خونی کمک می کنند. هنگامی که میزان آهن موجود در برنامه غذایی کم است و یا جذب آن کافی نیست و ظرفیت انتقال اکسیژن موجود در خون به کمتر از حد معمول کاهش می یابد، کم خونی ناشی از فقر آهن صورت می گیرد. این کمبود آهن در بدن موجب تنگی نفس، خستگی و گاهی افسردگی و مشکلات دیگر می شود. خواص عسل با ایجاد ظرفیت برای انتقال اکسیژن خون که موجب افزایش مقدار آهن بدن می شود، این مشکلات را نابود می سازد. در طب سنتی از عسل برای کاهش تاثیرات فشار خون و یا فشار خون پایین استفاده می کردند. همچنین بیمارانی که در حال شیمی درمانی هستند و این شیمی درمانی باعث کاهش گلبول های سفید خون آن ها می شود، مصرف عسل مانع از کاهش گلبول های سفید خون آنان می شود. در آزمایشی که بر روی افراد بیماران متحمل شیمی درمانی صورت گرفت مشخص شد که 40% از آنها بعد از مصرف روزانه 2 قاشق غذا خوری عسل، در طول دوره شیمی درمانی خطر عود کمبود گلبول های سفید خون از بین رفته را کاهش داده است.

خواص عسل

عسل به دلیل داشتن خواص دارویی و درمانی متعدد برای سلامت بدن یکی از ماده های غذایی محبوب و شناخته شده در سراسر جهان است است. به خاطر داشته باشید که هر یک قاشق عسل خام حاوی 64 گرم کالری است. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که عسل علاوه بر مزیت های بی شمار و فوق العاده ای که دارد، اما مصرف آن برای کوکان کمتر از 12 ماه به دلیل ایجاد بوتولیسم در اطفال توصیه نمی شود. در این مقاله با انواع خواص عسل و فواید و مزیت های دارویی و درمانی این ماده پر خاصیت آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاع از فواید و خواص دیگر موارد حوراکی موجود به بخش  خواص مواد غذایی مراجعه نموده و از دیگر اطلاعات مطرح شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *