دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سرماخوردگی نوزاد و آنچه باید در مورد درمان و پیشگیری آن بدانیم

  • پروین حیدریان
  • ۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

سرماخوردگی در نوزادان امری طبیعی است که موجب ایمنی بدن نوزاد از ویروس های سرماخوردگی می شود. در این مقاله با سرماخوردگی نوزاد و هر آنچه که باید از درمان و روش های پیشگیری آن را بدانیم آشنا خواهید شد.

علایم سرماخوردگی نوزاد در مقایسه با کودکان بزرگتر شدت بیشتری دارد. ممکن است نوزادان به دفعات خیلی بیشتری و پشت سر هم دچار سرماخوردگی شود که این موضوع موجب ناراحتی والدین می شود. یکی از دلایلی که موجب می شود تا نوزادان به طور مداوم سرما بخورند این است که سیستم ایمنی بدن آن ها هنوز به طور کامل تکامل نیافته است.

نوزادان با هر بار سرما خوردگی نسبت به یکی از ۲۰۰ نوع ویروس سرما خوردگی ایمنی پیدا می کنند. این به این معنی است که نوزادان باید به سرما خوردگی مبتلا شوند تا نسبت به همه ویروس های سرما خوردگی ایمن شوند. نوزادان به همه دنیای اطراف خود دست می زنند و ممکن است بلیسند، به همین دلیل به راحتی ویروس های سرما خوردگی وارد بدن و مجاری بینی نوزادان می شود.

سرماخوردگی کودک

بررسی روش های درمان سرماخوردگی نوزاد و پیشگیری از آن

علایم اولیه سرماخوردگی کودکان تب ناگهانی، بی قراری و تحریک پذیری و عطسه های فراوان است. پس از چند ساعت علایم دیگری مانند ترشح از بینی و گرفتگی آن در نوزادان ظاهر می شود که موجب اختلال در شیر خوردن نوزادان شود. برخی از کودکان ممکن است در ابتدای سرماخوردگی دچار استفراغ شوند و یا مبتلا به اسهال گردند و همچنین تب در آن ها تا سه روز هم طول بکشد. اگر نوزاد دچار سرفه های پشت سر هم شود و یا هنگام سرفه کردن سینه اش خس خس کند حتی اگر نشانه های تب هم در نوزاد دیده نشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در دو یا سه ماهگی تولد مقاومت بدن نوزادان بسیار کم است به همین دلیل بروز علایم بسیار کم هم در ظاهر نوزادان باید سریعا مورد درمان پزشک قرار گیرد. ممکن است نوزادان در پائیز و زمستان بیشتر در معرض سرما خوردگی قرار بگیرد و دلیل این سرما خوردگی این است که سرمای بیرون و گرم بودن خانه باعث خشکی در مخاط بینی می شود و کار ویروس سرماخوردگی را راحت تر می کند.

سرماخوردگی نوزاد

درمان سرماخوردگی در نوزادان

برای درمان سرماخوردگی نوزادان فقط می توان علایم و نشانه ها را تسکین داد. سرماخوردگی عادی در نوزادان هیچ درمانی ندارد زیرا ویروس سرما خوردگی از بین نمی رود. متخصصان به والدین چند راهکار معرفی کرده اند که با این روش ها علایم و نشانه های سرماخوردگی نوزادان را تسکین داد. این راهکارها شامل موارد زیر می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • برای مرطوب ساختن هوا در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • برای شست و شوی بینی کودک از محلول آب نمک استفاده نمایید. این کار روند بهبود بیماری را تسریع می دهد.
  • برای تسکین بدن درد نوزاد از دوش گرفتن حمام با بخار فراوان و یا از کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • اگر نوزاد از خشکی پوست اطراف بینی ناراحت است، می توانید از وازلین استفاده کنید.
  • این نکته را بدانید که نوزادان در هنگام سرماخوردگی در فضای بخار گرفته راحت تر نفس می کشند.

این را فراموش نکنید که این راه حل ها برای درمان سرماخوردگی نوزادان در حالت یا حد معمولی است. اگر نشانه ها و علایم این بیماری زیاد بود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سرما خوردگی

روش های پیشگیری از سرماخوردگی در نوزادان

والدین نمی توانند کاری کنند که فرزندشان اصلا سرما نخورد زیرا سرما خوردن نوزادان امری طبیعی است و باید چند بار دچار سرماخوردگی شود. اما می توانند کارهایی انجام دهند که سیستم ایمنی بدن نوزادان تقویت شود و کمتر در معرض بیماری سرما خوردگی قرار بگیرد. برای شروع و پیشگیری از سرماخوردگی همه اعضای خانواده قبل از بغل کردن نوزاد، باید دست های خود را بشویند. همچنین راه های دیگری برای پیشگیری از سرماخوردگی نوزادان می شوند شامل موارد زیر هستند که با توجه به این نکات ابتلا به سرماخوردگی در نوزادان کاهش می یابد.

  • تا جایی که می توانید نوزاد خود را از افراد بیمار دور نگه دارید.
  • مایعات کافی به بدن نوزاد برسانید. نوزادان کوچکتر از ۶ ماه باید میزان معمول شیر مادر و یا شیر خشک را دریافت نمایند. در کودکان بیشتر از ۶ ماه می توانید آب هم به آن ها بدهید. این نکته را هم بدانید که اگر نوزاد شما روزانه کمتر از ۵ تا ۶ پوشک را خیس کند نشانه کم آبی در بدن نوزاد است.
  • مطالعات نشان می دهند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند تا کودکانی که شیر خشک می خورند کمتر در معرض بیماری قرار می گیرند. از این رو سعی کنید تا جایی که می توانید فرزند خود را با شیر خود تغذیه کنید.

پیشگیری از سرماخوردگی

در چه مواقع باید نوزاد را نزد پزشک برد؟

در صورتی که نوزادتان زیر سه ماه است و یا اگر اولین سرماخوردگی را تجربه می کند بهتر است کودک دلبندتان را نزد پزشک ببرد در غیر اینصورت، در صورتی مشاهده علایم زیر به پزشک مراجعه نمایید.

  • تمایل نداشتن کودک به خوردن غذا یا شیر
  • لتارژی
  • تب بیش از ۳۸.۸ درجه
  • تشدید سرفه
  • تنفس سریع تر از حد عادی
  • سبز مایل به زرد بودن آب بینی نوزاد
  • متورم شدن غدد گردن
  • چرک کردن گوش
  • به نظر آمدن کودک به شکل غیر عادی
  • باقی ماندن نشانه بیماری بیشتر از ده روز

در چه مواقع باید کودک را نزد پزشک برد؟

نکته : در صورتی که سرماخوردگی نوزادان مزمن به نظر آید و آبریزش بینی برای مدت طولانی باقی بماند و یا سرماخوردگی های مکرر را تجربه نماید کودک تان را نزد پزشک برده و در رابطه با انواع مشکلات تنفسی و آلرژی با پزشک مشورت نمایید اگر چه بروز این موارد در کودک خیلی کم پیش می آید.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرماخوردگی در نوزادان

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن : به دلیل اینکه بدن نوزادان هنوز در مقابل بیشتر ویروس ها مقاوم نشده است، نوزادان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شان بیشتر دچار سرماخوردگی خواهند شد

فصل : احتمال مبتلا شدن در کودکان به سرماخوردگی مانند بزرگسالان در فصل پاییز تا آخر های بهار بیشتر می باشد.

عوارض سرماخوردگی در نوزادان

سرماخوردگی در نوزادان با عوارضی همراه خواهد شد که عبارتند از :

خس خس سینه :

سرماخوردگی نوزادان منجر به خس خس سینه در آن ها خواهد شد و در صورتی که نوزاد به آسم نیز مبتلا باشد سرماخوردگی باعث بدتر شدن خس خس سینه خواهد شد.

عفونت حاد گوش میانی :

شایع ترین عوارض سرماخوردگی عفونت حاد گوش می باشد و زمانی اتفاق می افتد که ویروس یا باکتری به فضای پشت پرده گوش نوزادان راه پیدا می کنند.

سینوزیت :

اگر سرماخوردگی نوزاد درمان نشود امکان دارد باعث عفونت ثانویه در سینوس ها شود که جزو عوارض سرماخوردگی به شمار می رود.

عوارض سرماخوردگی در نوزادان

سرما خوردگی امری طبیعی در نوزادان است و موجب ایمن شدن بدن نوزادان از انواع ویروس های سرما خوردگی می شود. در این مقاله با سرماخوردگی نوزادان و آنچه که باید در مورد درمان و پیشگیری آن را بدانیم آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم اگر کودک و یا فرزند کوچک دارید و می خواهید بهترین راه ها و روش ها را برای سلامت فرزند دلبند خود انجام دهید به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *