دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت ریشه شدن کنار ناخن و درمان آن

  • پروین حیدریان
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۵
  • ۰

ریشه شدن کنار ناخن یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همه افراد مخصوصا افرادی که با آب فراوان سروکار دارند رخ دهد. در این مقاله مهمترین علت ریشه شدن کنار ناخن و بهترین درمان ها برای برطرف شدن این عارضه را مشاهده خواهید کرد.

برخی از افراد فکر می کنند که علت ریشه شدن کنار ناخن کمبود کلسیم و روی در بدن است اما این فکر کاملا اشتباه است. علت اصلی ریشه شدن کنار ناخن ها ضربه هر چند خفیف بر روی ناخن است. هنگامی که ضربه ای به ناخن وارد می شود تخته ناخن از بستر زیرش جدا می شود و با اشکال در انعکاس نور روی سطح ناخن موجب ایجاد لکه های سفیدی بر روی ناخن می شود. البته علل دیگری نیز در این امر موثر می باشند که در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.

متخصصان می گویند علت ریشه شدن کنار ناخن در افرادی که کم کاری تیروئید یا پوست خشک دارند شایع تر است و توصیه می کنند که از کندن این ریشه ها یا ضایعات کنار ناخن خودداری کنند زیرا هنگام کندن این ریشه ها مقداری قسمتی از بافت زنده پوست هم کنده می شود و موجب ورود میکروب و ایجاد عفونت می شود.

ریشه شدن کنار ناخن

بررسی علت ریشه شدن کنار ناخن

متخصصان پوست و مو می گویند افرادی که زیاد از دستان خود استفاده می کنند و ضربه های مکرر به دست ها و ناخن هایشان وارد می شود دچار ریشه شدن پوست اطراف ناخن می شوند. کسانی که کارهای منزل را انجام می دهند مانند خانم های خانه دار، یا مشاغلی مانند آشپزی، آرایشگری یا شغل هایی که بیشتر در معرض شست و شوی دست ها هستند، پوست دچار خشکی شده و در نتیجه موجب ریشه شدن اطراف آن می شود. همچنین افرادی که کارهای مکانیکی مانند تایپ یا موسیقی انجام می دهند بیشتر با این مشکل مواجه هستند. دکتر رادنی باسلر معتقد است که علت ریشه شدن کنار ناخن در افراد یا کودکانی که ناخن می خورند یا خانم هایی که با آب زیاد سر و کار دارند شایع تر است. همچنین هر حرفه یا شغلی که موجب خشکی دست ها شود یکی از دیگر علت ریشه شدن اطراف ناخن می باشد. افرادی که با کاغذ سرو کار دارند مانند افرادی که مسئول مرتب کردن نامه ها هستند، دست هایشان به شدن خشک می شود و موجب ایجاد ریشه شدن پوست کنار ناخن می شود. زیرا کاغذ چربی پوست را جذب می کند و این عامل موجب خشکی پوست دست می شود.

علت ریشه شدن کنار ناخن

درمان ریشه شدن کنار ناخن

با دلایل و علت ریشه شدن کنار ناخن آشنا شدید حالا به روش های درمان مناسب این عارضه خواهیم پرداخت. متخصصان پوست می گویند از دست کاری و کندن پوست ها و ریشه های کنار ناخن جدا خودداری نمایید. زیرا محلی برای ورود میکروب و در نتیجه موجب ایجاد عفونت می شود. افرادی که دچار عارضه ریشه شدن اطراف ناخن می شوند باید استفاده از آّب و برخورد آن با دست ها را محدود نمایند و از شوینده های ملایم استفاده کنند و همچنین بعد از شستن حتما دست ها را خشک و از مرطوب کننده پوست استفاده نمایند. افرادی که بیشتر با شوینده ها در ارتباط هستند برای پیشگیری و درمان ریشه کنار ناخن حتما از دستکش استفاده نمایند و همچنین بهتر است به تقویت ناخن بپردازند تا از بروز مشکلات جدی تر خودداری نمایند.

  •  آرون گروپس

درمان های موثر برای ریشه شدن کنار ناخن

حال که با علت ریشه شدن کنار ناخن و عواملی موثر بر افزایش این ریشه ها آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم به مطالعه راه های درمانی موثر در این رابطه نیز بپردازید که هر یک می توانند نقش موثری در درمان ریشه های انگشتان شما داشته باشند.

  • از کرم و لوسیون های مرطوب کننده به طور منظم بر روی دست های خود استفاده نمایید.
  • برای درمان ریشه های کنار ناخن، ناخن هایتان را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب و روغن قرار دهید. این کار موجب نرمی و بهبود ریشه های کنار ناخن می شود.
  • ریشه های کنار ناخن را کوتاه نمایید. قبل از انجام کوتاه کردن، انگشتان خود را در آب و روغن فرو نمایید تا اطراف ناخن و ریشه ها نرم شوند سپس با استفاده از یک قیچی کوچک این ریشه ها را کوتاه نمایید.
  • اگر ریشه های اطراف ناخن باعث ناراحتی و همچنین مشکلات فراوانی برای شما به وجود آورده است، شب ها قبل از خواب به انگشت ها و اطراف ناخن پماد و کرم نرم کننده بزنید و آن نقاط را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و انتهای این پلاستیک که پایین انگشت ها می شود را با چسب محکم کنید. تا صبح که بیدار می شوید این پوشش باید روی انگشتان شما باقی بماند. پلاستیک موجب می شود تا رطوبت در طول شب حفظ شود.

درمان ریشه شدن کنار ناخن

ریشه شدن اطراف ناخن یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همه ی افراد مخصوصا خانم های خانه دار اتفاق بی افتد. با استفاده از کرم های مرطوب کنند و مرطوب نگه داشتن آن نقاط و همچنین رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد از بروز این عارضه پیشگیری نمایید. در این مقاله با علت ریشه شدن کنار ناخن و درمان خوب و موثر آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات پوستی و بیماری های شایع در این زمینه به بخش علل بیماری مراجعه نموده و با کسب اطلاعات کامل در این زمینه به درمان مشکلات و بیماری های احتمالی بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *