دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای به و نکاتی برای ایجاد طعم ایده آل

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

مربای به, یکی از خوشمزه ترین مرباها می باشد که برای داشتن یک صبحانه متفاوت می توان آن را تهیه و سرو کرد. برای تهیه این مربا نکات خاصی مورد نیاز است تا رعایت شود.

به جزء میوه هایی است که مربای آن بسیار خوش طعم و خوش رنگ است و می توان آن را به سادگی تهیه و کنار دسرها استفاده کرد. با آن که تهیه اکثر مرباها به یک صورت انجام می شود اما در طرز تهیه مربا به نکات مهمی نیاز است تا رعایت شود.

طرز تهیه مربای به ایده آل

طرز تهیه مربای به

مواد لازم:

۱- به پوست گرفته شده و خرد شده : ۱ کیلوگرم

۲- شکر: ۱ گیلوگرم

۳- آبلیمو: ۴ قاشق غذا خوری

۴- هل: ۵ عدد

  •  آرون گروپس

۵- آب: ۷ لیوان

مربای به خوش رنگ

روش تهیه مربای به:

۱- در ابتدا, دقت شود که از میوه های به سالم و تازه و بدون لک استفاده کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه مربای به , آب را داخل قابلمه ریخته و به ها را به آن اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید به ها پخته و کمی نرم شود. دقت کنید درب قابلمه حین پخت به، بسته باشد تا مربا خوش رنگ تر شود.

۲- بعد از اینکه به ها کمی نرم شد، شکر و دانه های هل را اضافه کنید. مجددا اجازه دهید مربا با حرارت ملایم حدود ۲ تا ۳ ساعت بپزد و قوام بگیرد و رنگ آن قرمز شود.

  • برای نتیجه بهتر، توصیه می شود این مربا را در ظرف مسی سفید طبخ کنید.

۳- بعد از پخت مربا و قرمز شدن آن، آبلیمو را اضافه کرده و مربا را ۵ دقیقه دیگر حرارت دهید. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا مربا خنک شود. سپس در ظرف شیشه ایی درب دار ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

  • برای خوش رنگ شدن مربای به , بهتر است هر چند ساعت، کف ایجاد شده در حین طبخ را برداریم.

مربای به

اگر مربا بعد از مدتی، کپک بزند نشان دهنده این است که آب آن زیاد بوده و شربت مربا غلیظ نبوده یا شکر مربا کم است، برای رفع این مشکل می توانید مقداری شکر به مربا اضافه کرده و مجددا بر روی حرارت قرار داده تا خوب مخلوط و غلیظ شود. مربای به را می توان به صورت رنده شده نیز تهیه و در وعده صبحانه آن را سرو نمود.

دستور تهیه مربای به و گردو

مربای به و گردو یکی از مرباهای فوق العاده خوشمزه است اما برای خوش طعم و خوش رنگ شدن آن باید نکات مختلفی رعایت شود، بنابراین برای یادگیری این دستور تهیه مربای به خوشمزه می توانید در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • میوه به/ یک کیلو
  • شکر/ ۶۰۰ گرم
  • گردو/ ۱۰۰ گرم
  • دانه هل/ ۳ تا ۴ عدد
  • آبلیمو/ یک قاشق غذا خوری
  • آب/ به مقدار لازم

روش تهیه مربای به

روش تهیه مربای به و گردو

در ابتدا به ها را بشویید و بعد از جدا کردن قسمت وسط میوه و هسته های آن (هسته ها استفاده دارویی دارند، بنابراین دور نیندازید و برای تهیه به دانه خشک کنید)، به صورت تکه های کوچک خرد کنید.

سپس تکه های به را در قابلمه ای مسی بریزید ، زیرا این قابلمه مربا را خوشرنگ تر خواهد کرد اما در صورت در دسترس نبودن قابلمه مسی می توانیداز هر قابلمه دیگری استفاده کنید.

سپس مقدار ۵ تا ۶ لیوا آب بر روی تکه های به بریزید به طوری که آب همسطح آن قرار گیرد و بعد قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و درب قابلمه را نیز ببندید، بعد از پختن به  ها (مواظب باشید به ها پخته شده اما له نشوند) می توانید، شکر را هل را بیفزایید و دوباره ۳ تا ۴ ساعت زمان دهید تا مربا با حرارت ملایم بجوشد و شربت غلیظ شود.

اکنون گردو های خرد شده را اضافه کنید، برای پختن گردو نیز به ۱۰ دقیقه زمان احتیاج است، سپس در آخرین مرحله آب لیمو را اضافه کنید، بعد از زدن دو جوش حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و مربای شما آماده شده است، بنابراین بهتر است آن را یک شب تا صبح بگذارید در داخل همان قابلمه (ظرف طبخ) بماندف سپس در داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

آموزش تهیه مربای به

نکات تکمیلی برای تهیه مربا به و گردو

بهتر است برای تهیه مربا از آبلیمو خانگی استفاده کنید و دانه های هل نیز نکوبیده باشند، همچنین بهتر است از قابلمه مسی استفاده نمایید و نیز مقدار گردو ۲۰۰ گرم باشد.

شربت مربای به باید باید غلیظ بوده و مقدار کش دار باشد، اضافه کردن آبلیمو در آخرین مرحله موجب می شود تا رنگ مربا تیره نشود، اگرچه هنگام طبخ انواع مربا لازم است، درب آن باز باشد تا رنگ آن تیره نشود اما در مورد مربای به اینگونه نیست و باید در حسین پختن درب آن را ببندید.

در صورتی که مربا بعد از مدتی شکرک بزند به دلیل جوشیدن زیاد مربا بوده و یا اینکه مقدار ترشی مربا کم می باشد، از این رو می توانید مقداری آب جوش به ان بیفزایید و روی حرارت ملایم بگذارید تا دو جوش بزند و در اخر نیز مقداری آبلیمو بیفزایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *