دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص تربچه و فایده های دارویی و درمانی آن

  • پروین حیدریان
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

تربچه یک نوع سبزی پرفایده و مفید است که در کنار تمام وعده های غذایی افراد گنجانده شده است. این سبزی سودمند سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن و حفظ حیات و جلوگیری از بروز انواع بیماری موثر است. در این مقاله با با مهمترین خواص تربچه آَشنا می شوید.

تربچه در دسته سبزیجات بدون چربی و کلسترول جای دارد. این سبزی پرفایده موجب تصفیه خون می شود. به دلیل غنی بودن تربچه از فیبر، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و موجب درمان یبوست و بواسیر می شود. از دیگر خواص تربچه خاصیت ضد التهابی آن است که در افزایش ادرار به بدن کمک می کند. این افزایش ادرار موجب دفع سم از بدن می شود. در ادامه با دیگر خواص و فواید تربچه آشنا خواهید شد پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهم ترین ماده مغذی موجود در تربچه فیبر است. همچنین انواع ویتامین ها مانند ویتامین c و k، فولات و نیاسین در این سبزی پر فایده یافت می شود. تربچه دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است که برای حفاظت بدن از هر گونه سم مفید است. طبق مطالعات پژوهشگران، این گیاه خاصیت سم زدایی دارد، از این رو برای حفظ سلامت کبد مفید می باشد.

خواص دارویی تربچه

بررسی فواید و خواص تربچه

تربچه را می توان همراه غذا و با انواع سبزی خوردن سرو نمود، در مباحث قبل به بررسی فواید و خواص ریحان و همچنین خواص شنبلیله که از جمله سبزیجات مفید و با ارزش هستند پرداختیم، در این مقاله به معرفی مهمترین فواید تربچه می پردازیم که همراه با سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. تربچه قرمز سرشار از مواد مغذی است که از بدن در برابر عفونت ها محافظت می نماید. تربچه به عنوان یک نوع سم زدای قوی در کبد و معده عمل می کند و برای حذف سموم و مواد زائد این اندام ها مفید است. این ماده مغذی موجب کاهش تخریب سلول های قرمز خون می شود که این کاهش سلول های قرمز می تواند مهم ترین دلیل برای بیماری زردی باشد.

خواص تربچه

کاهش وزن با تربچه

تربچه غنی از فیبر است از این رو به سوخت و ساز بدن، افزایش نظم حرکات روده و کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این مزیت ها تربچه دارای مقادیر فراوانی از آب، علوفه و مقدار کم کربوهیدرات است، از این رو تربچه یک گزینه فوق العاده برای اضافه کردن به رژیم غذایی می باشد.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن با تربچه

مزیت های تربچه برای پوست

یکی دیگر از فواید دارویی تربچه کمک به حفظ سلامت پوست و همچنین رفع مشکلات آن است. مواد مغذی موجود در تربچه مانند ویتامین C، فسفر و روی موجب حفظ سلامتی پوست می شود. این مواد مفید موجود در تربچه علاوه بر تامین آب، موجب می شود تا پوست هیدرانه بماند. از دیگر فواید تربچه برای پوست، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. به همین دلیل می تواند مشکلات پوستی مانند جوش، ترک و خشکی پوست را از بین ببرد. همچنین تربچه به دلیل خاصیت ضد خارشی که دارد می تواند در درمان سریع نیش حشرات و زنبور موثر باشد.

فواید تربچه برای پوست

فواید تربچه برای پیشگیری از سرطان

تربچه به دلیل دارا بودن سطح بالایی از ویتامین C، اسید فولیک، آنتوسیانین ها و همچنین خاصیت سم زدایی که دارد در درمان سرطان هایی مانند سرطان معده، دهان، کلیه و روده بزرگ نقش موثری دارد. از جمله فواید دارویی تربچه برای جلوگیری از سرطان سرشار بودن مواد آنتی اکسیدانی و ایزوتیوسیانات است که این مواد موجب می شوند تا مسیرهای ژنتیکی سلول های سرطانی تغییر یابند.

کاهش قند خون

تربچه به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان ها کمک شایانی به کاهش رادیکال های آزاد کرده و همچنین متابولیسم را تقویت می کند و سبب کاهش جذب گلوکز در روده ها می شود و در نتیجه باعث پایین آوردن قند خون در افراد دیابتی خواهد شد.

فواید بی نظیر تربچه

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین مردم است که با کمک تربچه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا تربچه دارای مقادیر زیادی فیبر است که سبب بهبود حرکات روده و در نتیجه کمک زیادی به سم زدایی بدن و درمان و پیشگیری از یبوست می کند.

تقویت دستگاه ایمنی

ویتامین C موجود در تربچه آن را به یک روش عالی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است، مصرف نیم فنجان تربچه در طول روز در یک سالاد یا به عنوان میان وعده پانزده درصد از مصرف روزانه این ویتامین شما را تامین می کند و در واقع مصرف ویتامین C به صورت روزانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها می شود.

بررسی خواص تربچه

درمان نیش حشرات

همانطور که می دانید نیش حشرات و زنبور عسل بسیار دردناک است که می توانید برای درمان آن از آب تربچه کمک بگیرید زیرا سبب کاهش درد و تورم شده و به آرام شدن ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

تقویت ریشه مو

تربچه با بهبود جریان خون به تقویت پیاز مو کمک می کند و همچنین باعث رویش مجدد موهای ریخته شده می شود، فقط کافی است عصاره تربچه را بر روی قسمتی از سر که دچار ریزش مو شده است بگذارید.

فواید درمانی تربچه

قواید دارویی تربچه

  • تربچه موجب تسکین سوزش هنگام ادرار کردن می شود.
  • تربچه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، در افزایش ادرار به بدن کمک می کند.
  • تربچه برای عملکرد کبد و مثانه مفید است.
  • دیگرفواید تربچه کمک به کاهش دمای بدن است که التهاب ناشی از تب را کاهش می دهد.
  • آب موجود در تربچه به حفظ سلامت و رطوبت پوست کمک می کند.
  • تربچه دارای فواید خوش بو کنندگی دهان را دارد.
  • از آنجا که تربچه خاصیت ضد احتقانی دارد می تواند احتقان در دستگاه تنفسی و همچنین تحریک ناشی از آلرژی ها، عفونت و یا سرماخوردگی را کاهش دهد.
  • تربچه برای درمان افراد مبتلا به سوء هاضمه مفید است.

مزیت های تربچه

بررسی عوارض تربچه

مصرف بیش از حد تربچه سبب ایجاد اختلال در تولید هورمون تیروئید می شود که طبق تحقیقات انجام شده مصرف زیاد این سبزیجات سبب کاهش سطح هورمون تیروئید و افزایش وزن غده تیروئید می شود.

به دلیل اینکه تربچه امکان دارد سبب افزایش تولید صفرا شود بنابراین افرادی که از داشتن سنگ کیسه صفرا رنج می بند باید پیش از مصرف تربچه با پزشک مشورت نمایند.

نحوه مصرف تربچه

تربچه را می توانید به عنوان سبزی خوردن به شکل خام و یا برای تهیه انواع سس سالاد، سالاد سبزیجات، ترشی و ساندویچ استفاده نمایید و از برگ های آن را نیز به شکل خام و یا در تهیه سالاد استفاده کنید.

بررسی ارزش غذایی تربچه در یک دوم فنجان

  • کربوهیدرات : ۲ گرم
  • کالری : ۱۲ کالری
  • فیبر غذایی : ۱ گرم
  • پروتئین : ۰.۳۵ گرم

 تربچه یک نوع سبزی بسیار خوشمزه است که در کنار غذای ایرانی ها و همچنین تمام افراد در سراسر جهان استفاده می شود. این سبزی خوشمزه علاوه بر اشتها آوری در کنار انواع غذاها، به دلیل خاصیت های فراوانی که دارد موجب سلامت بدن و حفظ حیات انسان ها می شود. در این مقاله با فواید تربچه و فواید دارویی و درمانی این گیاه سودمند آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات مفید و کاربردی از فواید دارویی و درمانی انواع مواد غذایی مغذی برای سلامت بدن به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *