دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه ها و علایم بیماری گال (جرب) و درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری گال یک بیماری مسری پوستی است که درمان آن به سادگی صورت می گیرد. علایم و نشانه های این بیماری بستگی به تعداد انگلی که وارد پوست شده، دارد.

یکی از بیماری پوستی که بارزترین علائم آن خارش پوست بدن است، گال می باشد. عامل خارش در این بیماری، وجود انگلی به نام هیره خارشی می باشد. این انگل از کنه ریزتر است و جزء انگل های میکروسکوپی به شمار می رود.

 آشنایی با بیماری گال

انگل ایجاد کننده بیماری گال

در این بیماری هیره های خارشی داخل پوست، تونل هایی حفر می کنند و در آن جا زندگی و تخمک گذاری می کنند. این بیماری بیشتر پوست مناطق پشت و کف دست ها، فضاهای بین انگشتان، مچ، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و نوک سینه را درگیر می سازد و از جمله علایم بارز آن می توان به خارش های شدید اشاره کرد.

همچنین در ناحیه هایی از پوست که این انگل وجود دارد، پوست قرمز می شود.

علایم و نشانه های بیماری

از جمله علایم دیگر بیماری گال، می توان به ایجاد جوش های ریز در پوست اشاره کرد که به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ترشحات انگل، ایجاد می شوند. همچنین خارش بدن در این بیماری در شب ها شدت بیشتری می گیرد.

در صورتی که فردی در خانواده به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلا به این بیماری در اعضای دیگر خانواده بیشتر می شود چرا که این بیماری جزء بیماری های مسری محسوب می شود. بنابراین تماس مستقیم پوست بیمار با پوست فرد سالم، استفاده از لباس زیر آلوده، استفاده از رختخواب آلوده نیز ، سبب ابتلا به این بیماری می شود.

  •  آرون گروپس

بیماری گال

درمان بیماری جرب

این بیماری حتما باید درمان شود. درمان بیماری گال از طریق تجویز داروهای خوراکی و پماد های موضعی از قبیل کرم پرمترین ۵ درصد, لوسیون بنزیل بنزوآت ۲۵ درصد, پماد سولفور ۱۰ درصد, لوسیون لیدین یک درصد, توسط متخصص انجام می شود. مصرف این داروها ممکن است برای کودکان، افراد مسن و زنان باردار و شیرده خطرناک باشد, به همین دلیل با توجه به شدت بیماری و سن و شرایط بیمار نوع دارو متفاوت است.

همچنین به دلیل اینکه این بیماری مسری است، تمام افراد خانواده بیمار مبتلا باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و در صورت داشتن علایم، همزمان با یکدیگر درمان شوند. به همین دلیل است که یکی از راه های پیشگیری از این بیماری، رعایت اصول بهداشتی فردی می باشد.

نشانه های بیمار مبتلا به گال، غالبا طی ۲ هفته استفاده مرتب از داروها،از بین خواهد رفت. با این وجود ممکن است ۴ هفته نیز طول بکشد تا انگل ها از بین بروند و سلامتی کامل بازگردد. در صورتی که نشانه های بیماری بعد از ۴ هفته درمان باز هم ادامه داشت، باید حتما تحت نظر پزشک درمان دیگری آغاز شود، چرا که اگر خارش ها عمیق اتفاق بی افتد، پوست دچار عفونت می شود که در نهایت ممکن است خون را عفونی کند که در این صورت خطرناک است. برای جلوگیری از عفونت پوست بهتر است درمان تا زمانی که متخصص تشخیص می دهد، ادامه داشته باشد.

بیماری پوستی گال

درمان خانگی گال

روش های طبیعی و خانگی زیادی به منظور درمان این بیماری وجود دارند که در ادامه مطلب شما عزیزان را با چند راهکار طبیعی و موثر جهت رفع این مشکل آشنا خواهیم کرد تا از شر این بیماری پوستی خلاص شوید.

روغن درخت چای :

این روغن به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، ضد انگلی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی کمک زیادی به از بین رفتن حشره گال می کند و سبب کاهش خارش در ناحیه آسیب دیده خواهد شد، می توانید یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با یک قاشق غذا خوری روغن درخت چای ترکیب کرده سپس تکه پنبه ای را به محلول حاصل آغشته و بر روی نواحی مورد نظر اعمال کنید، به منظور دریافت بهترین نتیجه از این روش روزی دو بار به مدت یک تا دو هفته کمک بگیرید.

درمان گال با راهکارهای طبیعی

نکته : به خاطر داشته باشید که استفاده از این روش به منظور از بین بردن تخم حشره در سطح عمیق پوست بی تاثیر خواهد بود.

زردچوبه :

این ادویه پرکاربرد به منظور درمان این بیماری به عنوان یک روش عالی و مفید به شمار می رود و کمک بی نظیری در کاهش نشانه های این بیماری پوستی می کند، به مقداری آب یک قاشق غذا خوری پودر زردچوبه و چند قطره آب بیفزایید سپس خمیر حاصل از آن به صورت مستقیم بر روی قسمت آسیب دیده بمالید، اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند و در نهایت با آب گرم آن را بشویید تا بهبودی کامل از این روش هر روز استفاده کنید.

آلوئه ورا :

استفاده از آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آرام بخشی و ضد میکروبی جهت درمان گال گزینه بسیار مناسبی است بنابراین، کمی از ژل آلوئه ورا به صورت مستقیم بر روی نواحی مورد نظر بمالید و پس از زمان نیم ساعت با آب ولرم آن را بشویید، از این روش دو تا سه بار در هفته به مدت چند هفته کمک بگیرید.

درمان خانگی گال

فلفل هندی :

وجود ماده ای به نام کپسایسین در فلفل هندی آن را به یک روش عالی و مفید جهت درمان درد و خارش ناشی از این بیماری پوستی تبدیل کرده است از این رو، به آب داغ وان یک فنجان پودر فلفل هندی بیفزایید سپس داخل وان دراز بکشید فقط باید دقت داشته باشید که آب فلفل وارد چشم هایتان نشود سپس بدن تان را با آب سرد بشویید، روزی یک بار تا زمان بهبودی کامل از این روش استفاده نمایید.

نکته : در صورت داشتن پوست حساس از این روش خودداری نمایید.

برگ چریش :

برگ چریش دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و سبب درمان سریع گال خواهد شد، روزی یک بار یک مشت برگ چریش را داخل مخلوط کن بریزید سپس خمیر به دست آمده از آن را بر روی پوست تان اعمال نمایید و اجازه دهید خشک شود سپس آن را بشویید.

روش های درمان بیماری گال

سیر :

سیر از دیگر راهکارهای مفید و تاثیر گذار در درمان گال است زیرا، دارای خاصیت ضد انگلی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری است و سبب از بین بردن حشره گال خواهد شد، می توانید آب چند حبه سیر را گرفته و به شکل مستقیم بر روی پوست آسیب دیده بمالید و یا می توانید روزی سه تا چهار حبه سیر مصرف کنید.

نکته : سه روز بعد از اعمال موضعی از آب سیر به مدت دو روز درمان را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

این بیماری پوستی خطرناک نیست ولی تداوم آن در بدن و درمان نشدن آن ممکن است سبب ایجاد بیماری های دیگر شود. علاوه بر این چون این بیماری مسری است، در صورت درمان نشدن، تمام افرادی که در ارتباط با فرد بیمار هستند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *