دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد آزمایش کولونوسکوپی بدانید

  • پروین حیدریان
  • ۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

آزمایش کولونوسکوپی برای تست مشکلات و یا سرطان روده بزرگ انجام می گیرد. در این مقاله با همه ی اطلاعات دستگاه کولونوسکوپ و دلایل و چگونگی انجام این آزمایش آشنا خواهید شد.

آزمایش کولونوسکوپی روشی است که با آن درون روده بزرگ برای تشخیص سرطان روده مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع این آزمایش یکی از شیوه های غربالگری برای تشخیص به موقع سرطان روده است. سرطان روده را می توان یکی از سرطان هایی که قابلیت تشخیص زود هنگام و همچنین قابلیت پیشگیری دارد نامید که عوامل ایجاد آن پولیپ ها یا توده های خوش خیم می باشند.

با بکارگیری کولونوسکوپی پزشک می تواند ضایعات داخل روده را تشخیص دهد و در صورت نیاز با انجام عمل جراحی و برداشتن این ضایعات از داخل روده درمان موفقی را به دنبال داشته باشد. قبل از انجام این آزمایش، پزشک داروهایی را به بیمار تجویز می کند تا داخل روده بیمار کاملا پاک شود تا بررسی این آزمایش و جداره روده به خوبی و درستی صورت گیرد.

آزمایش کولونوسکوپی

بررسی آزمایش کولونوسکوپی

دستگاه کولونوسکوپ یک ابزار لوله ای شکل، باریک و منعطف است. طول لوله آن بین ۱۲۵ سانتیمتر تا ۱۸۳ سانتیمتر می باشد. دوربین ویدیویی کوچکی به سر این لوله متصل است تا پزشک بتواند فیلم یا تصویر داخل روده را ببیند و و بررسی کند که آیا بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ شده است یا خیر، همچنین علاوه بر تشخیص سرطان و یا تومور می تواند پولیپ روده بزرگ، وجود زخم، خونریزی و ناحیه های ملتهب روده را نیز مورد بررسی قرار دهد. پزشک با استفاده از کولونوسکوپ می تواند تمام روده بزرگ و حتی بخشی از روده کوچک را مشاهده نماید. در طی این آزمایش پزشک می تواند توده های غیر طبیعی را نیز خارج کند. قبل از کولونوسکوپی روده بزرگ باید کاملا تخلیه شود و این بسته به نوع نظر پزشک ممکن است ۱ تا ۲ روز طول بکشد.

کولونوسکوپ

علل انجام تست کولونوسکوپی

در صورتی که علائم زیر را در خود ببینید به پزشک مراجعه می کنید و پزشک با انجام آزمایش کولونوسکوپی می تواند علت و نوع بیماری را بررسی کند و درمان را شروع نماید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بررسی ایجاد پولیپ (توده پیش سرطانی) یا سرطان کولورکوتال (روده بزرگ و راست روده)
  • بررسی علت اسهال مزمن
  • بررسی علت کاهش وزن ناگهانی
  • بررسی علت خونریزی راست روده یا وجود خون در مدفوع
  • بررسی علت کمبود آهن و کم خونی
  • بررسی علت سیاه یا تیره رنگ بودن مدفوع
  • بررسی علت درد طولانی مدت بدون دلیل در ناحیه شکم

عوارض کولونوسکوپی

احتمال ایجاد مشکل و عارضه پس از انجام کولونوسکوپی نادر است. کولونوسکوپ یا ابزار کوچک مورد استفاده برای این آزمایش گاهی ممکن است لایه پوشش دهنده روده بزرگ را پاره نماید و منجر به خونریزی شود. اگر بیمار بعد از آزمایش با علائم زیر مواجه شد باید سریع پزشک خود را در جریان قرار دهد.

  • خونریزی شدید راست روده
  • استفراغ
  • درد شدید شکم
  • ایجاد سرگیجه شدید
  • سفت شدن و باد کردن شکم
  • تب

 تست کولونوسکوپی

پیروی از رژیم غذایی خاص

توجه داشته باشید که معمولا یک روز قبل از انجام آزمایش نباید از مواد جامد مصرف کرده باشید؛ همچنین از مصرف نوشیدنی های دارای رنگ قرمز اجتناب کنید، زیرا ممکن است در طول آزمایش با کولونوسکوپی تداخل پیدا کند، البته می توانید از مایعاتی سبک مثل آب، قهوه بدون شیر، چای و یا خامه استفاده نمایید، حتما شب قبل از آزمایش و بعد از نیمه شب نباید چیزی مصرف کرده یا بخورید.

مصرف ملین

گاهی مواقع ممکن است پزشک برای شما تجویز ملین نماید، در این صورت می توانید از این قرص ها یا مایعات استفاده کنید؛ ملین را می توان در شب قبل از آزمایش و یا اینکه شب و صبح روز آزمایش مصرف کرد.

دارو هایتان را تنظیم کنید.

حتما از دارو هایی که استفاده می کنید، حداقل یک هفته قبل از انجام آزمایش پزشک تان را مطلع سازید؛ مخصوصا افراد دیابتی، دارای فشار خون و نیز افرادی که مشکلات قلبی دارند و مجبور به استفاده از دارو های خاصی می باشند، حتما باید در این باره با پزشک خود مشورت کنند.

آزمایشات کولونوسکوپی

حال در صورتی که دارو های مصرفی شما دارای آهن بوده و یا شامل آسپرین، وارفارین و یا دارو های ضد انعقاد خون همچون دابیگاتران هستند، لازم است که حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید، همچنین امکان دارد پزشک تشخیص دهد تا مقدار دارو های مصرفی داروهایتان تنظیم شده و یا اینکه به طور موقت مصرف آن را قطع کنید.

بعد از انجام آزمایش اغلب تا از بین رفتن اثر آرام بخش یک ساعت طول می کشد، از این رو بهتر است به یک همراه نیاز داشته باشید تا منزل همراهیتان کند، همچنین بهتر بوده که خودتان رانندگی نکنید و در آن روز نیز سر کار نروید.

در صورتی که پزشک پولیپ را در طول آژمایش کولونوسکوپی بردارد، امکان دارد تا چند وقت نیاز به رعایت یک رژیم غذایی خاص داشته باشید.

گاهی مواقع تا چند ساعت بعد از آزمایش احساس حالت تهوع و نفخ خواهید داشت، در این صورت پیاده روی می تواند به بهبود درد و ناراحتی تان کمک نماید.

همچنین در صورتی که بعد از آزمایش خون مشاهده کردید، این اتفاق معمولا جزو علائم هشدار دهنده نمی باشد اما اگر خونریزی و لخته های خون ادامه دار بود و تب و لرز را به همراه داشت، حتما پزشک را مطلع سازید.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی روده معمولا دردی ندارد و بیمار درد یا چیزی از این آزمایشها را حس نمی کند. برای پاک سازی روده بزرگ قبل از انجام آزمایشات پزشک رژیم غذایی خاصی به بیمار می دهد که بیمار باید با رعایت آن به درمان سریع بیماری خود کمک کند. قیمت و هزینه این آزمایشها بستگی به بیمارستان و پزشکی که آژمایش کولونوسکوپی را انجام می دهد دارد. با آرزوی سلامتی برای همه بیماران، از شما دوستان علاقه مند دعوت می نماییم با کلیک بر روی بیماری ها و مراجعه به این بخش با سایر بیماری ها و همچنین درمان های هر یک آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *