دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه سه ماه اول بارداری, چه بخوریم و چه نخوریم!

  • پروین حیدریان
  • ۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

سه ماه اول بارداری که زمان تشکیل لقاح و رشد اولیه جنین است باید بسیاری از نکات تغذیه ای را مادر برای سلامت جنین را رعایت کند. در این مقاله این نکات و تغذیه ماه های اول بارداری و همچنین غذاهای مفید و غذاهای مضر برای مادر و جنین را مشاهده خواهید کرد.

تغذیه ۳ ماه اول بارداری برای خانم های باردار بسیار اهمیت دارد. متخصصین زنان بر این باورند که یک بارداری خوب و سالم به تغذیه قبل از بارداری بستگی دارد. مادر در ۳ ماه اول بارداری وزن قابل توجهی اضافه نمی کند و همچنین به انرژی اضافه ای نیاز ندارد که در این مقاله به چگونگی تغذیه برای وی می پردازیم.

نمایه توده بدنی یکی از معیارهایی است که نشان می دهند یک خانم باردار به چه مراقبت هایی لازم دارد. با شروع بارداری مخصوصا اگر با تهوع همراه باشد، باید هر دو تا ۳ ساعت مواد غذایی مصرف نمایید. این مواد غذایی باید متنوع و خالی از مواد غذایی سرخ کرده و پر ادویه باشد. تغذیه دوران بارداری از جمله مهم ترین مواردی است که مادر به دلیل سلامتی خود و کودک باید به آن توجه نماید.  گرسنه ماندن طولانی برای خانم باردار خوب نیست. خانم های باردار به دلیل اینکه همزمان با حالت تهوع، یبوست هم دارند، باید مصرف غذاهای فیبر دار را افزایش دهند. فیبر در نان های سبوس دار، سبزی و میوه به فراوانی یافت می شود. از این رو توجه به باید و نباید های تغذیه ۳ ماه اول بارداری از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است.

تغذیه سه ماه اول بارداری

تغذیه سه ماه اول بارداری

در ماه های اول که ماه های رشد اولیه جنین و تشکیل لقاح است، باید نیاز های زن باردار به اندازه کافی تامین شود، از این رو تغذیه ۳ ماه اول حاملگی و باید و نباید های تغذیه ایی در این ماه ها بسیار اهمیت دارد. این نکته به این معنا است که خانم باردار از تمام گروه مواد غذایی در وعده های غذایی خود استفاده نماید و همچنین با مشکلاتی که در ماه های اول و دوم و همچنین ماه سوم بارداری که معمولا با ترش کردن، یبوست، تهوع صبح گاهی و سوزش سردل رخ می دهد برخورد کند. پزشکان توصیه می کنند هنگامی که اقدام به باردای می کنید و یا مطلع شده اید که باردارید در همان ماه های اول به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا متخصص وضعیت کم خونی و آهن و همچنین اضافه وزن یا کم وزنی را چک کند و درمان را شروع نماید و یک رژیم غذایی خوب که برای سلامت جنین و مادر مفید باشد را به شما تجویز کند. مصرف تمام مواد غذایی شامل گوشت، سبزی و میوه، غلات و نان، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و حتی چربی ها برای مادر ضروری است.

سه ماه اول بارداری و تغذیه این دوران

بهترین و مناسب ترین تغذیه ۳ ماه اول بارداری

برای داشتن بهترین تغذیه ۳ ماه اول بارداری لازم است که مواد غذایی زیر مورد استفاده قرار بگیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • هر روز یک عدد قرص اسید فولیک بخورید.
  • مادر باید روزانه سه واحد لبنیات کم چرب که هر واحد می تواند یک لیوان ماست یا یک لیوان شیر و یا دو لیوان دوغ باشد و همچنین مغزهای کلسیم و دانه ها، بادام و کنجد را مصرف نماید.
  • مصرف روزی یک عدد تخم مرغ
  • مصرف ۱۵۰ گرم گوشت در هر روز
  • مصرف نصف لیوان حبوبات در هر روز
  • مصرف سه تا چهار لیوان سبزیجات معطر خرد شده به صورت سالاد و یا پخته شده (سبزیجات علاوه بر تامین ویتامین و املاح برای مادر، از بروز یبوست هم جلوگیری می نماید.)
  • مصرف چهار تا پنج عدد میوه
  • مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم برنج، نان، شیرینی و ماکارونی در هر روز

سه ماه اولیه بارداری چه بخوریم

مواد غذایی که در سه ماه اول یارداری نباید مصرف کنید

مادر برای سلامتی و رشد جنین خود باید از مصرف برخی از مواد غذایی که به جنین و همچنین مادر ضرر می رساند جلوگیری نماید. برنامه غذایی ۳ ماه اول بارداری و آنچه که باید بخوریم را مطالعه نمودید، اکنون به مواد غذایی مضر برای برای مادر و جنین خواهیم پرداخت.

  • قهوه ننوشید و مصرف شکلات را کاهش دهید. اگر علاقه به نوشیدن چای دارید باید چای کم رنگ را مصرف نمایید.
  • مصرف ماهی در دوران بارداری به مادر توصیه می شود اما نکته برای انتخاب نوع ماهی مرغوب و خوب بسیار اهمیت دارد، زیرا بعضی از ماهی ها حاوی جیوه ی فراوانی هستند و این علامل می تواند برای جنین خطرناک باشد. به همین دلیل هفته ای دو بار از ماهی استفاده نمایید و آن هم از نوع بی ضرر مانند قزل آلا و سالمون مصرف نمایید. ماهی هایی مانند شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی و کوسه ماهی سرشار از جیوه هستند پس از خوردن آن ها به شدت خودداری نمایید.
  • به هیچ عنوان سیگار نکشید و از مصرف داروهای بدون تجویز پزشک جدا خودداری نمایید.
  • جگر و مغز حیواناتی مانند گاو و گوسفند را مصرف نکنید.
  • گوشت، مرغ، ماهی خام را به هیچ عنوان مصرف نکنید و از خوردن بادام زمینی بپرهیزید.
  • تخم مرغ را باید به صورت کاملا پخته مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی که حاوی تخم مرغ نپخته هستند مثل سس مایونز و همچنین بستنی های غیر پاستوریزه خودداری نمایید.
  • از مصرف پنیر های غیر پاستوریزه مانند پنیر ها محلی و فتا و … خودداری نمایید زیرا آن ها موجب عفونت باکتریایی می گردند.
  • اگر عادت به خوردن پفک، چیپس، غذاهای آماده، کالباس، سوسیس، سس و غذاهای شور و چرب دارید، این عادت را ترک نمایید.
  • هر نوع داروی گیاهی و صنعتی و همچنین عرقیات گیاهی را تحت نظر متخصص زنان مصرف نمایید.

تغذیه سه ماه اول بارداری برای مادر

نباید های تغذیه ای در ماه اول حاملگی

در عین حال که مصرف بسیاری از غذا ها برای خانم های باردار در طول بارداری به خصوص سه ماهه اول مفید و ضروری می باشد، خوردن برخی غذا ها و خوراکی های دیگر توصیه نشده و می تواند خطراتی برای جنین به همراه داشته باشد، بنابراین مادر باردار باید از خوردن آنها در طول بارداری و به ویژه ماه های اول پرهیز کند.

از مصرف برخی غذاها در دوران بارداری باید اجتناب شود، زیرا ممکن است جنین در حال رشد آسیب دیده و مشکلاتی را در سلامت وی به وجود آورد،  در زیر به معرفی این غذا ها و خوراکی های ممنوعه و مضر برای دوران بارداری می پردازیم :

برنامه غذایی سه ماه اول بارداری

پنیر نرم

از آنجا که پنیر نرم از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شود، از این رو امکان دارد در ترکیب آن باکتری هایی وجود داشته باشند که موجب مسمومیت غذایی در فرد شوند، بنابراین خانم های باردار باید در طول بارداری خود از مصرف پنیر های نرم خودداری کنند.

غذا های آماده و فرآوری شده

آب میوه ها، غذا های آماده تهیه شده در مایکروویو، کیک و بیسکویت، شیر عسلی و … جزو غذا های فرآوری شده هستند و حاوی افزودنی ها و مواد نگهدارنده، مقدار زیاد شکر و سدیم و کالری می باشند که اصلا برای مادر باردار و جنین وی مفید نمی باشند، همچنین برخی غذا های بسته بندی شده امکان دارد حاوی باکتری های باشند که مسمومیت غذایی ایجاد کنند، بنابراین بهتر است از مصرف آنها پرهیز کرده و به جای آنها از غذاهای تازه و پخته شده با محصولات ارگانیک استفاده شود.

غذا های دریایی

غذا های دریایی به دلیل وجود مقادیر زیادی از جیوه در ترکیب خود، مصرف آنها برای مادر باردار می تواند با آسیب های مغزی در جنین و مشکلاتی در رشد وی همراه شود، از این رو خانم های باردار لازم است حتما در اوایل بارداری به خصوص ماه اول بارداری خود از خوردن غذا های دریایی اجتناب کنند و یا با مشورت پزشک از ماهی هایی استفاده کنند که برای این دوران ضرری ندارند.

تغذیه 3 ماه اول حاملگی

همچنین مصرف پاپایا، آناناس، گوشت نیم پز یا خام نیز در ماه های اول بارداری نباید مصرف شود و خوردن انواع هله هوله، کافئین، نوشیدنی های الکلی، غذا های شیرین در این دوران برای خانم باردار ممنوع می باشد.

به طور کلی ۳ ماه اول حاملگی زمانی است که رشد اولیه جنین صورت می گیرد، به همین دلیل تغذیه در این ماه ها بسیار اهمیت دارد تا مواد غذایی مفید برای سلامت جنین و مادر تامین شوند. در این مقاله با تغذیه ۳ ماه اول حاملگی و باید و نباید ها این ماه ها آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات مفید دیگر در این زمینه به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *