آرگا
  • کد خبر: 87807
    تعداد بازدید : 357 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۱ مهر, ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    تغذیه سه ماه اول بارداری, چه بخوریم و چه نخوریم!

    سه ماه اول بارداری که زمان تشکیل لقاح و رشد اولیه جنین است باید بسیاری از نکات تغذیه ای را مادر برای سلامت جنین را رعایت کند. در این مقاله این نکات و تغذیه ماهی های اول بارداری و همچنین غذاهای مفید و غذاهای مضر برای مادر و جنین را مشاهده خواهید کرد.

    تغذیه سه ماه اول بارداری برای خانم های باردار بسیار اهمیت دارد. متخصصین زنان بر این باورند که یک بارداری خوب و سالم به تغذیه قبل از بارداری بستگی دارد. مادر در سه ماه اول بارداری وزن قابل توجهی اضافه نمی کند و همچنین به انرژی اضافه ای نیاز ندارد که در این مقاله به چگونگی تغذیه برای وی می پردازیم.

    نمایه توده بدنی یکی از معیارهایی است که نشان می دهند یک خانم باردار به چه مراقبت هایی لازم دارد. با شروع بارداری مخصوصا اگر با تهوع همراه باشد، باید هر دو تا سه ساعت مواد غذایی مصرف نمایید. این مواد غذایی باید متنوع و خالی از مواد غذایی سرخ کرده و پر ادویه باشد. تغذیه دوران بارداری از جمله مهم ترین مواردی است که مادر به دلیل سلامتی خود و کودک باید به آن توجه نماید.  گرسنه ماندن طولانی برای خانم باردار خوب نیست. خانم های باردار به دلیل اینکه همزمان با حالت تهوع، یبوست هم دارند، باید مصرف غذاهای فیبر دار را افزایش دهند. فیبر در نان های سبوس دار، سبزی و میوه به فراوانی یافت می شود. از این رو توجه به باید و نباید های تغذیه سه ماه اول بارداری از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است.

    تغذیه سه ماه اول بارداری

    تغذیه سه ماه اول بارداری

    در ماه های اول که ماه های رشد اولیه جنین و تشکیل لقاح است، باید نیاز های زن باردار به اندازه کافی تامین شود، از این رو تغذیه سه ماه اول بارداری و باید و نباید های تغذیه ایی در این ماه ها بسیار اهمیت دارد. این نکته به این معنا است که خانم باردار از تمام گروه مواد غذایی در وعده های غذایی خود استفاده نماید و همچنین با مشکلاتی که در ماه های اول و دوم و همچنین ماه سوم بارداری که معمولا با ترش کردن، یبوست، تهوع صبح گاهی و سوزش سردل رخ می دهد برخورد کند. پزشکان توصیه می کنند هنگامی که اقدام به باردای می کنید و یا مطلع شده اید که باردارید در همان ماه های اول به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا متخصص وضعیت کم خونی و آهن و همچنین اضافه وزن یا کم وزنی را چک کند و درمان را شروع نماید و یک رژیم غذایی خوب که برای سلامت جنین و مادر مفید باشد را به شما تجویز کند. مصرف تمام مواد غذایی شامل گوشت، سبزی و میوه، غلات و نان، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و حتی چربی ها برای مادر ضروری است.

    سه ماه اول بارداری و تغذیه این دوران

    بهترین و مناسب ترین تغذیه سه ماه اول بارداری

    برای داشتن بهترین تغذیه سه ماه اول بارداری لازم است که مواد غذایی زیر مورد استفاده قرار بگیرد.

    • هر روز یک عدد قرص اسید فولیک بخورید.
    • مادر باید روزانه سه واحد لبنیات کم چرب که هر واحد می تواند یک لیوان ماست یا یک لیوان شیر و یا دو لیوان دوغ باشد و همچنین مغزهای کلسیم و دانه ها، بادام و کنجد را مصرف نماید.
    • مصرف روزی یک عدد تخم مرغ
    • مصرف ۱۵۰ گرم گوشت در هر روز
    • مصرف نصف لیوان حبوبات در هر روز
    • مصرف سه تا چهار لیوان سبزیجات معطر خرد شده به صورت سالاد و یا پخته شده (سبزیجات علاوه بر تامین ویتامین و املاح برای مادر، از بروز یبوست هم جلوگیری می نماید.)
    • مصرف چهار تا پنج عدد میوه
    • مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم برنج، نان، شیرینی و ماکارونی در هر روز
    حتما بخوانید:  راهنمای هفته ششم بارداری تقویم بارداری هفته به هفته

    سه ماه اولیه بارداری چه بخوریم

    مواد غذایی که در سه ماه اول یاردرای نباید مصرف کنید

    مادر برای سلامتی و رشد جنین خود باید از مصرف برخی از مواد غذایی که به جنین و همچنین مادر ضرر می رساند جلوگیری نماید. تغذیه سه ماه اول بارداری و آنچه که باید بخوریم را مطالعه نمودید، اکنون به مواد غذایی مضر برای برای مادر و جنین خواهیم پرداخت.

    • قهوه ننوشید و مصرف شکلات را کاهش دهید. اگر علاقه به نوشیدن چای دارید باید چای کم رنگ را مصرف نمایید.
    • مصرف ماهی در دوران بارداری به مادر توصیه می شود اما نکته برای انتخاب نوع ماهی مرغوب و خوب بسیار اهمیت دارد، زیرا بعضی از ماهی ها حاوی جیوه ی فراوانی هستند و این علامل می تواند برای جنین خطرناک باشد. به همین دلیل هفته ای دو بار از ماهی استفاده نمایید و آن هم از نوع بی ضرر مانند قزل آلا و سالمون مصرف نمایید. ماهی هایی مانند شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی و کوسه ماهی سرشار از جیوه هستند پس از خوردن آن ها به شدت خودداری نمایید.
    • به هیچ عنوان سیگار نکشید و از مصرف داروهای بدون تجویز پزشک جدا خودداری نمایید.
    • جگر و مغز حیواناتی مانند گاو و گوسفند را مصرف نکنید.
    • گوشت، مرغ، ماهی خام را به هیچ عنوان مصرف نکنید و از خوردن بادام زمینی بپرهیزید.
    • تخم مرغ را باید به صورت کاملا پخته مصرف کنید و از مصرف مواد غذایی که حاوی تخم مرغ نپخته هستند مثل سس مایونز و همچنین بستنی های غیر پاستوریزه خودداری نمایید.
    • از مصرف پنیر های غیر پاستوریزه مانند پنیر ها محلی و فتا و … خودداری نمایید زیرا آن ها موجب عفونت باکتریایی می گردند.
    • اگر عادت به خوردن پفک، چیپس، غذاهای آماده، کالباس، سوسیس، سس و غذاهای شور و چرب دارید، این عادت را ترک نمایید.
    • هر نوع داروی گیاهی و صنعتی و همچنین عرقیات گیاهی را تحت نظر متخصص زنان مصرف نمایید.

    تغذیه سه ماه اول بارداری برای مادر سه ماه اول بارداری زمانی است که رشد اولیه جنین صورت می گیرد، به همین دلیل تغذیه در این ماه ها بسیار اهمیت دارد تا مواد غذایی مفید برای سلامت جنین و مادر تامین شوند. در این مقاله با تغذیه سه ماه اول بارداری و باید و نباید ها این ماه ها آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات مفید دیگر در این زمینه به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

    منبع : آرگا