دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین فاصله بین دو بارداری چقدر است؟

  • پروین حیدریان
  • ۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

والدین باید تصمیم درستی برای فاصله بین دو بارداری بگیرند، زیرا فاصله کم و همچنین فاصله زیاد امکان بروز مشکلات جسمانی و حتی روحی بسیار جدی برای کودکان و والدین را به همراه خواهد داشت که در این مقاله به بررسی مناسب ترین فاصله می پردازیم.

مدت زمان فاصله بین دو بارداری سوال بسیاری از خانم های جوانی است که می خواهند صاحب فرزند دوم شوند. بدن مادر به طور طبیعی نیاز به سه سال فاصله زمانی برای بچه بعدی دارد. اما با این حال باید بررسی کرد که بدن مادر چه زمانی از نظر سلامت جسمی و روحی آماده پذیرش یک نوزاد دیگر را با ویژگی های سالم را دارد.

هنگامی که نوزادی متولد می شود، نگرانی های مختلفی به سراغ مادر می آیند. از جمله این نگرانی ها ترس از بارداری مجدد است و این عامل مربوط به پدر و مادر می شود که بخواهند در چه زمانی فرزند دوم خود را به دنیا بیاورند. متخصصین زنان و زایمان معتقدند که مادر باید مدت زمانی را بگذراند تا بدنش دوباره تاب و توان تحمل فرزند دیگر را داشته باشد.

بهترین فاصله مناسب بین دو بارداری

بهترین زمان و فاصله بین دو بارداری

در گذشته خانواده ها به مدت زمان و فاصله بین دو حاملگی توجه نداشتند، اما پس از آگاهی خانواده ها از برنامه تنظیم خانواده و اطلاع از اینکه فاصله سنی تا حد زیادی بر روابط کودکان تاثیر می گذارد، این موضوع و فاصله زمانی مورد توجه همه قرار گرفت. فاصله در بین دو حاملگی باید درست باشد، یعنی مدت کم و مدت زمان زیاد فاصله بین دو حاملگی هر دو مشکلاتی را به همراه خواهند داشت، به این دلیل آشنایی با بهترین زمان برای بارداری دوم از اهمیت خاصی برخوردار است.

زمان لازم بین دو بارداری

فاصله کم بین دو حاملگی

علاوه بر آمادگی جسمانی، آمادگی روحی و روانی نیز برای فرزند بعدی مورد توجه قرار می گیرد. مادر و پدر در سال های اول و دوم تولد کودک به شدت خسته هستند و توانایی تربیت و رسیدگی به دو کودک را با هم ندارند. مثلا فرض کنید مادری در حال شیر دادن به نوزادش است و فرزند بعدی با فاصله زمانی کم، دچار گریه و یا هزاران نوع مشکل دیگر شده است، مادر نمی تواند در عین حال به هر دو برسد. از این رو پشت سر هم بچه دار شدن که در قدیم رواج داشته است در این زمانه یک فاجعه محسوب می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از نظر علمی نیز فاصله بین دو حاملگی مورد بررسی قرار گرفته است. محققان و پزشکان می گویند که هنگامی که جنینی در رحم است و همچنین فرزندی در حال شیر خوردن است این عامل منجر می شود تا به سه نفر آسیب برسد، زیرا جنین در حال رشد در رحم نیز باید مواد غذایی ضروری به آن برسد که به دلیل شیردهی ممکن است این مواد ضروری به جنین منتقل نشود. همچنین مادر باردار باید به استراحت کافی داشته باشد ولی به دلیل بودن کودک کم سن و مراقبت و نگه داری از آن، نمی تواند به  استراحت خود و جنین خود برسد.

از دلایل دیگر برای افزایش فاصله بارداری ها این است که مادر در اواخر حاملگی سنگین می شود و کودک اول انتظار دارد تا او را به آغوش بگیرد، راه ببرد و به طور کلی به او برسد که این کار با حال مادر غیر ممکن است و برای مادر عذاب آور می شود. اکثر والدین به همین دلیل ترجیح می دهند که فاصله بین دو فرزند خود را افزایش دهند تا فرزند اول کاملا مستقل شود و تمامی کارهایش را خودش انجام دهد. برخی از والدین نیز در این زمانه معتقد هستند که فرزند اول به مدرسه برود، چند سال هم صبر کنند تا به مدرسه و درس او برسند سپس اقدام به آوردن فرزند دیگر می کنند، اما این فاصله زیاد نیز منجر به مشکلاتی می شود. همچنین از عوامل دیگر برای تولد فرزند دوم می توان به این نکته اشاره نمود که خانواده ها باید از نظر مالی، جسمی و روحی به وضعیت مناسب تری برسند. طبق تحقیقاتی که بر روی کودکانی که فاصله بین آن ها با فرزند بعدی دو سال است صورت گرفته است، متوجه شده اند که احتمال کاهش بهره هوشی در این کودکان افزایش پیدا می کند.

بهترین فاصله بین دو بارداری

فاصله زیاد بین دو حاملگی

فاصله زیاد نیز برای آوردن فرزند بعدی مانند فاصله کم مضرات و مشکلاتی را برای فرزند دوم به وجود می آورد. طبق اطلاعاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، معتقد بودند که اگر فاصله بین دو کودک کمتر از ۱۸ ماه یا بیشتر از ۵۹ ماه باشد، ممکن است مشکلات متعددی را برای فرزند دوم به وجود آورد. آن ها بر این باورند که فاصله زمانی کمتر از ۱۸ ماه برای حاملگی فرزند دوم ممکن است خطر نارس بودن جنین و همچنین کم بودن وزن جنین را افزایش دهد.

همچنین اگر فاصله بین دو حاملگی بیشتر از ۵۹ ماه یا ۵ سال باشد، خطر تولد نوزاد نارس و یا نوزاد با وزن کم بیشتر می شود. به همین دلایل است که متخصصین زنان می گویند که در انتخاب فاصله بین دو حاملگی تصمیم درست را بگیرید. از دیگر مشکلات فاصله زیاد بین دو بارداری، علاوه بر مشکلات جسمی برای نوزاد، ممکن است مادر دچار بی حوصلگی و سالخوردگی شود و وقت و زمان لازم و کافی را برای پرورش و رشد مناسب فرزند خود نگذارد. همچنین از دیگر عوامل مضر برای افزایش فاصله بین دو حاملگی خطرات ژنتیکی می باشد. هنگامی که فاصله بین دو حاملگی افزایش پیدا می کند توان بارداری و حاملگی مادر کم می شود و همین دلیل منجر می شود تا جنین به طور مطلوب و صحیح رشد نکند.

فاصله و زمان بین دو بارداری

فاصله بارداری در زایمان طبیعی یا سزارین

برخی از خانوم هایی که زایمان قبلی آنها به صورت طبیعی بوده است، براین تصورند که رعایت فاصله زمانی سه ساله تا حاملگی بعدی برای آنها لازم نیست و این مدت زمان فقط باید توسط خانوم هایی که سزارین شده اند باید رعایت شود، در حالی که کاملا تصور اشتباهی می باشد زیرا نوع زایمان دلیل بر تفاوت میان میزان فاصله زمانی بین دو حاملگی پشت سر هم نمی باشد، در واقع خود حاملگی در این روند دارای اهمیت می باشد و نه نوع زایمان، زیرا کم خوبی و کمبود ذخایر بدن مادر که نشات گرفته از شیردهی در طول حاملگی اتفاق می افتد, مساله ای است که هیچ ارتباطی به نوع زایمان ندارد، از این رو چه زایمان به شکل طبیعی انجام گیرد و یا سزارین باشد، بهتر است برای حفظ سلامت مادر و نوزاد وی حداقل به مدت ۳ سال فاصله زمانی برای حاملگی دوم را رعایت نماید.

فواصل زمانی بین دو بارداری

تحقیقات نشان داده است در بارداری هایی که فاصله بین آنها کمتر از ۱۸ ماه اتفاق افتاده است با خطراتی همچون زایمان زودرس (۴۰ درصد) و تولد نوزاد با وزن کم (۶۱ درصد) همراه بوده است، ضمن اینکه سن تولد نوزادانی که به این شکل متولد شده اند حدود ۲۶ درصد موارد کمتر از نوزادان طبیعی می باشند، بنابراین در صورتی که فاصله بین بارداری ها از ۱۸ ماه کمتر باشد به ازای هر یک ماه کمتر، می تواند تا ۲ درصد خطر تولد نوزادان نارس و نیز حدود ۳/۳ درصد تولد نوزادانی با وزن کم را افزایش دهد.

احتمال ابتلا به کم خونی برای مادر و نوزاد

مادرانی که فاصله بین دو حاملگی را اهمیت نمی دهند، ممکن است دچار کم خونی یا آنمی شوند، بنابراین در صورت وجود حاملگی های متوالی در فاصله زمانی کمتر از ۳ سال مادر دچار کم خونی خواهد شد، این بیماری به شکل مخفی در مادران بروز پیدا کرده و در حاملگی دوم مشهود می شود.

ابتلا به کم خونی می تواند موجب افزایش خونریزی قبل از زایمان، حین آن و یا بعد از زایمان شود، در نتیجه این اتفاق در مواردی می تواند منجر به مرگ مادر باردار شود، وجود آنمی در هفته سیزدهم بارداری یا هفته بیست و چهارم بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش داده و حتی می تواند منجر به تولد نوزاد کم وزن شود، علاوه بر مادران, نوزادان آنها نیز در معرض ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار دارند که بروز این بیماری موجب ابتلا به اختلال در تکامل حرکتی و رفتاری و نیز کاهش قدرت یادگیری در کودکان خواهد شد.

فاصله بین دو حاملگی

با توجه به تمامی نکات این مقاله هنوز هم بحث و اخلاف بر روی بهترین فاصله بین دو حاملگی وجود دارد. اما این به اثبات رسیده است که فاصله کمتر از ۱۸ ماه و یا بیشتر از ۵ سال هر دو مشکلاتی را برای کودکان و والدین به وجود می آورند. متخصصین زنان و زایمان بهترین زمان فاصله بین دو فرزند را سه سال معرفی کرده اند. پیشنهاد می کنیم برای کامل شدن اطلاعات خود در این زمینه و مسائل پیرامون آن به بخش بارداری مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *