دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه چاق شویم و وزنمان را متناسب نگه داریم؟

  • پروین حیدریان
  • ۵ مهر ۱۳۹۵
  • ۰

لاغری نیز مانند چاقی یکی از مشکلات بزرگ افراد است. اگر می خواهید با روش های سالم به وزن خود اضافه نمایید این مقاله را ملاحظه نمایید. و با بهترین دستورالعمل ها برای چگونه چاق شویم آشنا شوید.

اکثر افراد به دنبال کاهش وزن هستند اما بعضی از افراد نیز وجود دارند که از لاغری رنج می برند و چاق شدن از آرزوهای این افراد است. برخی از افراد به طور طبیعی و مادر زادی لاغر هستند و همچنین دارای بدن سالمی هستند. لاغر بودن طبیعی به این معنی نیست که حتما یک مشکل در سلامتی وجود دارد بلکه به سوخت و ساز بدن این افراد مربوط می شود و ممکن است ارثی باشد. در برخی دیگر از افراد لاغر این کمبود وزن بسیار مضر است و باید به دنبال راه هایی برای یافتن پاسخ برای سوال “چگونه چاق شویم” باشیم. کمبود وزن در زنان و دختران بیشتر رایج است.

به دست آوردن وزن مناسب مانند از دست دادن وزن دشوار است. مصرف غذاهای پر کالری در فاصله معین و حد اعتدال می تواند به چاق شدن کمک کند. از مصرف غذاهای پر کالری که دارای چربی و قند فراوان هستند باید جلوگیری کرد و از غذاهای پر کالری که سرشار از مواد مغذی هستند مصرف نمود.

چگونه چاق شویم…؟

میزان مواد مغذی موجود در غذا از معیار های مهم برای به دست آوردن وزن است. افراد لاغر که می خواهند به وزن مناسب با روش های سالم دست یابند باید از یک برنامه غذایی صحیح از غذاهای پرکالری که دارای مواد مغذی فراوان هستند استفاده نمایند. این افراد در کنار غذاهای پر کالری خود می توانند از ماست، آجیل، میوه های چاق کننده و چربی های سالم مصرف نمایند. افرادی که مدام می گویند چگونه چاق شویم روش های زیر را برای اضافه وزن مطالعه نمایند.

با این مواد غذایی چگونه چاق شویم

خوردن غذاهای پر کالری

مهمترین عامل برای افزایش وزن خوردن کالری بیش از نیاز بدن است. افرادی که می خواهند به طور آهسته چاق شوند باید روزانه 300 تا 500 گرم کالری مصرف نمایند و این میزان به تدریج افزایش یابد. اما کسانی که می خواهند چاق شدن سریع را تجربه کنند. میانگین روزانه کالری در غذاهای مصرفی آن ها بین 700 تا 1000 گرم کالری برای به دست آوردن سریع وزن می باشد. یادتان باشد که برای اضافه وزن باید پر خوری کنید و هر سه ساعت یک وعده غذایی کامل را میل نمایید.

خوردن مقدار زیادی پروتئین

پروتئین تنها ماده غذایی مهم برای به دست آوردن وزن سالم است. عضلات از خوردن پروتئین شکل می گیرند و مصرف کالری فراوان بدون پروتئین ممکن است موجب چربی اضافه در بدن شود. مطالعات نشان می دهند که در طول زمان پر خوری برای اضافه وزن، مصرف غذاهای پر کالری با پروتئین بالا باعث می شود بسیاری از کالری های اضافه به عضله تشکیل شوند. غذاهای دارای پروتئین بالا شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، بسیاری از محصولات لبنی، حبوبات و آجیل هستند. که در برنامه غذایی برای چاق شدن جای می گیرند.

  •  آرون گروپس

پر خوری برای چاق شدن

خوردن کربوهیدرات و چربی

افرادی که به دنبال روش های افزایش وزن هستند و همیشه با خود می گویند که چگونه چاق شویم باید مصرف چربی و کربوهیدرات را در غذاهای خود بسیار افزایش دهند. خوردن مقدار بالایی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات برای اضافه وزن سالم در هر وعده غذایی لازم و ضروری است. برای اضافه وزن باید حداقل روز سه وعده از این سه ماده مهم برای چاقی را مصرف نمایید.

خوردن غذاهای سرشار از انرژی

با استفاده از مقدار زیاد ادویه جات، ترشی جات، سس و چاشنی می توانید به افزایش خوردن خود کمک کنید. با این مواد اشتهای فرد بیشتر می شود و پر خوری میکند. همچنین باید غذاهایی که دارای انرژی زیادی هستند مصرف نمایید زیرا دارای کالری فراوانی نسبت به وزن هستند. این مواد غذایی پر انرژی برای به دست آوردن وزن شامل موارد غذایی زیر هستند.
  • آجیل: بادام، گردو، بادام زمینی و …
  • میوه های خشک شده: کشمش، خرما، آلو و …
  • لبنیات با چربی بالا: شیر، ماست پر چرب، پنیر و خامه
  • چربی ها و روغن: روغن زیتون و روغن آواکادو
  • دانه ها: غلات کامل مثل جو و برنج
  • گوشت: مرغ، گوشت بره، گوشت گاو، ماهی
  • سیب زمینی، شکلات، آواکادو، کره بادام زمینی، شیر نارگیل و گرانولا

مواد غذایی نام برده شد ممکن است با سیر شدن هم احساس کنید که باز هم میل به خوردن این مواد غذایی دارید. همچنین برای رسیدن به بهترین پاسخ برای سوال” چگونه چاق شویم” می توانید سبزیجات را به وعده های خود اضافه نمایید زیرا سبزیجات علاوه بر دریافت انواع مواد مغذی به اشتهای بیشتر نیز کمک می کند.

مصرف کالری برای اضافه وزن

نوشیدن مایعات فراوان

راه دیگر برای افرادی که مدام می گویند چگونه چاق شویم استفاده از آب میوه های طبیعی میوه را توصیه می کنیم. یکی از نوشیدنی و اسموتی های مهم برای اضافه وزن را برای شما خواهیم گفت. یک اسموتی که با دو درصد شیر یا ماست به همراه موز و توت فرنگی و یا حتی کره بادام زمینی گزینه عالی برای اضافه وزن است. همچنین می توانید برای دریافت نتایج بهتر دو قاشق پودر پروتئین به آن نوشیدنی اضافه نمایید.

مصرف غذا قبل از خواب

متخصصین می گویند که برای اضافه وزن، شام و غذای خود را درست قبل از خواب میل نمایید. همانطور که به افراد چاق توصیه می شود قبل از خواب مواد غذایی پر کالری نخورند، به افراد لاغر نیز توصیه می شود که قبل از خواب مواد غذایی پرکالری و شام خود را کامل میل نمایند.

   خوردن غذا قبل از خواب برای چاقی

لاغری و نداشتن وزن نیز مانند چاقی و اضافه وزن دچار ناراحتی و عذاب در فرد می شود و ممکن است اعتماد به نفس را در فرد پایین آورد. بنابراین نکات بالا را به خوبی انجام دهید تا نتایج مطلوبی را دریافت نمایید. در این مقاله با روش های متعدد برای پاسخ به سوال چگونه چاق شویم آشنا شدیم. پیشنهاد میکنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر و انواع رژیم های غذایی برای لاغری و چاقی به بخش رژیم غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *