دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه صفحه کلید کامپیوتر و لپ تاپمان را تمیز کنیم؟

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

وجود گرد و غبار و آلودگی بر روی صفحه کلید مشکلی طبیعی است که با انواع روش ها در منزل می توان این گردو غبار را از صفحه کلید خود زدود. در این مقاله یکی از بهترین و ساده ترین روش تمیز کردن صفحه کلید را ملاحظه خواهید کرد.

صفحه کلید یکی از لوازم جانبی مهم کامپیوتر است. صفحه کلید ها معمولا با گذشت زمان دچار آلودگی و خاک گرفتگی می شوند که همه افراد برای طولانی شدن عمر این وسیله جانبی باید روش تمیز کردن صفحه کلید خود را بدانند و این آلودگی ها را پاک و تمیز نمایند. در این مقاله به بررسی روش های کاربردی و مفید برای تمیز کردن انواع صفحه کلید کامپیوتر و لپ تاپ می پردازیم.

روش های متعدد و بسیاری برای زدون غبار و تمیز کردن صفحه کیبورد وجود دارد. با این روشی که در این مقاله ملاحظه خواهید کرد به تمیز کردن صفحه کیبورد و طول عمر آن کمک کنید. تمیز نکردن آلودگی های صفحه کیبورد علاوه بر کاهش عمر این قطعه موجب انتقال آلودگی و میکروب به انگشتان شما نیز می شود.

بررسی روش تمیز کردن صفحه کلید

در مباحث قبل به بررسی عوامل افزایش سرعت کامپیوتر و معرفی کلید های میانبر ویندوز ۷ پرداختیم، همانطور که گفتیم در این مطلب قصد داریم به معرفی روش تمیز کردن صفحه کلید بپردازیم. برای این کار باید ابتدا صفحه کلید را از از کامپیوتر جدا سازید. اگر جریان الکتریکی در صفحه کلید وجود داشته باشد، این پاک سازی ممکن است صدمات جدی را به آن وارد نماید. پس حتما قبل از تمیز کردن صفحه کلید را از کیس جدا نمایید. همچنین اگر صفحه کلید شما از نوع بی سیم است باطری آن را بیرون کنید. برای لپ تاپ باطری آن را بیرون بیاورید.

مراحل تمیز کردن

۱.برای شروع ابتدا سیستم خود را خاموش نمایید و هر گونه سیم USB یا کارت حافظه را از سیستم خود جدا نمایید.

مرحله اول روش برای تمیز کردن صفحه کلید

۲. در این مرحله شیب لپ تاپ یا صفحه کلید خود را همانطور که در تصویر می بینید به سمت جلو بگیرید. مراقب باشید تا سیستم یا صفحه کلید از دست شما سقوط نکند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مرحله دو تمیز کردن صفحه کلید

۳. انتهای یک قاشق چای خوری را در یک دستمال مرطوب قرار دهید. ته قاشق چای خوری را که با دستمال مرطوب پوشش دادیم را در طول تمام لبه های صفحه کلید و کلید ها بکشید. این کار موجب پاک سازی گرد و غبار می شود.

مرحله سوم تمیز کردن صفحه کلید

۴. در مرحله بعد باید از جارو برقی استفاده نمایید. جاروبرقی را در بین کلید ها حرکت دهید با این کار از شر هر گونه آلودگی خلاص می شوید.  همچنین می توانید از یک سشوار استفاده کنید، به طوری که مانند مرحله ۲ صفحه کلید یا سیستم خود را در حالت شیب قرار دهید.

استفاده از سشوار برای تمیز کردن صفحه کلید

۵. مرحله آخر استفاده از یک دستمال مرطوب است. مراقب باشید که رطوبت دستمال بسیار کم باشد زیرا اگر این رطوبت به داخل صفحه کلید ها نفوذ کند باعث ایجاد صدمه به کلید ها می شود.

    مرحله پنجم تمیز کردن صفحه کلید با دستما مرطوب

مراحل تمیز کردن صفحه کیبورد به پایان رسید. این روش یکی از راحت ترین و ساده ترین در عین حال بهترین روش تمیز کردن صفحه کیبورد به شمار می آید.

پایان کار روش تمیز کردن صفحه کلید

تمیز کردن با تکان دادن

قبل از هر اقدامی برای تمیز کردن صفحه کلید، لازم است بدانید که در ابتدا و قبل از انجام هر کاری باید لپ تاپ را خاموش کنید و از قطع بودن سیم برق آن مطمئن شوید، سپس به منظور تمیز کردن گرد و غبار و خرده های نان و یا هر خرده آشغال دیگر در ابتدا آنها را با دست پاک کنید و از آجا که این آشغال ها معمولا در لا به لای کلید های کیبورد گیر می کنند، می توانید برای تمیز کردن آنها به صورت زیر عمل کنید.

روش تمیز کردن کیبورد

صفحه لپ تاپ خود را باز کنید و سپس آن را وارونه کنید تا همانطور که صفحه کلید رو به پایین قرار گرفته، خرده آشغال ها و ریزه های نان و گرد و غبار به بیرون بریزد و می توانید با دست آنها را پاک کنید، همچنین برای خلاصی از آشغال های کمی درشت تر با زدن چند ضربه به آرامی، لپ تاپ را تکان دهید تا خرده آشغال ها به بیرون بریزند، البته انجام این کار نیاز به کمی ریسک دارد و باید با دقت و به آرامی انجام گیرد.

برداشتن و ضدعفونی کردن کلید های صفحه کیبورد

به هیچ عنوان نباید کلیدهای لپ تاپ را جا به جا کنید؛ به طور کلی برای تمیز کردن صفحه کیبورد، نباید اقدام به برداشتن کلیدها و تمیز کردن زیر آنها نمایید، البته انجام این روش برای تمیز شدن صفحه کیبورد های مکانیکی تقریبا ساده و ممکن می باشد اما برای اغلب کیبورد های لپ تاپ این کار مشکل بوده و یا حتی غیر ممکن می باشد. بنابراین بهتر است از انجام این روش برای صفحه کیبورد لپ تاپ صرفنظر کنید.

نحوه تمیز کردن صفحه کلید

نکته : در صورتی که متوجه شدید که یک کلید گیر کرده است، می توانید یک پنبه را به الکل ایزوپروپیل آغشته کنید و سپس اطراف آن را تمیز کنید و اگر انجام این کار تاثیری نکرد باید به یک متخصص تعمیر مراجعه کنید تا آن را تمیز کند، زیرا کار نکردن کلید لپ تاپ ممکن است ناشی از یک مشکل نرم افزاری و یا سخت افزاری بوده و ربطی به تمیز کردن گرد و غبار و آشغال های زیر آن نداشته باشد.

تمیز نگه داشتن صفحه کلید از گرد و غبار یکی از دغدغه های افراد برای حفظ زیبایی و طول عمر صفحه کلید می باشد. در این مقاله یکی از بهترین و در عین حال ساده ترین روش تمیز کردن صفحه کیبورد را ملاحظه نمودید. پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید در زمینه های دانش و فناوری و قطعات دیجیتال اطلاعات کسب کنید به بخش دیجیتال مراجعه نمایید.

منبع : wikihow.com


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *