دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نارنگی بخورید تا از این فواید و خاصیت ها بی بهره نمانید!

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

نارنگی یک میوه محبوب و بسیار لذیذ در سراسر جهان معرفی شده است. این میوه محبوب دارای خواص فراوانی برای سلامت و بهبود بیماری ها دارد. در این مقاله با خواص نارنگی و ویژگی های دارویی و درمانی این میوه سودمند آشنا خواهید شد.

نارنگی یک میوه بسیار خوشمزه است که در جهان طرفداران فراوانی دارد. این میوه دارای ویتامین های A, B و C، کلسیم، پتاسیم، فسفر و قند می باشد. مهم ترین خواص نارنگی کمک به بیماران مبتلا به فشار خون است و فشار خون آن ها را کاهش و باعث کنترل آن می شود.

کسانی که از بی خوابی رنج می برند و نمی توانند شب ها خواب راحتی داشته باشند، متخصصان تغذیه به این افراد خوردن چند دانه نارنگی را یک ساعت قبل از خواب توصیه می کند تا با آرامش به خواب بروند. این میوه به دلیل داشتن ویتامین های فراوان به تنظیم عملکرد قلب کمک می کند. نارنگی ادرار آور خوبی است به همین دلیل می تواند سموم بدن را دفع کند.

خواص نارنگی

بررسی فواید و خواص نارنگی

نارنگی حاوی مقدار فراوانی منیزیم است، به همین دلیل برای دستگاه گوارش، سیستم عصبی و فعالیت های عضلانی موثر است. همچنین به دلیل دارا بودن میزان کلسیم و فسفر بالا به تشکیل استخوان و اسکلت بدن کمک می کند. متخصصان به اشخاصی که از سرگیجه رنج می برند خوردن نارنگی را توصیه می کنند. نارنگی علاوه بر خواص اشتها آوری، برای معده نیز مقوی بوده است و به عنوان یک اشتها آور طبیعی شناخته شده است. از دیگر خواص نارنگی به دلیل داشتن ویتامین ها و فسفر فراوان باعث تقویت هوش و حافظه می شود.

نارنگی و خواص فراوان

فواید نارنگی در بارداری

خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین C برای خانم های باردار ضروری است. خوردن میوه هایی مانند نارنگی، گریپ فروت، پرتقال، انگور و لیمو منبع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین C هستند. برای مصرف این میوه ها خانم های باردار می توانند آب آن ها را تهیه نموده و در وعده صبحانه و یا تهیه سالاد میوه و یا خوردن این میوه ها به هر صورتی که دوست دارند ویتامین C را دریافت می کنند و موجب سلامتی خود و جنین خود شوند.

  •  آرون گروپس

درمان نفخ شکم و هضم راحت با نارنگی

افرادی که از نفخ شکم ناراحت هستند با مصرف میوه نارنگی می توانند نفخ شکم خود را درمان کنند. این افراد برای دریافت فواید نارنگی می توانند آن را به تنهایی، یا به صورت خشک و یا از آب آن استفاده نمایند. همچنین از دیگر فواید درمانی نارنگی برای دستگاه گوارش، می تواند باکتری هلیکوباکتر پیلوری را که عامل زخم های گوارشی است را نابود سازد و به زخم معده کمک کند و التیام بخشد.

خواص درمانی نارنگی

مزیت نارنگی برای پوست

نارنگی برای ایجاد پوست شاداب و شفاف بسیار تاثیر گذار است. برای استفاده از فواید نارنگی برای پوست، آب نارنگی را بگیرید و با استفاده از انگشتان آب را به پوست آغشته نمایید، سپس صبر نمایید تا آب نارنگی روی پوست خشک شود. بعد از چند دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید و با دستمال تمیز و به آرامی پوست را خشک کنید.

مزیت های نارنگی برای پوست

درمان مسمومیت با نارنگی

افرادی که دچار مسمومیت شده اند به خصوص افرادی که با خوردن الکل مسموم شده اند، برای بهبود یافتن آب نارنگی تازه را میل نمایند. نوشیدن آب نارنگی به دلیل خاصیت سم ضدایی که دارد، باعث می شود تا فرد خیلی سریع تر بهبود یابد.

مزیت های نارنگی برای کاهش وزن

محققان دانشگاه اونتاریو در لندن با آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی متوجه ماده ای در نارنگی شده اند که از چاقی جلو گیری می کند و همچنین موجب حفاظت بدن در مقابل دیابت نوع دو می شود. بنابراین کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند با مصرف نارنگی علاوه بر لاغری به سلامت بدن خود نیز کمک می کنند.

  فواید نارنگی برای لاغری

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

نارنگی به دلیل داشتن ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی گزینه بسیار مناسبی است و همچنین دمنوش نعنا و نارنگی به خاطر داشتن خاصیت ضد ویروسی به درمان آنفولانزا کمک می کند.

فواید درمانی نارنگی

نارنگی برای نوزادان و کودکان

یبوست در بین کودکان از مشکلات گوارشی بسیار شایع می باشد که با کمک نارنگی می توانید این مشکل را برطرف کنید و همچنین وجود کلسیم و فسفات در نارنگی سبب تقویت استخوان ها و افزایش رشد در کودکان و نوزادان می شود علاوه بر این به دلیل اینکه نارنگی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود لذا برای درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان و نوزادان بسیار موثر است.

کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا از بیماری های رایج در بین مردم است که با کمک نارنگی می توانید فشار خون بالا را درمان کنید زیرا، این میوه دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که سبب کاهش فشار خون بالا و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود.

خواص بی نظیر نارنگی

درمان کم خونی

بسیاری از افراد از داشتن کم خونی رنج می برند که برای درمان این مشکل میوه نارنگی بهترین گزینه می باشد نارنگی به دلیل داشتن ویتامین C و فولات به افزایش جذب آهن در بدن کمک کرده و در نهایت باعث رفع کم خونی و آنمی خواهد شد.

درخشان کننده پوست

نارنگی نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند و مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در نارنگی سبب مرطوب شدن پوست و در نهایت روشن شدن آن می شود، فقط کافی است سه تا چهار تکه نارنگی را برداشته سپس پالپ های آن را از روی پوست برداشته و له نمایید و حالا به آن یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری ماست بیفزایید و بر روی پوست صورت و گردن بمالید و بعد از زمان ده تا بیست دقیقه پوست تان را با آب سرد بشویید.

فواید نارنگی بر سلامت پوست

کاهش چین و چروک پوست

وجود مقادیر زیادی از ویتامین C و ویتامین A در نارنگی سبب تولید کلاژن شده و در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست می شود و همچنین ویتامین A به منظور رفع زخم و دیگر آسیب های پوستی مانند سرطان پوست بسیار موثر می باشد.

بررسی عوارض و مضرات نارنگی

نارنگی امکان دارد سبب بروز حساسیت و آلرژی در برخی از افراد شود که به شکل بثورات پوستی ظاهر می شود و همچنین نارنگی ممکن است باعث مسدود شدن روده نیز شود.

 نارنگی یک میوه بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر جهان محسوب می شود. این میوه علاوه بر طعم لذیذ و دل چسبی که دارد دارای فواید و خواص فراوانی برای سلامت بدن و جلوگیری از انواع بیماری ها نیز دارد. در این مقاله با فواید نارنگی و ویژگی های دارویی و درمانی این میوه محبوب آشنا شدید. اگر می خواهید از فواید و خواص میوه های دیگر مطلع شوید به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *