دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه در منزل شیره خرما درست کنیم؟

  • ندا خوشرو
  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شیره ها از انواع مواد غذایی انرژی زا هستند و برای مواقعی که بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد می توانند بهترین غذا محسوب شوند, در این مطلب طرز تهیه شیره خرما را به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم.

شیره انگور و شیره خرما از انواع شیره های خوشمزه و سنتی هستند که دارای خواص زیادی برای بدن می باشند و شما می توانید با رعایت کردن نکات بهداشتی این شیره های مقوی و خوش طعم را در منزل تهیه کنید. روش درست کردن شیره خرما بسیار راحت و ساده تر از شیره انگور است و با کمک خرمای بدون هسته و آب جوش می توانید شیره خرما را به راحتی در منزل تهیه کنید.

از خرما علاوه بر استفاده در شیرینی ها و دسرهای متفاوت در طرز تهیه سرکه خرما و شیره خرما استفاده می شود. در برخی از شهر های ایران از شیره خرما در طرز تهیه حلوا استفاده می کنند و همچنین خوردن شیر برنج و شیر و ارده با شیره خرما در فصل زمستان از عادات غذایی مرسوم در بین بسیاری از مردم شهر های همدان و تبریز و اراک و … است.

دستور تهیه شیره خرما خوشمزه و مقوی

مواد لازم

  • آب جوش : به اندازه وزن خرم
  • خرمای بدون هسته و کلاهک

طرز تهیه شیره خرما

ابتدا خرماها را بشویید و سپس آن ها را از وسط نصف کنید و هسته های خرما را جدا کنید سپس در درون قابلمه ای مناسب خرماها را به همراه آب جوش بریزید و اجازه دهید تا خرماها به مدت ۳۰ دقیقه در درون آب جوش بمانند سپس بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا خرماها به مدت ۵ دقیقه دیگر نیز بجوشند و نرم شوند توجه داشته باشید که پخت خرما را باید تا زمانی ادامه دهید که خرماها کاملا نرم شوند سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید خرماها به مدت ۳۰ دقیقه دیگر نیز در درون همان آب باقی بمانند.

دستور تهیه شیره خرما

سپس خرماها را در درون صافی بریزید و با کمک دست خرماها را آرام آرام فشار دهید تا شیره خرما جدا شود و از صافی خارج شود توجه داشته باشید که نباید گوشت و پوست خرما از صافی رد شود.
در مرحله بعد دوباره شیره صاف شده خرما را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیره بجوشد و غلیظ شود شیره خرما را باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

شیره خرما

  •  آرون گروپس

نکات طلایی برای تهیه شیره خرما

  • در ساخت شیره خرما بهتر است از خرماهای شیره دار استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که غلظت شیره خرما نباید کم باشد زیرا زود کپک می زند.
  • شیره خرما را می توانید در جای خشک و خنک و در درون ظرف در بسته به مدت ۱ سال نگهداری کنید.
  • اگر از خرمای خشک برای درست کردن شیره خرما استفاده کنید به مدت زمان طولانی تری برای پخت خرما نیازمند هستید.

طرز تهیه شیره خرما در منزل

  • نوع خرما و میزان حرارت در رنگ و کیفیت نهایی شیره تاثیر گذار است.
  • بهتر است برای اینکار از خرماهای که شیره زیاد دارند استفاده نمایید.
  • در صورتی که شیره ای که تهیه کرده اید از حد مورد نظرتان سفت تر باشد به آن کمی آب جوش بیافزایید سپس برای مدت کوتاهی آن را بجوشانید.
  • اگر شیره رقیق بود آن را روی حرارت گذاشته تا به غلظت مورد نظرتان برسد.

بررسی خواص شیره خرما

شیره خرما از فواید شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه برخی از فواید بی نظیر آن را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

درمان یبوست

شیره خرما دارای مقادیر فراوانی فیبر است به همین خاطر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و سبب درمان یبوست شده و عمل دفع راحت تر انجام می شود.

فواید بی نظیر شیره خرما

درمان شب کوری

شیره خرما دارای ویتامین A و کاروتنوئید است که سبب جلوگیری از شب کوری و تقویت بینایی می شود.

درمان کم خونی

شیر خرما سرشار از اسید فولیک و آهن است که برای آن دسته از افرادی که از کم خونی رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است و همچنین وجود فولات در این ماده مغذی برای خانم های باردار مفید می باشد زیرا خون ساز است و در نتیجه گلبول قرمز خون افزایش پیدا می کند.

افزایش قوای جنسی

استفاده از شیره خرما به منظور افزایش قوای جنسی بسیار موثر می باشد زیرا مواد مغذی موجود در این ماده سبب افزایش استقامت جنسی در بدن می شود.

خاصیت درمانی شیره خرما

تقویت و رشد مو

وجود مقادیر فراوانی آهن در شیره خرما گردش خون در زیر پوست را افزایش داده و در نهایت سبب تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو می شود.

سرشار از پروتئین

پروتئین موجود در شیره خرما کمک زیادی به حفظ عضلات و ماهیچه می کند بنابراین بهتر است پیش از انجام تمرینات ورزشی به منظور تامین پروتئین مورد نیاز بدن از شیره خرما استفاده نمایید.

شیره خرما دارای همان خواص خرما است و این شیره خوشمزه دارای فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول های عصبی و پیشگیری از کم خونی می شود. شیره خرما همچنین برای تسکین درد های رماتیسمی و امراض وریدی و شریانی مفید است. در این مطلب با طریقه ساخت شیره خرما آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این شیره مقوی و انرژی زا در منزل نهایت لذت را ببرید، جهت آشنایی با دستور تهیه انواع مربا و ترشیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *