دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت تب در کودکان چیست؟

  • پروین حیدریان
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
  • ۰

بروز تب در کودکان از شایع ترین نگرانی های والدین است. والدین می توانند با افزایش آگاهی به کاهش این بیماری در فرزند خود کمک کنند. در این مقاله با انواع علت تب در کودکان آشنا خواهید شد.

تب در کودکان امری عادی است و باید خیلی جدی به بررسی دلیل تب در کودکان و درمان آن پرداخت، زیرا اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن خطراتی مرگبار برای کودکان به همراه آورد. تب نشان دهنده شروع یک بیماری ویروسی می باشد و به عنوان علامت یک بیماری عفونی و ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی کودکان است. مهمترین راه برای فهمیدن تب در کودکان دست زدن و یا بوسیدن پیشانی کودک است.

از شایع ترین نگرانی های پدر و مادر بروز تب در کودک خود می باشد. متخصصین درجه حرارت طبعی کودک سالم را بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد معرفی کرده اند. اگر کودک زیر سه ماه درجه حرارت بدنش بالای ۳۸ درجه سانتیگراد باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

علت تب در کودکان

بررسی علت تب در کودکان

بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس مسئول درجه حرارت بدن است. هیپوتالاموس با افزایش درجه حرارت بدن به مبارزه با عفونت می پردازد. اما غیر از عفونت، تب دلایل و علت های دیگری نیز دارد. اگر چه تب ممکن است باعث ناراحت کنندگی شود اما نقشی اساسی برای مبارزه با عفونت ایفا می کند و برای یک کودک سالم ضروری است. دلایل تب در کودکان شامل موارد زیر است:

  1. عفونت های ویروسی
  2. عفونت های باکتریایی
  3. قرار گرفتن در معرض گرما
  4. مصرف دارو

تب و علت ایجاد آن

بیماری ویروسی و عفونت مهم ترین دلیل تب

شایع ترین دلیل تب در کودکان عفونت ویروسی و یا بیماری های ویروسی است. اولین علامت تب ویروسی بروز لرز در بدن می باشد. از نشانه های دیگر، افزایش درجه حرارت بدن است که منجر به درد در کل بدن به خصوص در کمر و پای کودک می شود. این نوع تب باعث سرفه، گلو درد، سردرد، گرفتگی و یا آب ریزش بینی، لرز، استفراغ، حالت تهوع، خستگی مفرط، معده درد، اسهال، بی قراری، تنفس سریع، گریه، احساس گرما و تغییر در عادت غذایی و خواب می شود.

  •  آرون گروپس

عوامل ایجاد تب در کودک

تفاوت عفونت های ویروسی با باکتریایی

هر دو این عفونت ها می توانند منجر به تب و لرز شوند. علائم عفونت باکتریایی احساس گرما، قرمزی، درد و ورم در یک قسمت از بدن است. بنابراین اگر کودک دچار گلو درد شد، این درد در یک قسمت گلو بیشتر خواهد بود. این نوع عفونت ها اغلب با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند و با مصرف آنتی بیوتیک باکتری هایی که منجر به تب شده اند را از بین می برد. در حالی که عفونت های ویروسی همزمان قسمت های مختلف بدن را درگیر می کنند. به همین دلیل اگر کودک عفونت ویروسی دارد دچار سرفه، آب ریزش بینی و بدن درد خواهد شد. مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا و سرما خوردگی هیچ تاثیری ندارد و فقط برای درمان عفونت های باکتریایی باید مصرف شود. برای درمان عفونت های ویروسی باید به اندازه کافی استراحت کنید، مایعات بنوشید و داروهای کاهش دهنده تب مصرف نمایید. برای درمان عفونت های ویروسی در کودکان مانند بیماری آنفلوآنزا، زدن واکسن بدن را برای مقابله با این ویروس ایمن می سازد.

عوامل محیطی

گاهی اوقات هنگامی که بدن کودک بیش از حد گرم می شود، دمای بدن خیلی افزایش پیدا می کند. این شرایط در اثر بودن در آب و هوای گرم و مرطوب و یا ورزش شدید ایجاد می شود. همچنین آفتاب سوختگی شدید و گرما زدگی نیز می توانند باعث بروز تب در کودکان شوند.

دلایل ایجاد تب در کوکان تب یک از بیماری های شایع در کودکان است که باعث نگرانی والدین می شود. در این مقاله علت تب در کودکان و دلایل ایجاد آن را ملاحظه نمودید برای مشاهده روش های درمان تب در کودکان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *