دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان برای بارداری چه موقع است؟

  • پروین حیدریان
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

باردار شدن یکی از آرزوهایی است که هر خانمی بعد از ازدواج دارد. خانم ها می توانند با توجه به نکات و بهترین زمان برای بارداری به این آرزوی شیرین دست پیدا کنند. در این مقاله همه نکات در مورد زمان بارداری و هرآنچه باید خانم ها بدانند را ملاحظه نمایید.

زمان بندی دقیق برای باردار شدن خانم ها خیلی اهمیت دارد. زمانی که یک تخمدان از تخمدان آزاد می شود یا در برخی موارد نادر به طور طبیعی بیشتر از یک تخمدان آزاد می شود، تخمک گذاری رخ می دهد و این زمان را دوره حاملگی می گویند. در ادامه بیشتر با بهترین زمان برای بارداری آشنا خواهید شد.

در هر ماه یک تخمک در درون تخمدان به بلوغ می رسد. زمانی که اندازه آنها به حد معینی رسید تخمک از درون تخمدان آزاد می شود و درون لوله های فالوپ، به طرف رحم حرکت می کند.

بهترین زمان برای بارداری

بررسی بهترین زمان برای بارداری

حتما تا کنون این سوال را پرسیده اید که بهترین زمان برای باردار شدن چه موقع است؟ و کی برای بارداری تلاش کنیم؟ برای افزایش احتمال بارداری باید در زمان ها و حوالی تخمک گذاری و یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری، بیشتر از یک بار آمیزش داشته باشید. همچنین باید در ۲۴ ساعت پس از آن و یا در روز تخم گذاری نیز نزدیکی داشته باشید. دلیل این امر آن است که اسپرم ها دو تا سه روز می توانند زنده بمانند اما تخمک بیشتر از ۲۴ ساعت بعد از تخم گذاری زنده نمی ماند و از بین می رود مگر اینکه لقاح صورت پذیرد. احتمال بارداری در حوالی زمان تخمک گذاری و آمیزش در آن زمان، حامله شدن شما را افزایش می دهد و شانس بالایی برای احتمال حامله شدن دارید. خانم هایی که بعد از ازدواج از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نمی کنند، ۸۵ درصد این خانم ها در سال اول باردار می شوند. خانم ها می توانند با افزایش آگاهی در مورد تغییرات فیزیکی و هورمونی و همچنین تعیین زمان دقیق تخمک گذاری که هر ماه در بدن شما رخ می دهد، شانس حامله شدن خود را افزایش دهید. کسانی که می خواهند حامله نشوند نیز طبق این اطلاعات و یا خودداری از آمیزش در زمان تخمک گذاری از بارداری خود جلوگیری نمایند.

بارداری در زمان مناسب

تشخیص زمان تخمک گذاری و حداکثر آمادگی برای بارداری

دوازده تا شانزده روز قبل از شروع پریود، بهترین زمان برای بارداری است و احتمال تخمک گذاری در این محدوده بسیار زیاد می شود. خانم هایی که یک دوره کامل آنها ۲۸ روز طول می کشد، چهاردهمین روز از این ۲۸ روز، روز تخمک گذاری است. پس باید خانم ها دقیقا دوران و روزهای بین پریود شدن های خود را بدانند. اگر خانم ها نمی توانند این زمان ها را به حافظه خود بسپارند از تقویم استفاده کنند و این تاریخ ها و روزها را علامت گذاری نمایند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییرات دمای بدن

پس از اعمال تخمک گذاری در بدن، ممکن است دمای بدن شما بین ۰.۴ تا ۱ درجه افزایش یابد. خانم ها این تغییر دمایی را در بدن خود احساس نمی کنند و می توانند با استفاده از دماسنج دمای پایه بدن خود را اندازه گیری کنند. هنگامی که صبح و پس از بیدار شدن از خواب هیچگونه فعالیتی انجام نداده اید، دمای آن زمان را دمای پایه بدن می گویند. با اندازه گیری دما اگر متوجه شدید دمای بدن شما افزایش پیدا کرده است، بدانید که تخمک گذاری در بدن شما صورت گرفته است. این افزایش دما به دلیل آن است که آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می گردد و این عامل باعث افزایش دمای بدن می شود.

بارداری در بهترین زمان

علائم تخمک گذاری

یکی از نشانه های تخمک گذاری در بدن درد در ناحیه شکم است. هنگامی که خانم ها درد ملایم تا تیر کشیدن های شدید و ناگهانی پایین شکم را احساس کردند بدانند که فعالیت های تخمک گذاری و فعالیت های مربوط به آن در بدن صورت گرفته است. احتمال این درد در ۲۰ درصد از خانم ها نشان داده می شود. این درد ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

بارداری و زمان مناسب آن

مهمترین نکات برای بارداری

  • همیشه رابطه جنسی داشته باشید. اگر مداوما دو تا سه بار در هفته رابطه جنسی داشته باشید احتمال اینکه یکی از این دفعات نزدیکی با دوره باروری همزمان شود بالا می رود. برای حامله شدن باید مداوم رابطه جنسی داشته باشید.
  • نزدیک به زمان تخمک گذاری و یا قاعدگی هر ۲۴ ساعت یک بار آمیزش داشته باشید. این زمان احتمال باروری را خیلی افزایش می دهد. با این که این کار موجب می شود تا غلظت اسپرم همسرتان در هر بار نزدیکی کاهش یابد اما در مردهای سالم این کاهش غلظت اصلا مهم نیست.
  • ویتامین بیشتر مصرف نمایید. یکی از عوامل بسیار مهم در رشد جنین اسید فولیک است. مصرف مکمل های ویتامین با اسید فولیک چند ماه قبل از بارداری ایجاد مشکلات جسمی برای نوزاد را بسیار کاهش می دهد.
  • قبل از تصمیم گرفتن به بارداری برنامه ریزی داشته باشید. سلامت عمومی بدنتان را پزشکان می توانند بررسی کنند و تغییرات لازمی که باید در زندگیتان ایجاد کنید تا احتمال باروری بالا رود را مشخص می کنند. تا به درستی بهترین زمان برای بارداری را دریابید.
  • انتخاب های سالمی در زندگی داشته باشید. فعالیت های جسمی را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید و وزن خود را در حد سلامت نگه دارید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مصرف کافئین را بسیار محدود سازید. همچنین استرس خود را کنترل کنید. ایجاد عادات خوب در زندگی هم برای مادر و هم جنین بسیار مفید است.

نکات مهم برای بارداری

علایم دیگر تخمک گذاری

  • درد خفیف یا انقباضات خفیفی در یک سمت شکم
  • نرم شدن دهانه رحم
  • حساس شدن دهانه رحم
  • تغییراتی در وضعیت قرار گرفتن رحم
  • حساس شدن پستان ها

بنابراین به منظور پیشگیری از بارداری باید در زمان های باروری یعنی پنج روز قبل و سه روز پس از تخمک گذاری از نزدیکی خودداری کنید و یا می توانید از دیگر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

نشانه های عدم تخمک گذاری

دوره قاعدگی نامنظم : در صورتی که دوره قاعدگی تان قابل پیش بینی نمی باشد بدین معنا است که امکان دارد در تخمک گذاری مشکل دارید اما اگر هر ماه چند روز تغییر می کند امری طبیعی است، در صورتی که تعداد روز ها بیشتر شود نشانه ای از ایجاد مشکل در تخمک گذاری می باشد.

دوره های قاعدگی خیلی بلند یا کوتاه : یک دوره قاعدگی می تواند بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد اما در صورتی که کوتاه تر یا بلند تر این مدت باشد نشان دهنده این است که در تخمک گذاری مشکلی وجود دارد.

سپری کردن ماه ها بدون دوره قاعدگی : اگر برای مدت زیادی دچار قاعدگی نمی شود ممکن است به دلیل عدم تخمک گذاری در شما باشد.

عدم افزایش دمای بدن : بعد از تخمک گذاری دمای بدن کمی افزایش پیدا می کند و در صورتی که افزایش دما در خود مشاهده نکردید امکان دارد که شما تخمک گذاری نمی کنید.

نشانه های عدم تخمک گذاری

نکاتی در رابطه با محاسبه دقیق زمان تخمک گذاری

۱. از اولین روز آغاز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی یک دوره قاعدگی می باشد.

۲. یک دوره قاعدگی بین ۲۸ تا ۳۲ روز می باشد که ممکن است از این مدت کوتاه تر یا طولانی تر نیز باشد.

۳. با محاسبه نیمه دوره قاعدگی زمان تخمک گذاری مشخص می شود.

۴. زمان تخمک گذاری معمولا بین یازده تا بیست و یک روز پس از آغاز دوره قاعدگی اتفاق می افتد و یا می توانید زمان تخمک گذاری را ۱۲ تا ۱۶ روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی نیز محاسبه کنید.

نکاتی در رابطه با زمان تخمک گذاری

مادر شدن یکی از آرزوهایی است که هر خانمی بعد از ازدواج دارد. با رعایت نکات و بهترین زمان برای بارداری که در این مقاله گفته شد، احتمال باروری خود را افزایش دهید. برای اطلاع از نکات و اطلاعات برای کودک و والدین به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *