دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دندان درد شدید را با این روش های خانگی درمان کنید

  • پروین حیدریان
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

درد دندان یکی از عذاب آورترین درد ها می باشد. در این مطلب به انواع روش های درمان دندان درد شدید در منزل خواهیم پرداخت که با استفاده از این روش ها می توانید درد دندان را کاهش و یا بهبود بخشید.

دندان درد را هر شخصی در طول عمرش حداقل یک بار تجربه کرده است و از درد سخت و غیر قابل تحمل آن بسیار رنجور و عصبی شده اند. دردی که همراه آن تمام استخوان های جمجمه و فک را درگیر می کند. درد دندان را هیچ وقت نادیده نگیرید، زیرا ممکن است باعث آبسه شود و درمان آن بسیار سخت و عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. در این مقاله با انواع روش های درمان دندان درد شدید آشنا خواهید شد.

درد دندان علت های مختلفی دارد، مانند ترک خوردن دندان، پوسیدگی دندان، التهاب و ورم و عفونت لثه و …. که درد بسیار سخت و دردناکی را به همراه خواهد داشت. مهم ترین دلیل دندان درد شدید پوسیدگی دندان است. باکتری های دهان از نشاسته و قند به جا مانده از غذاها بر روی دندان تغذیه می کنند و از خود اسیدهایی تولید می کنند که به تدریج باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و این عامل موجب دندان درد می شود.

دندان درد و درمان آن

بررسی روش های درمان دندان درد شدید در خانه

اگر به طور ناگهانی شما و یا خانواده دندان درد را تجربه کردید مثلا در نصفه شب، یا در مسافرت هستید یا به هر دلیلی دسترسی به دندان پزشک ندارید، می توانید با درمان های خانگی درد دندان را تا حدودی کم کنید و اگر درد دندان به طور قطعی قطع نشد در اولین فرصت ایجاد شده به دندان پزشک مراجعه نمایید.

روش های درمان درد دندان شدید در خانه

روغن نارگیل برای کاهش درد دندان

مهم ترین مزیت غرغره کردن روغن در دهان این است که میزان باکتری های مضر دهان را می کاهد و از بین می برد. به همین دلیل غر غره کردن روغن نارگیل در دهان باعث از بین بردن باکتری های مضر دهان می شود و باعث کاهش عفونت دهان نیز می شود. بهترین زمان برای این کار صبح به صورت ناشتا است. برای درمان دندان درد دو قاشق غذا خوری از این روغن را داخل دهان ریخته و شروع به غرغره کردن کنید و این کار را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید. استفاده مرتب و منظم این کار چند روز پشت سرهم باعث سفید شدن دندان می شود و همچنبن بوی بد دهان را از بین می برد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روغن نارگیل برای کاهش درد دندان

خواص زنجبیل برای دندان درد

زنجبیل به عنوان یک مسکن خوب محسوب می شود و مانند داروی آسپرین عمل می کند. برای این منظور پودر زنچبیل را با آب مخلوط نمایید. پنبه ای را به این محلول آغشته نمایید و آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس آن را روی دندانی که درد می کند قرار دهید. این کار برای تسکین دندان درد شدید بسیار موثر است.

زنجبیل برای درمان دندان درد شدید

فواید سیر برای دندان درد

یکی دیگر از درمان های خانگی برای تسکین و درمان دندان درد شدید سیر است. برای این منظور بهتر است یک یا دو حبه سیر را داخل دهان قرار داده و به آرامی شروع به جوییدن نمایید. این روش ممکن است مورد پسند بعضی از افراد نباشد به همین دلیل روش دیگری نیز وجود دارد. یک حبه سیر را خرد کنید و با نمک مخلوط نمایید، سپس این مخلوط را بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید. برای دیدن نتایج بهتر یاید این کار را چند روز پشت سر هم انجام دهید.

سیر برای درمان درد شدید دندان

کیسه یخ برای درمان دندان درد

از دیگر روش های خانگی برای درمان دندان درد شدید کیسه یخ است و می تواند به دندان درد و تسکین آن کمک کند. برای این منظور مقداری یخ را خورد کنید و آن را داخل دستمال تمیز و یا داخل گاز استریل بپیچید و سپس روی صورت و لپ خود قرار دهید.

یخ برای کاهش درد شدید دندان

استفاده از نمک و فلفل برای تسکین دندان دردهای شدید

یکی از روش های آسان و راحت برای درمان خانگی دندان درد استفاده از ترکیب نمک و فلفل است. نمک و فلفل خاصیت ضد باکتریایی دارند و به همین دلیل تاثیرات مثبتی بر روی دندان می گذارند. برای این کار بهتر است کمی آب به ترکیب نمک و فلفل اضافه نمایید تا حالت خمیری به دست آید. سپس این مخلوط را روی دندانی که درد می کند قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید.

برگ نعناع فلفلی دندان درد را تسکین می دهد

از دیگر روش های تسکین دندان درد، جوییدن چند عدد برگ نعناع فلفلی است. این عمل باعث تسریع تسکین دندان درد می شود. ممکن است افراد به هر دلیل به برگ تازه این گیاه دسترسی نداشته باشند به همین دلیل می توانند از خشک شده نعناع فلفلی استفاده نمایند.

خاصیت های کنجد برای دندان درد

خواص کنجد در چین برای درمان دندان درد شدید ، بیش از ۱۶۰۰ سال است که کاربرد دارد. کنجد مانند یک مسکن عمل می کند و خواص آن شبیه به آسپرین است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را کاهش و بهبود می بخشد. برای استفاده از خواص کنجد برای دندان درد، ابتدا ظرف آبی را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس کنجد ها را داخل آن بریزید. مقدار آب باید دو برابر کنجد باشد. برای پی بردن به نتایج و تاثیرات بهتر، منتظر شوید تا مقداری از آب تبخیر شود. این مایع را مستقیما روی نقطه ی دردناک دندان قرار دهید. این دانه ها برای درمان درد شدید دندان بسیار موثر هستند.

آب نمک برای کاهش درد دندان

یکی از آسان ترین و راحت ترین راه های کاهش درد و التهاب دندان، غرغره کردن آب نمک است. برای استفاده از آب نمک، کافی است داخل یک لیوان آب گرم یک قاشق غذاخوری نمک ریخته و آن را حل کنید. سپس این محلول را در داخل دهان غرغره نمایید.

آب نمک برای درمان دندان درد شدید

عصاره وانیل

استفاده عصاره وانیل به منظور تسکین دندان درد گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، دو یا سه قطره وانیل را بر روی یک تکه پنبه یا گوش پاک کن بریزید سپس به صورت مستقیم بر روی دندان آسیب دیده اعمال کنید.

چای کیسه ای

می توانید از چای کیسه ای به منظور بهبود درد دندان استفاده کنید، چای کیسه ای را داخل آب خیس کنید سپس بر روی دندان آسیب دیده بگذارید و در صورتی که دندان تان به سرما حساس نیست می توانید ابتدا آن را داخل آب یخ قرار دهید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه یک تا دو بار از این روش استفاده کنید.

روش های فوری و خانگی برای تسکین دندان درد

چای نعناع

برای درمان طبیعی دندان درد می توانید به یک فنجان آب جوش یک قاشق چای خوری برگ های نعناع خشک شده بیفزایید سپس اجازه دهید به مدت بیست دقیقه دم بکشد و پس از سرد شدن محلول به دست آمده را داخل دهان تان را چرخانده و آن بیرون بریزید.

لیمو ترش

آب لیمو ترش دارای مقادیر فراوانی فسفر، پتاسیم و فلاونوئیدها می باشد که به عنوان یک روش طبیعی و مفید به منظور درمان دندان درد محسوب می باشد، آب لیمو ترش تازه را با یک قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده سپس آن را غرغره کنید.

درمان دندان درد با روش های طبیعی

جوش شیرین

به دلیل اینکه جوش شیرین دارای خاصیت باکتریایی و ضد التهابی است کمک زیادی به درمان دندان درد و پیشگیری از عفونت دندان می کند، کمی جوش شیرین را داخل مقداری آب گرم حل نمایید سپس پنبه ای را به محلول حاصل آغشته کنید و بر روی دندان مورد نظر به مدت ده دقیقه بگذارید و یا می توانید به یک لیوان آب گرم یک قاشق چای خوری جوش شیرین بیفزایید سپس به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید.

عسل و دارچین

دارچین و عسل هر دو دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی می باشند از این رو، برای درمان دندان درد یک روش عالی و موثر می باشند، پنج قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده را بر روی دندان آسیب دیده اعمال کنید.

روش های درمان دندان درد شدید

دندان درد یکی از عذاب آورترین درد ها برای هر شخص می باشد. با استفاده از روش های بالا می توانید این درد ناراحت کننده را کاهش و یا بهبود بخشید. در این مقاله انواع روش های درمان دندان درد در خانه را ملاحظه نمودید. برای اطلاع از روش های درمان خانگی انواع بیماری ها به بخش درمان خانگی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *