دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص کلومیفن و تاثیر آن بر درمان نازایی در زنان

  • پروین حیدریان
  • ۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص کلومیفن یکی از روش های درمان موثر برای ناباروری زنان به شمار می رود. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این قرص بدانیم و مهمترین اطلاعات دارویی کلومیفن را مورد بررسی قرار می دهیم.

این قرص برای درمان ناباروری در زنانی که به درستی تخمک گذاری نمی کنند، استفاده می شود. اگر تخمک گذاری بدنتان نامنظم است و یا اصلا تخمک گذاری ندارید، این دارو می تواند به شما کمک کند.

این دارو به طور گسترده به عنوان اولین دارو برای افزایش رشد فولیکول های تخمدان (جایی که تخمک ها در آن رشد می کنند و به صورت کیست های کوچک در تخمدان هستند) و درمان نازایی زنان مورد مصرف قرار گرفته است. این قرص معمولا در روز سوم تا هفتم و یا پنجم تا نهم قاعدگی مصرف می شود، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، بنابراین اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قرص کلومیفن

بررسی قرص کلومیفن و تاثیرات آن

این دارو به طور معمول به شکل قرص برای یک دوره ۵ روزه در ماه مصرف می شود. این دارو باعث می شود تا بدن شما بیشتر هورمون تولید کند که این عمل باعث تخمک گذاری می شود.

این قرصها به صورت خوراکی مصرف می شوند و باید این قرص ها در دوره مصرف در یک زمان معینی در روز مصرف شوند. در مراحل اولیه درمان بیماران به مدت پنج روز در ماه این قرص را مصرف می نمایند و اگر پس از گذشت سه ماه باردار نشدند، برای انجام معاینات به پزشک خود مراجعه نمایند.

همه چیز درباره کلومیفن

  •  آرون گروپس

چگونگی استفاده

مصرف قرص کلومیفن دقیقا باید طبق نظر پزشک باشد. در ابتدا پزشک تمام آزمایشات و شرایط شما را مورد بررسی قرار می دهد، سپس برای شما تجویزش می کند. معمولا این دارو به مدت ۵ روز در ماه و در هنگام قاعدگی مصرف می شود. قبل از هر چرخه درمان باید یک معاینه لگنی، تحت مراقبت پزشک صورت گیرد. اگر بعد از سه ماه باردار نشدید، دیگر از این قرص استفاده نکنید زیرا احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور شدید نگهداری نمایید.

عوارض جانبی

اگر هر یک از نشانه های یک واکنش آلرژیک به قرص های کلومیفن مانند کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت، لبها، زبان و یا گلو رخ داد، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. برخی از زنان با استفاده از این دارو مخصوصا پس از درمان، به بیماری به نام سندرم تحریک بیش از تخمدان دچار می شوند، که یک بیماری خطر ساز است و باید تحت درمان پزشک قرار بگیرند. همچنین اگر هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

  • درد معده و نفخ
  • تهوع، استفراغ و اسهال
  • افزایش وزن سریع، به خصوص در صورت
  • نداشتن و یا کم شدن ادرار
  • درد در هنگام تنفس، افزایش ضربان قلب، احساس تنگی نفس (به خصوص زمانی که دراز کشیده اید)

همچنین اگر این علائم را مشاهده کردید، مصرف قرص را قطع و با پزشک تماس بگیرید:

  • درد یا فشار لگن، بزرگ شدن ناحیه لگن
  • مشکلات بینایی و یا چشمک زدن
  • افزایش حساسیت چشم به نور
  • خونریزی واژینال
  • گر گرفتگی (گرمی، قرمزی و یا احساس خارش)
  • حساسیت یا درد پستان
  • سر درد
  • لکه بینی یا خونریزی

این یک لیست کامل از تمام عوارض جانبی بود که ممکن است در هر فردی رخ دهد. برای اطلاع از توصیه های پزشکی در مورد این عوارض با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض کلومیفن

نکاتی که باید بدانید :

۱. اغلب بهترین درمان کاهش وزن می باشد که سبب افزایش شانس تخمک گذاری می شود و آن دسته از خانم هایی که از داشتن اضافه وزن رنج می برند کمتر تخمک گذاری می کنند.

۲. مصرف این دارو سبب افزایش احتمال باروری چند قلو می شود در نتیجه ریسک سقط جنین نیز افزایش پیدا می کند.

۳. خانم هایی که این دارو را با دیگر دارو های باروری استفاده می کنند در برخی موارد سندروم تحریک بیش از حد تخمدان را تجربه می کنند.

۴. در سه ماه اول درمان تقریبا هشتاد درصد از خانم ها تخمک گذاری می کنند که از بین آن ها چهل درصد بارداری را تجربه می کنند.

اطلاعات دارویی کلومیفن

۵. احتمال باردار شدن علاوه بر تاثیر گذاری این دارو به سن، کیفیت اسپرم، میزان تحرک و… نیز بستگی دارد.

۶. در صورتی که دچار درد غیر طبیعی و یا تاری دید شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸. از مصرف این دارو بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.

۷. بیمار باید دمای پایه بدن بعد از بیدار شدن از خواب را هر روز صبح از روز اول قاعدگی ثبت کند تا ایجاد تخمک گذاری مشخص شود.

۸. این دارو فقط برای آن دسته از خانم هایی تجویز می شود که پزشک متخصص متوجه وجود اختلال تخمک گذاری در آن ها شده است.

۹. کلومیفن را طبق دستور پزشک تان مصرف کنید و نکات نوشته شده بر روی برچسب را به دقت مطالعه نمایید.

۱۰. به منظور اطمینان از نداشتن بیماری که با مصرف این دارو تداخل داشته باشد پزشک تان آزمایش های پزشکی انجام می دهد.

۱۱. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگر دارو ها خودداری نمایید.

۱۲. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کند را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

نکاتی در مورد کلومیفن

همانطور که در این مقاله ملاحظه نمودید، قرص کلومیفن یکی از درمان های موثر برای درمان ناباروری است. با استفاده منظم و اطلاع از تمام نکات این دارو به خود و خانواده و یا حتی دیگران کمک کنید. برای اطلاع از کابردها و عوارض جانبی داروهای دیگر به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید تا با دیگر داروهای مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *