دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونه در فر نان خانگی سنتی و خوش طعم بپزیم؟

  • ندا خوشرو
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

نان یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در بین خانواده های ایرانی است و نوع خانگی آن بی نظیر است. در این مطلب طرز تهیه نان خانگی در فر را به صورت مرحله به مرحله و با بهترین روش به شما عزیزان آموزش می دهیم.

پختن نان و شیرینی از کارهای مورد علاقه برای بیشتر کدبانوها است شما می توانید انواع نان های خانگی و نان شیرمال خوشمزه و سالم را در خانه خودتان تهیه کنید و از عطر و طعم این نان های خوشمزه نهایت لذت را ببرید. برای ساخت نان خانگی در فر می توانید از آرد سفید و آب و مایه خمیر و نمک و روغن استفاده کنید.

نان خانگی از انواع نان های سنتی است که از زمان های گذشته تا به امروزه بیشتر کدبانوها این نوع نان را در منزل تهیه می کردند. نان خانگی های تازه عطر و طعم دلپذیری دارند و بهتر است هر چند وقت یکبار خودتان در منزل نان های خوشمزه بپزید. نان خانگی را می توانید با روش های مختلفی در منزل بپزید که ساخت آن در فر از بهترین و ساده ترین روش پختن نان در منزل است، بنابراین اگر شما نیز علاقه زیادی به تهیه نان در منزل دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه نان خانگی در فر

مواد لازم

  • آرد سفید : ۱ کیلو و ۱۰۰ گرم
  • آب : ۱/۲ لیتر
  • مایه خمیر : ۵۰ گرم
  • روغن : ۶ قاشق سوپ خوری
  • نمک : ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان خانگی در فر

ابتدا آب را تا دمای ۳۷ درجه سانتی گراد گرم کنید سپس آب را در درون ظرف مخلوط کن بریزید و مایه خمیر خرد شده را به آب اضافه کنید. در مرحله بعدی دستور پخت نان خانگی در فر روغن و نمک را به مخلوط آب و مایه خمیر اضافه کنید و سپس مخلوط کن را روشن کنید و آرد به صورت آرام آرام به مایه خمیر اضافه نمایید و این روش را همین طور ادامه دهید تا خمیر از حالت چسبندگی در آید.

مخلوط کردن خمیر مایه و آرد و آب به کمک مخلوط کن

توجه داشته باشید که برای مخلوط کردن خمیر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم دارید و همچنین خمیر نان باید به خوبی ورز داده شود. بعد از ورز دادن خمیر نان به کمک مخلوط کن پارچه تمیزی را بر روی ظرف مخلوط کن پهن کنید و سپس به مدت ۴۵ دقیقه مخلوط کن را در درون اتاقی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد قرار دهید.

خمیر مایه به عمل آماده در درون مخلوط کن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از مدت زمان ذکر شده مقداری آرد بر روی سطح صافی بریزید و سپس خمیر را از درون ظرف مخلوط کن بیرون آورید و بر روی سطح آرد پاشی شده بگذارید.

مراحل پخت نان خانگی

دست های خود را با آرد آغشته کنید و خمیر را به ۱۰ قسمت تقسیم کنید و هر قسمت از خمیر را به شکل توپ گردی در آورید و خمیر های آماده شده را بر روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید و سپس پارچه تمیزی را بر روی خمیر ها بیندازید و به مدت ۱۵ دقیقه به خمیر استراحت دهید.

خمیر نان خانگی طرز تهیه نان خانگی خوشمزه در فر
در مرحله آخر طرز تهیه نان خانگی در فر برای پختن نان ها باید فر را بر روی دمای ۳۰۰ درجه تنظیم کنید توجه داشته باشید که فقط باید از شعله بالایی فر برای پختن نان استفاده کنید و شعله پایینی را خاموش کنید تا فر مانند تنور عمل کند سپس مقداری آرد بر روی سطح کار بپاشید و قطعه های خمیر را به صورت تکی تکی با کمک وردنه نانوایی پهن کنید و خمیر ها را به صورت بیضی و یا دایره با ضخامت ۳ میلیمتر بر روی سطح کار پهن کنید و سپس با کمک چنگال سوراخ هایی را بر روی نان ها ایجاد کنید.

مراحل پخت نان خانگی

 خمیر ها را با احتیاط از روی سطح کار بردارید و بر روی سینی فر قرار دهید و سپس سینی فر را بر روی بالاترین نقطه فر قرار دهید. شعله بالایی فر به نان ها نزدیک است بنابراین باید نان ها را زیر نظر داشته باشید تا نسوزند.

     قرار دادن خمیر های آماده نان در درون سینی فر قرار دادن سینی نان خانگی در درون فر    نان خانگی با عطر و طعم بی نظیر نان خانگی خوشمزه

آموزش تهیه نان تابه ای

نان را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید و همانطور که در مطالب بالا با نحوه تهیه نان داخل فر آشنا شدید در ادامه مطلب دستور تهیه نان تابه ای را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم :

  • آرد : یک کیلو
  • آب ولرم : ۶۶۰ گرم
  • نمک : پانزده گرم
  • شکر : دو قاشق مربا خوری
  • خمیر مایه : پانزده گرم
  • روغن مایع : به میزان لازم

آموزش تهیه نان تابه ای

دستور تهیه :

در روش تهیه نان تابه ای ابتدا به اندازه نصف لیوان از آب را با خمیر مایه و شکر با هم مخلوط کنید سپس اجازه دهید به مدت ده دقیقه استراحت کند تا خمیر مایه کف کند.

حالا آرد، خمیر مایه آماده شده، نمک و آب را با هم ترکیب نمایید و به خوبی خمیر را ورز دهید و در صورتی که خمیر مایه به دست می چسبد به آن روغن مایع بیافزایید و به مدت ده دقیقه ورز دهید تا خمیر یکدست و نرم به دست آید.

حالا به منظور زیاد شدن حجم آن، خمیر را به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار دهید و پف آن را با دست گرفته و مجددا آن را ورز دهید سپس تابه را چرب کرده و از خمیر چانه گرفته و داخل تابه آن را پهن نمایید.

در مرحله آخر تابه را بر روی حرارت ملایم گذاشته سپس در آن را بگذارید و پس از اینکه یک طرف نان پخته شد آن را برگردانده تا روی دیگر آن نیز پخته و طلایی رنگ شود.

روش تهیه نان تابه ای

نکته : پیش از پخت آن می توانید روی نان را زرده تخم مرغ بمالید و همچنین کنجد و سیاه دانه روی آن بپاشید.

در این مطلب با طرز تهیه نان خانگی با استفاده از فر آشنا شدید که امیدواریم از تهیه نان سنتی در خانه نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده پخت انواع نان کلیک کنید تا با دستور تهیه انواع نان ها بیشتر آشنا شوید و بتوانید نان مورد علاقه تان را در منزل تهیه و نوش جان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *