دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه عکس های با کیفیت تری با گوشی موبایل بگیریم؟

  • ندا خوشرو
  • ۵ شهریور ۱۳۹۵
  • ۰

با پیشرفت تکنولوژی امروزه دوربین گوشی های موبایل دارای کیفیت های مناسبی هستند. از این رو عکاسی با گوشی موبایل در بین بیشتر مردم رواج پیدا کرده است. در این بخش شما را با 8 ترفند برای گرفتن عکس های بهتر با گوشی های تلفن همراه آشنا می سازیم.

امروزه بیشتر مردم برای گرفتن عکس در مکان های باستانی و مناظر طبیعی زیبا از دوربین گوشی های هوشمند استفاده می کنند. اگر شما با ترفندهایی در زمینه عکاسی با گوشی موبایل آشنا شوید می توانید عکس های حرفه ای زیبایی را از خودتان به یادگار بگیرید.

اگر از ترفندهای عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند، بهره‌مندی از نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین دستگاه و پیکربندی صحیح آن آگاهی داشته باشید، می‌توانید برای ثبت لحظاتی از زندگی خود، نتایج با کیفیت بالاتری را به دست بیاورید. در ادامه‌ این مطلب ترفندهای مختلف عکاسی با گوشی‌های هوشمند را تشریح خواهیم کرد.

ترفندهایی برای عکاسی با گوشی های هوشمند

8 ترفند برای عکاسی با گوشی موبایل

در این مقاله تمرکز ما بر روی ویژگی‌های نرم‌افزارهای پیش‌فرض موجود در آخرین نسخه‌ سیستم عامل‌های iOS و اندروید خالص است. اگر شما از اندروید خالص استفاده نمی کنید، باز هم می‌توانید از ترفندهای این مطلب بهره‌مند شوید. اما در صورتی که برای استفاده از نرم‌افزار دوربین پیش‌فرض اندروید خالص اصرار دارید، می‌توانید نرم‌افزار دوربین گوگل را دانلود و بر روی گوشی همراه خود نصب کنید.

عکس گرفتن با گوشی موبایل

ترفند 1 : استفاده از قانون یک سوم

در توضیح این قانون باید اظهار کنیم که به منظور حفظ ترکیب‌ بندی صحیح در ثبت عکس، باید صحنه‌ی مورد نظر را در ذهن خود به ۹ بخش مستطیلی کاملا مساوی تقسیم‌ بندی کنید و سپس سوژه‌های مورد نظر را در نقاط تقاطع خطوط تصور شده قرار دهید. با نرم‌ افزارهای دوربین سیستم عامل اندروید و iOS، نیازی به تجسم این خطوط در ذهن نیست. در سیستم عامل اندروید، بر روی دکمه‌ی menu ضربه زده و Settings را انتخاب کنید. سپس Show grid in viewfinder را برای نمایش خطوط متقاطع در منظره‌یاب، برگزینید.
در iOS هم به بخش Photos & Camera موجود در منوی اصلی نرم‌افزار Settings رفته و بر روی دکمه‌ی لغزنده‌ی Grid ضربه بزنید تا در حالت On قرار بگیرد.

عکاسی با گوشی همراه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ترفند 2 : استفاده از یک تکیه‌گاه ثابت

برای گرفتن بسیاری از عکس‌ها با استفاده از گوشی های هوشمند، به ویژه در موقعیت‌های کم نور که گوشی در تلاش برای دریافت نور بیش‌تر از محیط است، ثابت نگه داشتن گوشی امری ضروری است که باید به آن توجه کنید. اگر خواستار نتایج عالی در ثبت عکس ها هستید، می‌توانید از سه‌ پایه‌ های مخصوص عکاسی استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن این سه پایه ها می‌توانید از اشیای اطراف خود نیز استفاده کنید. اگر مایل به خریداری سه‌ پایه‌ های مخصوص به عکاسی نیستید، می‌توانید از دیوار، میز و یا طاقچه‌ های دیوار برای ثابت نگه داشتن گوشی خود استفاده کنید. زمان‌سنج خودکار موجود در نرم‌افزار دوربین سیستم عامل‌های اندروید و iOS، می‌تواند در این زمینه کمک حال شما باشد به طوری که شما می‌توانید از گوشی روی اشیای ثابت دور شده و عکس خودتان را به طور خودکار بگیرید.

روش هایی برای گرفتن عکس با گوشی همراه

ترفند 3 : استفاده از تغییر نقطه‌ی تمرکز (فوکوس)

جدا از دستگاه اندرویدی یا آیفون مورد استفاده، می‌توانید با ضربه زدن بر روی نقطه‌ای از صفحه نمایش گوشی های هوشمند، قبل از گرفتن عکس نقطه‌ تمرکز را در صحنه‌ی مورد نظر تغییر دهید. انجام این کار برای مطابقت با نقطه‌ی تمرکز انتخاب شده، موجب تغییر سطح نوردهی می‌شود. در واقع این روش می‌تواند به عنوان راهکاری دستی برای روشن‌تر کردن یک محیط تاریک یا کاهش روشنایی محیط هم مورد استفاده قرار گیرد.
کاربران آیفون می‌توانند با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر، نقطه‌ی تمرکز و سطح روشنایی را قفل کنند تا حتی هنگام جابه‌جایی دوربین، تنظیمات اعمال شده ثابت باقی بمانند. همچنین می‌توانید با لمس چند ثانیه‌ ای و کشیدن انگشت به طرف بالا یا پایین بر روی نمایشگر، سطح نوردهی را در گوشی خود تغییر دهید. هنگام انجام این کار، آیکون خورشید شکل کوچکی تغییرات در حال اعمال را نشان می دهد.

روش هایی برای گرفتن عکس با گوشی همراه

ترفند 4 : استفاده از دکمه‌ی شاتر

در این مطلب صحبت از ثابت نگه داشتن گوشی هوشمند به منظور ثبت بهتر تصاویر شد. تلاش برای نگه داشتن گوشی و همزمان ضربه بر روی دکمه‌ی نرم‌افزاری شاتر موجود در نمایشگر، همیشه کار آسانی نیست. این کار در برخی شرایط باعث لرزش دست در لحظه‌ حساس عکاسی با گوشی موبایل خواهد شد.
به جای آن می‌توانید از هر یک از دکمه‌های فیزیکی تغییر حجم صدا (افزایش یا کاهش دهنده) برای گرفتن عکس خود استفاده کنید. این ترفند در گوشی‌های آیفون، نکسوس و بیش‌تر گوشی‌های دیگر اندرویدی قابل استفاده بوده و تحت عنوان Volume button function یا نام‌های مشابه دیگر در دسترس است. این روش در برخی از موقعیت ها می تواند انتخاب مناسبی باشد.

روش های گرفتن عکس با کمک گوشی همراه

ترفند 5 : اعمال حالت خودکارHDR

درحال حاضر آخرین نسخه از نرم‌افزار دوربین موجود در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید، دارای حالت خودکار HDR هستند. این قابلیت به منظور مطابقت بیش‌تر با محیط واقعی، فیلتری با دامنه‌ی رنگی بالا (High Dynamic Range) را به تصویر اعمال می‌کند. دکمه‌ی مربوط به قابلیت یاد شده، تحت عنوان HDR در سمت چپ نرم‌افزار دوربین هردو سیستم عامل یاد شده، قرار دارد.
دامنه‌ رنگی بالا حداقل در عکاسی با گوشی هوشمند، روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش‌های موجود در تصویر را در سطح متعادلی نگه می‌دارد تا جزئیات بیشتری از تصویر قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال، هنگام ثبت تصویر از محو شدن مناظر تاریک موجود در زیر آسمان درخشان جلوگیری می‌کند. این کار نیازمند نوردهی نسبتا طولانی به حسگر دوربین بوده و در این حالت دوربین باید کاملا بدون حرکت باشد.

8 تکنیک برای عکاسی با گوشی موبایل

ترفند 6 : استفاده‌ی بیش‌تر از روشنایی طبیعی یا مصنوعی

برای داشتن تصاویری عالی در عکاسی، سوژه‌ مورد نظر باید در محیط نوری مناسبی قرار داشته باشد بنابراین بهتر است از منابع نوری در دسترس مانند پرتوهای نور خورشید یا لامپ‌های نئونی آگاهی داشته باشید. رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد اما باید از مشخص بودن کامل سوژه‌ی عکاسی در تصویر اطمینان حاصل کنید. برای بهره‌مندی از چنین حالتی، می‌توانید موقعیت قرارگیری سوژه‌ی عکاسی را جابه‌جا کنید، زاویه‌ی عکاسی از نزدیک (Close Up) را تغییر دهید، به محیط‌ های دارای سایه توجه کنید یا حتی برای ثبت عکس مورد نظر، منتظر روز بعد بمانید. از قرارگیری منابع پرنور در پشت سر سوژه‌ عکاسی جلوگیری کنید؛ مگر این که مایل به ثبت تصویر نیمرخ تاریک اشخاص باشید.

روش ها و تکنیک هایی برای عکاسی با گوشی موبایل

ترفند 7 : استفاده از حالت عکاسی متوالی

نرم‌افزار دوربین موجود در سیستم عامل‌های iOS اپل و اندروید گوگل دارای حالت عکاسی متوالی (burst mode) داخلی هستند که برای ثبت بهتر تصاویر، می‌توانید از آن ها بهره‌مند شوید. اگر برای گرفتن بهترین عکس در یک لحظه به خودتان اعتماد ندارید، می توانید چندین عکس را در یک مرتبه ثبت کنید و سپس یکی از آن‌ ها را به عنوان برترین عکس انتخاب کنید.
برای گرفتن تصاویر متوالی در iOS یا اندروید، به سادگی دکمه‌ی شاتر را فشار داده و تا زمانی که مایل هستید آن را نگه دارید. با افزایش مدت زمان فشردن دکمه‌ی شاتر، تعداد تصاویر متوالی بیش‌تری ثبت خواهد شد. در برخی از گوشی‌های اندروید، می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات دوربین و فعال یا غیرفعال کردن حالت کمک‌رسانی هوشمند (smart)، بهترین تصویر ثبت شده در حالت متوالی را انتخاب کنید.

تکنیک هایی برای گرفتن عکس

ترفند 8 : تمیز کردن لنز دوربین

در این مطلب قصد داریم به برخی از جنبه‌های کاربردی تر و فراموش نشدنی عکاسی با دوربین گوشی هوشمند بپردازیم. برای مثال، وجود هر نوع لکه بر روی لنز دوربین در عکس ثبت شده تاثیر منفی می گذارد؛ بنابراین بهتر است که همیشه قبل از شروع عکاسی، نگاهی به لنز دوربین انداخته و آن را تمیز کنید. برای این کار نیازی به تهیه‌ وسایل خاصی نبوده می توانید با کمک یک پارچه بدون پرز لنز گوشی خود را تمیز کنید. همچنین در برخی شرایط می‌توانید از پارچه‌های پنبه‌ ای دارای خاصیت جذب بالا که با آب مقطر مرطوب شده برای تمیز کردن لکه‌های کثیف لنز استفاده کنید.

عکاسی با گوشی موبایل

روش هایی برای گرفتن عکس

در این بخش از دانش و فناوری مجله آرگا با 8 تکنیک ساده برای عکاسی با گوشی موبایل آشنا شدید شما می توانید با به کار گیری این ترفند ها عکس های زیبا و متفاوتی را از خودتان به یادگار بگیرید.

منبع : gizmodo.com و zoomit.ir


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *