دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علایم سرطان حنجره و روش های درمان آن

  • پروین حیدریان
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

سرطان حنجره معمولا با اختلالات صوتی ایجاد می شود و نشانه ی بارز علایم سرطان حنجره گرفتگی در تارهای صورتی گلو است. برای آشنایی بیشتر با این نوع بیماری این مقاله را مطالعه نمایید.

حنجره یا جعبه صدا، منطقه ای در گلو است که شامل غضروف و عضلات است. این منطقه مسئول تولید صدای انسان ها است. گاهی سلول های بدن زیادتر از حد معمول رشد می کنند و مدام تقسیم می شوند و جای سلول های قدیمی را در بدن می گیرند. هنگامی که در عملکرد بدن خطا ایجاد می شود و سلول همچنان به رشد غیر قابل کنترل خود ادامه می دهد، سرطان رخ می دهد. سرطان ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. در این مقاله علایم سرطان حنجره و روش های درمان آن را ملاحظه می نمایید.

اکثر سرطان های حنجره از سلول سنگفرشی، که در اپیتلیوم حنجره است و در لایه درونی پوشش حنجره ایجاد می شود شکل می گیرند. سرطان حنجره ابتدا بر روی تارهای صوتی اثر می گذارد و باعث گرفتگی صدا می شود سپس این سلول ها در تارهای صوتی پخش می شوند. گاهی اوقات ممکن است شخص ابتلا به سرطان را متوجه نشود تا زمانی که غدد لنفافی گسترش یافته و شخص متوجه یک توده در حال رشد در گردن شود. افرادی که متوجه تغییرات صدا (مانند گرفتگی صدا) در خود می شوند و در عرض دو هفته بهبود نمی بخشند باید به پزشک خود مراجعه نمایند.

علایم و نشانه های سرطان حنجره

بررسی علایم سرطان حنجره

نشانه ها و علائم سرطان حنجره تا حدودی بسته به جایی که سرطان در حال رشد است می باشد. بیماران مبتلا به سرطان حنجره اغلب با نشانه های اولیه گرفتگی صدا شروع می شود و رشد می کند. هر گونه تغییر صدا یا خشونت در صدا باید مورد معاینه قرار گیرد. اگر گرفتگی صدا نادیده گرفته شود این بیماری پیشرفت می کند و باعث انسداد راه هوایی، درد یا مشکل در بلع، منجر می شود.

علایم سرطان حنجره

تشخیص سرطان حنجره

شخصی که در گردن خود برجستگی یا توده ای را مشاهده می کند مشکوک به سرطان حنجره است و باید معاینه فیزیکی از گردن را جهت بررسی انجام دهد. ارزیابی بالینی سرطان حنجره باید یک ارزیابی از داخل گلو باشد. برای این کار یک دوربین متصل به یک آندوسکوپ مورد استفاده قرار می گیرد که در بینی یا دهان بیمار قرار می دهند و گلو را مشاهده می کنند. پزشک برای حفظ راحتی بیمار، داخل بینی یا گلوی فرد را بی حس می کند. این نوع تشخیص زمان کوتاهی می برد و در مطب دکتر نیز می تواند انجام شود. کل گلو و سطح تار های صوتی مورد بررسی قرار می گیرند. یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان حنجره به طور دقیق تر، لارنگوسکوپی مستقیم نام دارد، که در اتاق عمل و بیهوشی انجام می شود و بیشتر برای شناخت علایم سرطان حنجره و تشخیص آن از این روش استفاده می کنند.

  •  آرون گروپس

علایم سرطان حنجره

روش های درمان سرطان حنجره

پس از مشاهده علایم سرطان حنجره و تشخیص قطعی آن روش های متفاوتی برای درمان این سرطان پیشنهاد می شود. هدف از درمان حنجره، تنها برداشتن توده سرطانی نیست بلکه برای حفظ توانایی بیمار به صحبت کردن و توانایی خوردن است. گزینه اول برای درمان سرطان حنجره در درجه اول جراحی، بعد پرتو درمانی و شیمی درمانی است.

عمل جراحی

جراحی نقش کلیدی در درمان سرطان حنجره دارد. هدف از عمل جراحی، برداشتن تمام مناطق توده و  آسیب دبده است. اگر بعد از عمل و جراحی، صدا را تحت تاثیر قرار داد باید به یک پزشک گفتار درمانی مراجعه نمایید و یا اگر بعد از عمل، قادر به بلع موثر و اندازه کافی برای حفظ تغذیه مناسب نبودید ممکن است یک لوله گاستروستومی به طور مستقیم از طریق پوست به معده قرار دهند. این موقتی خواهد بود تا بلع بهبود بخشد.

پرتو درمانی

 پرتو درمانی به عنوان تنها درمان مورد استفاده و همراه با جراحی و شیمی درمانی برای بهبود سرطان حنجره است. پرتو درمانی به صورت تابش اشعه قدرتمند ایکس به مناطقی که سرطان صورت گرفته است می باشد. پرتو درمانی برای کشتن و نابود سازی سلول های سرطانی است معمولا این گونه بیماران، باید ۵ بار در هفته این عمل پرتو درمانی را انجام دهند.
پرتو درمانی برای سرطان حنجره

 شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از داروهایی است که در درمان سرطان حنجره موثر هستند. این دارو ها ممکن است از طریق رگ و یا با دهان مانند قرص داده شوند. داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان عبارتند از: سیس پلاتین، کربوپلاتین، فلوئورواوراسیل، دوستاکسل، پاکلیتاکسل، بلئومایسین، متوترکسات و ifosfamide . داروی cetuximab یک درمان هدفمند، در ترکیب با شیمی درمانی برای درمان سرطان حنجره استفاده می شود.
درمان سرطان حنجره با شیمی درمانی

بررسی نشانه های سرطان حنجره

سرطان گلو امکان دارد با برخی نشانه های زیر همراه باشد که عبارتند از :

  • گوش درد
  • سرفه
  • گلو درد
  • کاهش وزن
  • اختلال بلع
  • تغییراتی در صدا از جمله : عدم صحبت صریح و یا کوفتگی
  • زخم و یا توده ای که بهبود پیدا نمی کند.

در صورتی که هر یک از علایم گفته شده را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

بررسی علایم سرطان حنجره

عواملی که خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهد

برخی از عوامل سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان حنجره در افراد می شوند که این عوامل عبارتند از :

  • سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات دارای تنباکو
  • استفاده بیش از حد از الکل
  • کمبود ویتامین A
  • رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
    قرار گرفتن در معرض آزبست
  • بیماری رفلاکس معده به مری
  • ابتلا به HPv

عواملی که خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهد

نکات ضروری در رابطه با بیماران مبتلا به سرطان گلو

همانطور که می دانید سرطان حنجره قسمتی از بدن را تحت تاثیر گذاشته و همچنین بیمار نگران درمان خود نیز می باشد که به منظور مبارزه با این نگرانی ها راهکارهای ریز را مد نظرتان داشته باشید.

۱. به منظور تصمیم گیری در جهت درمان ابتدا به میزان کافی در مورد این نوع سرطان اطلاعات کافی به دست آورید.

۲. در طول مدت درمان از خود مراقبت کرده و سالم نگه داشتن بدن را در اولویت برنامه تان بگذارید.

۳. از استرس خود را دور کرده به میزان کافی شب ها بخوابید تا آرامش دریافت کنید.

۴. جلسات درمانی را به صورت کامل ادامه دهید.

نکات ضروری در رابطه با بیماران مبتلا به سرطان گلو

آیا برای درمان سرطان حنجره روش های خانگی مفید می باشند؟

اگر چه به منظور درمان قطعی سرطان حنجره هیچ روش خانگی وجود ندارد اما برخی از راهکارهای طبیعی و مفید کمک زیادی به کاهش علایم این نوع سرطان می کنند که این راهکارها عبارتند از:

  • مصرف برخی گیاهان مانند : سیر و چای سبز
  • طب سوزنی
  • آب درمانی
  • فیزیوتراپی
  • ورزش کردن، ترک سیگار و مصرف رژیم غذایی مناسب
  • مصرف برخی مکمل های غذایی از جمله : فولات، انواع ویتامین ها و غذا های غنی از ویتامین C

نکته : پیش از استفاده از این روش حتما نظر پزشک تان را بپرسید.

سرطان حنجره بیماری است که با گرفتگی تارهای صوتی شروع می شود و تا علائم خفیف تر و بدتر پیش می رود. در این مطلب علایم سرطان حنجره و روش های درمان آن را ملاحظه نمودید. برای اطلاع از علایم بیماری های دیگر به بخش بیماری ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *