دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان زخم معده با گیاهان دارویی و طب سنتی

  • پروین حیدریان
  • ۲ شهریور ۱۳۹۵
  • ۰

زخم معده یک نوع بیماری است که با طب سنتی و و درمان های خانگی می توان این بیماری را بهبود بخشید. در این مقاله بهترین روش های طبیعی درمان زخم معده در منزل و نیز استفاده از طب سنتی در درمان این بیماری را ملاحظه نمایید.

به جراحات دردناک که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک وجود دارد زخم معده می گویند. احساس سوزش یا درد در قفسه سینه تا اطراف ناف، شایع ترین علامت زخم معده می باشد. این درد بسته به نوع زخم می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سایر علایم زخم معده شامل بی اشتهایی، نفخ، سوزش معده، سوء هاضمه، آروغ زدن، تهوع، استفراغ و کاهش وزن می باشد. خوشبختانه چند درمان طبیعی و راحت برای درمان خانگی زخم معده وجود دارد که می توانید در منزل تهیه نمایید. گیاهان دارویی معمولا در تقویت و حفاظت از دیواره معده در برابر اسید، تمرکز می کنند.
روش های درمان سنتی زخم معده

بررسی روش های درمان زخم معده با گیاهان دارویی و طب سنتی

دز این مقاله به درمان زخم معده با استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی خواهیم پرداخت که این درمان ها در منزل و به راحتی می تواند صورت گیرد.

درمان زخم معده

 کلم

کلم یک درمان عالی برای زخم معده است. کلم به عنوان یک اسید لاکتیک به تولید یک اسید آمینه کمک می کند که باعث تحریک جریان خون در دیواره معده می شود. این عمل به تقویت معده و التیام زخم، کمک فراوانی می کند. همچنین کلم حاوی مقدار فراوانی از ویتامین C است، مخلوط کلم و هویج و گرفتن آب آن و نوشیدن یک و نیم فنجان از این آب قبل از هر وعده غذایی و قبل خواب و تکرار آن برای چند هفته، تاثیر فراوانی برای زخم معده دارد.

خواص کلم برای زخم معده

موز

برای درمان زخم معده خوردن هر دو نوع موز رسیده و خام بسیار موثر است. برخی از ترکیبات ضد باکتری در موز مانع از رشد زخم هلیکوباکتر پیلوری می شود. همچنین موز با سیستم پاک کردن اسیدینه شیره معده، از معده محافظت می کند و این عمل به کاهش التهاب و همچنین تقویت معده کمک می کند. خوردن حداقل روزی سه موز رسیده، برای درمان طبیعی زخم معده بسیار موثر است.

خواص موز برای درمان زخم معده

  •  آرون گروپس

فلفل قرمز

با کمال تعجب، فلفل قرمز یکی دیگر از درمان های موثر برای زخم معده است. با توجه به بررسی هایی که در علوم و صنایع غذایی و تغذیه منتشر شده، ترکیب کپسایسین در فلفل قرمز مانع از ترشح اسید معده، افزایش تولید قلیایی و تحریک ترشحات مخاط معده و جریان خون مخاطی می شود در نتیجه به جلوگیری و بهبود زخم معده کمک فراوانی می کند. مخلوط یک هشتم قاشق چای خوری از فلفل قرمز در یک لیوان آب گرم و نوشیدن آن برای این بیماری بسیار مفید است. همچنین می توانید کمی فلفل قرمز به سوپ، گوشت و غذاهای دیگر اضافه نمایید.

فواید فلفل قرمز برای زخم معده

نارگیل

ناگیل به دلیل خاصیت ضد باکتری آن برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است. علاوه بر این شیر نارگیل و آب نارگیل هم دارای همین خاصیت هستند. نوشیدن چند فنجان شیر نارگیل تازه در روز برای بهبود زخم معده بسیار موثر است. بعد از یک هفته تاثیرات مثبت آن را خواهید دید.

فواید نارگیل برای زخم معده

شیرین بیان

مطالعات متعدد نشان می دهد که شیرین بیان درمانی موثر برای زخم معده است و از بروز زخم معده جلوگیری می کند. در واقع شیرین بیان یک پوشش برای حفاظت دیواره معده تشکیل می دهد. این عمل به کاهش درد و سرعت درمان زودتر بسیار کمک می کند. یکی از روش های استفاده از شیرین بیان، یک دوم قاشق چای خوری پودر ریشه شیرین بیان را در یک فنجان آب مخلوط کنید و اجازه دهید این مخلوط یک شب بماند. صبح روز بعد یک فنجان برنج پخته به آن اضافه نمایید. برای دریافت نتایج مثبت این کار را هر روز به مدت یک هفته تکرار نمایید. یکی دیگر از روش های استفاده از شیرین بیان، نوشیدن چای شیرین بیان، دو یا سه بار در روز به مدت یک هفته است.

خواص شیرین بیان برای زخم معده

 شنبلیله

خواص شنبلیله بسیار فراوان و شناخته شده است که برای درمان زخم معده نیز مفید است. شنبلیله با تشکیل یک ترکیب لعاب دار مانند مخاط، معده را پوشش می دهد و از آن محافظت می کند در نتیجه، روند بهبود را بسیار افزایش می دهد. می توانید از سبزی شنبلیله همراه با غذا استفاده نمایید یا مخلوط پودر دانه شنبلیله با شیر، را دو بار در روز، به مدت یک هفته استفاده نمایید.

فواید شنبلیله برای زخم معده

عسل

عسل دارای خواص درمانی بسیار قدرتمند است که به درمان زخم معده بسیار کمک می کند. آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز در عسل، باکتری های مضر که باعث زخم معده می شوند را نابود می سازد. همچنین التهاب دیواره معده را کاهش می دهد. خوردن دو قاشق غذا خوری عسل در اوایل صبح با معده خالی، به پاک کردن روده، تقویت دیواره معده و پیشگیری و درمان زخم کمک فراوان می کند.

فواید عسل برای زخم معده

سیر

سیر نیز به درمان طبیعی زخم معده کمک فراوانی می کند. محققان در مرکز فرد هاچیتسون سرطان در سیاتل کشف کرده اند که خواص ضد باکتری و ضد میکروبی سیر برای درمان زخم معده مفید است. خوردن یک حبه سیر خورد شده در روز یا همراه غذا، به سهولت التهاب در معده و جلوگیری از زخم معده کمک فراوانی می کند.

خواص سیر برای زخم معده

 زخم معده یک نوع بیماری است که روش های سنتی فراوانی برای درمان آن وجود دارد. بهترین روش های درمان زخم معده را در این مقاله ملاحظه نمودید. برای اطلاع از روش های دیگر درمان خانگی و طب سنتی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *