دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه گرمازدگی را درمان کنیم؟

  • پرستو محمدی
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
  • ۰

روش های درمان گرمازدگی در منزل و شناسایی علائم آن و همچنین آشنایی با روش های پیشگیری از گرمازدگی برای تمام کسانی که در معرض گرمازدگی هستند یا به آن دچار شده اند. یادگیری این کمک های اولیه برای همه ضروری است.

برای درمان گرمازدگی باید به خوبی با علل آن و علائم گرمازدگی آشنا شوید برخی گرمازدگی را جدی نمگیرند و حتی برخی از مردم با اینکه به آن دچار هستند نسبت به خطرات آن بی توجه اند. خطرات و روش  های درمان خانگی گرمازدگی را در ادامه مطلب بخوانید و سلامتی را به خود و اطرافیانتان هدیه دهید.

تعریف گرمازدگی، علائم و روش های درمان گرمازدگی در منزل :

در هوای گرم آب بدن شروع به تبخیر شدن می کند و طی از دست دادن آب بدن برای از الکترولیت های ضروری بدن نیز از دست میروند و بدن انسان با اختلال هایی رو به رو میشود باید با این اختلال ها به روش علمی آشنا شوید و برای درمان این علائم اقدام کنید.
تعریف گرمازدگی : بدن انسان به طور طبیعی دارای مکانیسم گرمایی خاصی است اگر تحت شرایطی به یکباره و به طور غیر عادی دمای بدن نسبت به حالت طبیعی بیشتر شود گرمازدگی رخ میدهد. برای درمان گرمازدگی روش های متفاوتی متناسب با نوع گرمازدگی وجود دارد.

آشنایی با علائم گرمازدگی :

درمان خانگی گرمازدگی

تبخیر بیش از حد آب باعث افت فشار خون میشود. ( فشار خون، فشاری است که خون درون رگ ها به دیواره ی رگ وارد می کنند) در نتیجه وقتی فشار خون کاهش پیدا میکند خون رسانی به دیگر نقاط بدن مشکل می شود و در این حالت خون رسانی به مغز و کلیه ها دچار مشکلاتی خواهد شد.
در صورتی که خون رسانی به مغز به درستی انجام نشود باعث سر گیجه و بی حالتی و یا بیهوشی نیم کامل خواهد شد.

حال اگر خون به مقدار کافی به کلیه ها نرسد و در زمان مشخص از کلیه ها خارج نشود باعث میشود که مقادیر زیادی از سموم ادرار مانند اوره و کراتین وارد خون شوند. در این صورت حتی اگر فرد زنده بماند دچار مشکل حاد کلیوی می شود.

علایم گرمازدگی در فرد گرمازده عبارتند از:
سرگیجه و بی حالی، اختلال در ضربان قلب، خشکی پوست و داغی بدن و در موارد شدیدتر دچار سردرد، تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات، اختلال در تکلم هزیان گفتن،افت فشار خون و رنگ پریدگی و…

چگونه گرمازدگی رخ میدهد؟گرمازدگی و روش های درمان خانگی

میتوان دچار شدن به گرمازدگی را به دو بخش تقسیم کرد: فعالیتی و کلاسیک
گرمازدگی فعالیتی: در صورتی که فرد در زیر تابش مستقیم نور افتاب و یا گرمای خیلی زیاد مشغول به کار است رخ میدهد، مانند کارگران ساختمانی و فوتبالیست ها و … این گرمازدگی بیشتر با آفتاب سوختگی نیز همراه است.
گرمازدگی کلاسیک ک در صورتی است که فرد فعالیت خاصی ندارد و فقط چند روز در محیطی بسیار گرم و یا فاقد تهویه مناسب قرار گرفته اند.

  •  آرون گروپس

برخی بیماران بیشتر در معرض گرمازدگی هستند:

برخی از عزیزانی که دارو های آرامبخش و خواب آور، آنتی هیستامین، آنتی کولینرژیک مصرف می کنند و یا دچار بیماری های روانی ، قلبی عروقی و چاقی مزمن هستند بیشتر در خطر ابتلا به گرمازدگی هستند.

درمان خانگی گرمازدگی

گرمازدگی به سه دسته تبدیل می شود . در صورتی که گرمازدگی خفیف و یا متوسط باشد می توان در منزل آن را درمان کرد اما اگر فرد دچار حالت اغما و نبض بسیار خفیف و استفراغ بود حتما وی را به سرعت به بیمارستان ببرید زیرا نوع شدید گرمازدگی بسیار خطرناک است.

درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی خفیف :

اولین کار برای درمان گرمازدگی این است که فرد را به محل خنکی ببرید و سعی کنید دمای بدنش را با حوله و یا اسفنج های مرطوب پایین بیاورید اگر خود فرد توانایی استحمام را داشته باشد بهتر است بدنش را با آب ولرم و خنک بشوید.
درصورت گرفتگی عضلات بدنش را ماشاژ دهید.
نوشیدن آب و مایعات خنک برایش مفید است بهتر است در آب او مقداری نمک بریزد تا فشار خونش را تنظیم کند. ( در صورتی که فرد گرمازده مسن است و نمیتواند نمک بخورد فقط آب به او بدهید) استفاده از محلول ORS نیز برایش مفید است.( یک قاشق چای خوری نمک و 8 قاشق چای خوری شکر در یک لیتر آب)
مصدوم باید استراحت کند برای خنک کردن او میتوانید از پنکه استفاده کنید
در صورت بدتر شدن خال بیمار او را به بیمارستان منتقل کنید.

درمان گرمازدگی

نکته مهم این که حوله های مرطوب را مطابق تصویر بالا بر روی گردن، زیر بغل و کشاله ران قرار دهید تا خنک شدن بدن با سرعت بیشتری انجام شود.

درمان گرمازدگی متوسط :

مصدوم را به جای خنکی منتقل کنید.
به او محلول ORS بدهید.
لباس هایش را دربیاورید و ملحفه ای مرطوب بر روی بدنش بکشید و هر چند دقیقه ملحفه را مرطوب کنید تا گرما ی بدنش را کاهش دهد.
در صورت مشاهده تنفس سریع و سطحی از کپسول اکسیژن استفاده کنید و در صورت نبود آن از تنفس مصنوعی استفاده کنید تا تنفسش به حالت عادی برگردد.
مصدوم را دراز کنید و پاهاش را بالا نگه دارید تا جریان خون در بدنش به حرکت بیوفتد.
پس از اتجام این اقدامات اولیه فرد را به مراکز درمانی منتقل کنید.

چند نکته ی قابل توجه :

توجه داشته باشید که بالا رفتن دمای بدن در گرمازدگی به دمای محیط وابسته است پس به هیچ عنوان برای کاهش دمای وی از داروهای تب بر استفاده نکنید زیرا مشکل از تنظیم دمای مرکزی بدن نیست.
پوشیدن لباس های رنگ روشن و نخی را فراموش نکنید.
برای پیشگیری از گرمازدگی نوشیدن زیاد مایعات را به خاطر داتشه باشید البته فراموش نکنید که بهترین نوشیدنی آب است.

با روش های درمان گرمازدگی و علائم آن در خدمتتان بودیم و سعی کردیم  مطالب جامع و کامل و در عین حال مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم امیدواریم با رعایت نکات دچار گرمازدگی نشوید و یا بتوانید آن را به خوبی مهار کنید. برای خواندن مطالب بیشتری از درمان های خانگی به بخش درمان خانگی و طب سنتی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *