آرگا
  • کد خبر: 74452
    تعداد بازدید : 53 بازدید
    تاریخ انتشار : ۶ مرداد, ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    درمان استرس با ۱۲ روش کاربردی در منزل

    روش های موثر و کاربردی در درمان استرس و افسردگی در منزل را در این مطلب ملاحظه نموده و با موثرترین راه های کاهش و رفع استرس و درمان های گیاهی استرس و اضطراب در سنین مختلف آشنا شوید.

    راه حل های موثر و مفیدی برای رفع و درمان استرس وجود دارد که با یادگیری آن ها می توانید تا حد زیادی بر استرس غلبه کنید. همانگونه که می دانید استرس و اضطراب تاثیرات مخرب زیادی بر روی جسم و همچنین روح و روان افراد دارد و روش های متعددی برای کاهش و درمان آن ذکر شده است که متاسفانه برخی از آنها تاثیری در مقابله با استرس ندارند. بر این اساس قصد داریم در این مقاله به معرفی موثرترین روش ها برای درمان اضطراب و استرس بپردازیم که این روش های درمانی می توانند در این زمینه بسیار مفید و ارزشمند باشند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و از راه حل های ارائه شده نهایت استفاده را ببریذ.

    بهترین راه های درمان استرس و اضطراب :

    استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بشر با آن درگیر است و متاسفانه جوامع امروزی با وجود پیشرفت های بسیار در زمینه های مختلف، بیشتر با این مشکل روبرو هستند و تعداد افرادی که از استرس و اضطراب در زندگی رومزه خود رنج می برند بسیار بیشتر از قبل است. از آنجایی که استرس تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت فیزیکی و ذهنی افراد دارد، آشنایی با روش های موثر درمان استرس تبدیل به یکی از مهم ترین مواردی شده است که اغلب روانپزشکان در پی یافتن آن می باشند. ما نیز سعی نمودیم با گردآوری جدیدترین و بهترین یافته ها در این زمینه، شما را در درمان هر چه سریع تر این مشکل و کاهش استرس یاری نماییم.

    درمان استرس

    علائم استرس و اضطراب :

    اولین اقدام برای رفع و درمان استرس افراد مختلف، آشنایی با علائم بروز استرس می باشد. علائم استرس شامل سه دسته مجزا می باشند که با وجود آنها می توان گفت فرد مورد نظر دچار استرس می باشد و باید شروع به درمان نمود.  این عوامل شامل :

    علائم فیزیکی استرس :

    سردرد، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست، ریزش مو یا سفیدی موها، تعریق شدید، تنفش سریع، ضعف، احساس خستگی و بی اشتهایی، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، گرفتگی عضلات و…

    علائم رفتاری استرس :

    کاهش حافظه، اختلالات خواب، افزایش در مصرف سیگار و مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکلی، پرخوری، گیج و منگ شدن و…

    علائم عاطفی استرس :

    عصبانیت، نگرانی و بی قراری، اعتماد به نفس پایین، بی تفاوتی، کمبود تمرکز، ترس، بی اشتهایی، تحریک پذیری، احساس گناه و وحشت و….

    کاهش استرس

    درمان استرس شدید :

    آشنایی با عوامل به وجود آورنده استرس و فشار های روانی و رفع آنها می تواند نقش موثری در مقابله با استرس داشته باشد. بعد از شناسایی عوامل استرس زا، سعی کنید تا حد امکان با تغییر سبک زندگی و عادات خود، استرس را دور نمایید. سعی کنید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از عوامل استرس زا و پر تنش فاصله گرفته و ذهن خود را معطوف به کسب آرامش نمایید. در ادامه چند روش و اقدام موثر برای کاهش استرس و درمان اضطراب را ملاحظه می فرمایید که انجام مداوم آنها به صورت روزانه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر درمان استرس داشته باشد.

    ورزش کنید

    ورزش کردن تاثیر مستقیمی بر سلامت جشم و روح دارد و می تواند تا حد زیادی استرس و اضطراب را کاهش دهد، سعی کنید به صورت برنامه ریزی شده و مرتب به انجام ورزش های مورد علاقه خود بپردازید و اطمینان داشته باشید که ورزش نقش مهمی در کاهش و رفع استرس شما دارد.

    صبحانه کامل بخورید

    تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که دچار تنش و استرس می باشند، صبحانه کامل نیم خورند. بهترین پیشنهاد برای اینگونه افراد صرف تخم مرغ به عنوان صبحانه است زیرا تخم مرغ سرشار از کولین و پروتئین می باشد که کمبود کولین در بدن منجر به ایجاد اضطراب و استرس می شود.

    حتما بخوانید:  10 راه کاربردی برای درمان اضطراب با روش های طبیعی

    رژیم غذایی مناسب

    همانگونه که می دانید وجود گرسنگی باعث عصبی شدن فرد و همچنین ایجاد اضطراب می شود. سعی کنید تا حد امکان به موقع به صرف وعده های غذایی بپردازید و از به وجود آمدن احساس گرسنگی جلوگیری نمایید.

    افزایش اعتماد به نفس

    یکی از مهمترین مواردی که می تواند اهمیت زیادی در به وجود آمدن استرس داشته باشد، کاهش اعتماد به نفس است. فردی با اعتماد به نفس پایین دچار اضطراب و استرس شدید می شود، پس سعی کنید با در نظر گرفتن ویژگی های مثبت خود، به افزایش اعتماد به نفس بپردازید.

    دوری از تفکرات منفی

    از تفکرات منفی و بد دست بردارید، طبیعی است که افرادی با فکرهای منفی دچار استرس و افسردگی می شوند. سعی کنید با تمرینات ذهنی مناسب به کاهش تفکرات منفی پرداخته و افکار مثبت و صحیح را جایگزین نمایید و از این طریق به درمان استرس خود کمک کنید.

    استفاده از تفریحات سالم

    سعی کنید با گردش و تفریح و مشغول شدن با عواملی که به ایجاد آرامش در وجودتان کمک می کند، به رفع استرس بپردازید. بدین منظور تفریحات سالم و کم خطر را انتخاب نموده و با افراد شاد و سرحال به انجام آنها بپردازید.

    حمام کردن با آب گرم

    حمام آب گرم نیز از جمله عوامل موثر در کاهش اضطراب و استرس می باشد که با تکرار روزانه آن می توانید تا حدودی استرس را از خود دور نمایید.

    برنامه ریزی برای انجام کارها

    یکی از علل بروز استرس، ناهماهنگی و بی برنامه بودن است، سعی کنید برای تمامی کارهای روزانه برنامه ریزی نمایید و با در نظر گرفتن زمان کافی، اقدام به انجام امور روزانه نمایید.

    پرهیز از معاشرت با افراد استرس زا

    در زندگی همه ما افرادی وجود دارند که به انتقال افکار منفی و تنش زا می پردازند و متاسفانه افکار آنها تاثیر زیاید بر روند زندگی ما دارد، سعی کنید تا حد امکان از معاشرت و رفت و آمد با اینگونه افراد بپرهیزید.

    کاهش استرس و اضطراب در منزل

    درمان گیاهی استرس :

    استفاده از گیاهان مختلف و موثر می تواند یکی از بهترین راه های درمان استرس در افراد با سنین مختلف باشد، در این بخش به معرفی چند گیاه مفید و موثر می پردازیم که خاصیت آرامش بخشی دارند و می توانند به مقایله با استرس و اضطراب ناشی از مسائل گوناگون  و درمان استرس بپردازند. از جمله این گیاهان دارویی موثر می توان به بابونه، اسطوخودوس، ریحان، شبدر قرمز، گل گاوزبان و سنبل الطیب، شیرین بیان، زالزالک، گیاه جینسنگ، رازک، بادرنجبویه و… اشاره نموده که مصرف هر یک از این موارد می توانند نقش مهمی در درمان گیاهی و طبیعی استرس داشته باشند.

    درمان گیاهی استرس

    درمان دارویی استرس :

    با داروهای گیاهی و همچینین فعالیت های طبیعی موثر در درمان استرس آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم با به کارگیری آنها به مقابله با استرس و تنش های موجود بپردازیم، با این حال در این بخش به معرفی داروهای موثر بر درمان اضطراب و استرس می پردازیم که در مرحله آخر و در صورت نتیجه نگرفتن از راه حل های ذکر شده در بالا می توانید از این داروهای برای رفع استرس استفاده نمایید، این دارو های عبارتند از : دیازپام، زاناکس، آتیوان، کلونوپین، کلردیازپوکساید، اکسازپام و… که این داروهای ضد اضطراب با کاهش تنش های ذهنی، منجر به کسب آسودگی و آرامش می شوند که البته باید آنها را طبق دستور پزشک و با میزان تعیین شده مورد استفاده قرار داد.

    درمان دارویی استرس

    امیدواریم راه حل های معرفی شده در این مقاله به درمان استرس و اضطراب در وجود شما بپردازید. پیشنهاد می کنیم برای مطالعه دیگر مقالات ارائه شده در این زمینه و کسب اطلاعات بیشتر، بر روی استرس کلیلک نموده و از دیگر مطالب و مقالات دیدن فرمایید.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :
    پیشنهاد آرگا به شما