دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان استرس با ۱۶ روش کاربردی در منزل

  • یلدا محمدی
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

روش های موثر و کاربردی در درمان استرس و افسردگی در منزل را در این مطلب ملاحظه نموده و با موثرترین راه های کاهش و رفع استرس و درمان های گیاهی استرس و اضطراب در سنین مختلف آشنا شوید.

راه حل های موثر و مفیدی برای رفع و غلبه بر استرس وجود دارد که با یادگیری آن ها می توانید تا حد زیادی بر استرس غلبه کنید. همانگونه که می دانید استرس و اضطراب تاثیرات مخرب زیادی بر روی جسم و همچنین روح و روان افراد دارد و روش های متعددی برای کاهش و غلبه بر آن ذکر شده است که متاسفانه برخی از آنها تاثیری در مقابله با استرس ندارند. بر این اساس قصد داریم در این مقاله به معرفی موثرترین روش ها برای غلبه بر اضطراب و استرس بپردازیم که این روش های درمانی می توانند در این زمینه بسیار مفید و ارزشمند باشند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و از راه حل های ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

بهترین راه های درمان استرس و اضطراب :

استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بشر با آن درگیر است و متاسفانه جوامع امروزی با وجود پیشرفت های بسیار در زمینه های مختلف، بیشتر با این مشکل روبرو هستند و تعداد افرادی که از استرس و اضطراب در زندگی رومزه خود رنج می برند بسیار بیشتر از قبل است. از آنجایی که استرس تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت فیزیکی و ذهنی افراد دارد، آشنایی با روش های موثر غلبه بر استرس تبدیل به یکی از مهم ترین مواردی شده است که اغلب روانپزشکان در پی یافتن آن می باشند. ما نیز سعی نمودیم با گردآوری جدیدترین و بهترین یافته ها در این زمینه، شما را در بهیود هر چه سریع تر این مشکل و کاهش استرس یاری نماییم.

درمان استرس

علائم استرس و اضطراب :

اولین اقدام برای رفع استرس افراد مختلف، آشنایی با علائم بروز استرس می باشد. علائم استرس شامل سه دسته مجزا می باشند که با وجود آنها می توان گفت فرد مورد نظر دچار استرس می باشد و باید شروع به درمان نمود.  این عوامل شامل :

علائم فیزیکی استرس :

سردرد، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست، ریزش مو یا سفیدی موها، تعریق شدید، تنفش سریع، ضعف، احساس خستگی و بی اشتهایی، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، گرفتگی عضلات و…

علائم رفتاری استرس :

کاهش حافظه، اختلالات خواب، افزایش در مصرف سیگار و مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکلی، پرخوری، گیج و منگ شدن و…

  •  آرون گروپس

علائم عاطفی استرس :

عصبانیت، نگرانی و بی قراری، اعتماد به نفس پایین، بی تفاوتی، کمبود تمرکز، ترس، بی اشتهایی، تحریک پذیری، احساس گناه و وحشت و….

کاهش استرس

درمان استرس شدید :

آشنایی با عوامل به وجود آورنده استرس و فشار های روانی و رفع آنها می تواند نقش موثری در مقابله با استرس داشته باشد. بعد از شناسایی عوامل استرس زا، سعی کنید تا حد امکان با تغییر سبک زندگی و عادات خود، استرس را دور نمایید. سعی کنید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از عوامل استرس زا و پر تنش فاصله گرفته و ذهن خود را معطوف به کسب آرامش نمایید. در ادامه چند روش و اقدام موثر برای کاهش استرس و درمان اضطراب را ملاحظه می فرمایید که انجام مداوم آنها به صورت روزانه می تواند تاثیر بسیار زیادی برای مقابله با استرس داشته باشد.

ورزش کنید

ورزش کردن تاثیر مستقیمی بر سلامت جشم و روح دارد و می تواند تا حد زیادی استرس و اضطراب را کاهش دهد، سعی کنید به صورت برنامه ریزی شده و مرتب به انجام ورزش های مورد علاقه خود بپردازید و اطمینان داشته باشید که ورزش نقش مهمی در کاهش و رفع استرس شما دارد.

صبحانه کامل بخورید

تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که دچار تنش و استرس می باشند، صبحانه کامل نیم خورند. بهترین پیشنهاد برای اینگونه افراد صرف تخم مرغ به عنوان صبحانه است زیرا تخم مرغ سرشار از کولین و پروتئین می باشد که کمبود کولین در بدن منجر به ایجاد اضطراب و استرس می شود.

رژیم غذایی مناسب

همانگونه که می دانید وجود گرسنگی باعث عصبی شدن فرد و همچنین ایجاد اضطراب می شود. سعی کنید تا حد امکان به موقع به صرف وعده های غذایی بپردازید و از به وجود آمدن احساس گرسنگی جلوگیری نمایید.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهمترین مواردی که می تواند اهمیت زیادی در به وجود آمدن استرس داشته باشد، کاهش اعتماد به نفس است. فردی با اعتماد به نفس پایین دچار اضطراب و استرس شدید می شود، پس سعی کنید با در نظر گرفتن ویژگی های مثبت خود، به افزایش اعتماد به نفس بپردازید.

دوری از تفکرات منفی

از تفکرات منفی و بد دست بردارید، طبیعی است که افرادی با فکرهای منفی دچار استرس و افسردگی می شوند. سعی کنید با تمرینات ذهنی مناسب به کاهش تفکرات منفی پرداخته و افکار مثبت و صحیح را جایگزین نمایید و از این طریق به رفع استرس خود کمک کنید.

استفاده از تفریحات سالم

سعی کنید با گردش و تفریح و مشغول شدن با عواملی که به ایجاد آرامش در وجودتان کمک می کند، به رفع استرس بپردازید. بدین منظور تفریحات سالم و کم خطر را انتخاب نموده و با افراد شاد و سرحال به انجام آنها بپردازید.

حمام کردن با آب گرم

حمام آب گرم نیز از جمله عوامل موثر در کاهش اضطراب و استرس می باشد که با تکرار روزانه آن می توانید تا حدودی استرس را از خود دور نمایید.

برنامه ریزی برای انجام کارها

یکی از علل بروز استرس، ناهماهنگی و بی برنامه بودن است، سعی کنید برای تمامی کارهای روزانه برنامه ریزی نمایید و با در نظر گرفتن زمان کافی، اقدام به انجام امور روزانه نمایید.

پرهیز از معاشرت با افراد استرس زا

در زندگی همه ما افرادی وجود دارند که به انتقال افکار منفی و تنش زا می پردازند و متاسفانه افکار آنها تاثیر زیاید بر روند زندگی ما دارد، سعی کنید تا حد امکان از معاشرت و رفت و آمد با اینگونه افراد بپرهیزید.

کاهش استرس و اضطراب در منزل

درمانهای گیاهی استرس :

استفاده از گیاهان مختلف و موثر می تواند یکی از بهترین راه های درمانی استرس در افراد با سنین مختلف باشد، در این بخش به معرفی چند گیاه مفید و موثر می پردازیم که خاصیت آرامش بخشی دارند و می توانند به مقابله با استرس و اضطراب ناشی از مسائل گوناگون  و رفع استرس بپردازند. از جمله این گیاهان دارویی موثر می توان به بابونه، اسطوخودوس، ریحان، شبدر قرمز، گل گاوزبان و سنبل الطیب، شیرین بیان، زالزالک، گیاه جینسنگ، رازک، بادرنجبویه و… اشاره نموده که مصرف هر یک از این موارد می توانند نقش مهمی در درمانهای گیاهی و طبیعی استرس داشته باشند.

درمان گیاهی استرس

گل ساعتی :

این گیاه آرامش بخش نقش مهمی در کاهش استرس ایفا می کند و همچنین برای رفع بی خوابی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود بنابراین در صورتی که از آرامش بخش های دیگری که پزشک تجویز کرده استفاده می کنید گل ساعتی را مصرف نکنید.

روش های خانگی برای کاهش اضطراب

نکته : از گل ساعتی نباید بیشتر از سی روز استفاده کنید و همچنین در یک زمان بیشتر از یک گیاه آرامش بخش استفاده نکنید.

مصرف کافئین کمتر :

اگر به دنبال یک رژیم غذایی خوب برای مقابله با استرس هستید بهتر است موادی که سبب افزایش استرس در شما می شود را کمتر کنید که یکی از بدترین مواد کافئین است که باعث بالا رفتن فشار خون و ترشح هورمون آدرنالین ( یکی از هورمون های استرس) می شود.

خندیدن :

بیشتر خندیدن از دیگر راهکارهایی مفیدی است که به کاهش علایم استرس و اضطراب کمک شگفت انگیزی می کند زیرا خنده سبب افزایش هورمون اندروفین در بدن شده و در نتیجه این هورمون با هورمون های استرس مقابله می کند.

کاهش استرس و اضطراب با راهکارهای طبیعی

ماساژ :

با ماساژ بدن می توانید استرس را از خود دور کنید بنابراین بهتر است از روغن هایی مانند : روغن زیتون، کنجد و یا زیتون گرم برای انجام اینکار استفاده کنید و پاها، دست ها و پشت سر را به خوبی ماساژ دهید تا در این نواحی گردش خون بهبود پیدا کرده و علائم استرس در شما کاهش پیدا کند، بعد از ماساژ دوش آب گرم بگیرید.

میخک :

این گیاه قهوه ای از گیاهان بسیار پر کاربرد می باشد و گزینه مناسبی برای کاهش اضطراب و استرس است فقط کافی است کمی از گیاه میخک را داخل آب جوش بگذارید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه بماند سپس آن را از صافی عبور داده و خمیر به دست آمده از آن را مصرف کنید.

درمان استرس با راهکارهای مفید و موثر

نکته : در صورتی که در دوران بارداری به سر می برید و یا از بیماری زخم معده رنج می برید باید از مصرف این گیاه خودداری نمایید.

جینسینگ :

جینسینگ برای رفع اختلالات مرتبط با استرس و اضطراب می باشد، ریشه این گیاه را به صورت کامل شسته و به قطعات مساوی آن را تقسیم کرده سپس له کنید و داخل یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه این ترکیب بجوشد و بعد از رد کردن از صافی محلول حاصل را بنوشید.

نکته : در صورت مصرف دارو های رقیق کننده ماندن وارفارین از مصرف این گیاه پرهیز کنید زیرا، این گیاه با این دسته از دارو ها تداخل دارد.

درمان دارویی استرس :

با داروهای گیاهی و همچنین فعالیت های طبیعی موثر در مقابله با استرس آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم با به کارگیری آنها به مقابله با استرس و تنش های موجود بپردازیم، با این حال در این بخش به معرفی داروهای موثر بر از بین بردن اضطراب و استرس می پردازیم که در مرحله آخر و در صورت نتیجه نگرفتن از راه حل های ذکر شده در بالا می توانید از این داروهای برای رفع استرس استفاده نمایید، این دارو های عبارتند از : دیازپام، زاناکس، آتیوان، کلونوپین، کلردیازپوکساید، اکسازپام و… که این داروهای ضد اضطراب با کاهش تنش های ذهنی، منجر به کسب آسودگی و آرامش می شوند که البته باید آنها را طبق دستور پزشک و با میزان تعیین شده مورد استفاده قرار داد.

درمان دارویی استرس

امیدواریم راه حل های معرفی شده در این مقاله به درمان استرس و اضطراب در وجود شما بپردازید. پیشنهاد می کنیم برای مطالعه دیگر مقالات ارائه شده در این زمینه و کسب اطلاعات بیشتر، بر روی استرس کلیک نموده و از دیگر مطالب و مقالات دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *