دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کلم پلو خانگی خوشمزه + تزیین کلم پلو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

کلم پلو یکی از غذاهای ایرانی محسوب می شود. برای تهیه این غذا می توان از برگ کلم یا کلم قمری استفاده کرد. این غذا را می توان به همراه سالاد شیرازی سرو کرد.

کلم پلو یکی از غذاهای مخلوط پلویی محسوب می شود که بسیار خوشمزه است. برای تهیه کلم پلو خوشمزه بهتر است از مواد تازه استفاده کنید به همین دلیل کلم پلو بیشتر در فصل پاییز که فصل آمدن انواع کلم ها است، طبخ می شود.

طرز تهیه کلم پلو با طعم عالی

یکی از انواع غذا های سنتی ایرانی کلم پلو می باشد که بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید، در ادامه مطلب به شما عزیزان طرز تهیه کلم پلو را آموزش خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه کلم پلو مواد لازم (برای ۴ نفر):

۱- برنج: نیم کیلوگرم

۲- پیاز نگینی خرد شده: ۱عدد متوسط

۳- کلم برگ خلالی خرد شده: ۱عدد متوسط

  •  آرون گروپس

خوشمزه ترین کلم پلو

۴- گوشت قیمه ای: ۳۷۵ گرم

۵- نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران: به مقدار لازم

۶- روغن: به مقدار لازم

۷- آب: دو پیمانه

دستور پخت کلم پلو :

۱- در اولین مرحله ابتدا نیمی از پیاز را به همراه مقداری نمک و زردچوبه با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود.

۲- گوشت قیمه ایی را به پیاز در حال سرخ اضافه کرده و اجازه دهید تا گوشت ها کاملا تغییر رنگ دهند.

۳- دو پیمانه آب به مخلوط گوشت اضافه کرده و حرارت را زیاد کرده تا به جوش آید. بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کرده و درب ظرف را بسته و به مدت ۱ ساعت و نیم اجازه دهید تا گوشت ها کاملا پخته شوند.

۴- بعد از پایان پخت گوشت، نمک و فلفل و زعفران دم کرده را به آن افزوده و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه حرارت دهید. سپس مواد را از روی حرارت بردارید و آن را کنار بگذارید.

۵- در این مرحله مابقی پیازهای خرد شده را با مقداری روغن و نمک، کمی تفت داده و کلم های خلالی خرد شده را به همراه کمی زعفران به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا کلم ها کاملا پخته و نرم شوند.

۶- مخلوط آماده شده در مرحله ۴ را به مخلوط کلم برگ های پخته شده اضافه کنید. مایه کلم پلو آماده است.

۷- برنج را به روش معمول پخته و آبکشی کنید. ته قابلمه مورد نظر را ته دیگ دلخواه (سیب زمین، نان، کلم برگ) قرار دهید، سپس یک لایه برنج و یک لایه مایه کلم پلو بریزید تا قابلمه پر شود.

۸- کلم پلو را به روش معمول دم کنید. دم کردن این پلو غالبا یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

کلم پلو با کوفته ریز

کلم پلو را می توان به جای گوشت قیمه ایی با کوفته های ریز که با گوشت چرخ شده تهیه می شود، طبخ کرد. ای غذا بسیار خوشمزه است و می توان از سبزی های معطر نیز درون آن استفاده کرد.

تزیینات کلم پلو

تزیین غذا خوش سلیقگی آشپز را نشان می دهد به همین خاطر در ادامه چند تا از عکس های تزئین کلم پلو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا با کمک گرفتن از آن کلم پلو را در مهمانی و دور همی ها بسیار زیبا تزئین نمایید.

تزیین کلم پلو با گوشت

کلم پلو

طرز تهیه کلم پلو

نکات تکمیلی

۱. کلم پلو را می توانید بدون گوشت و یا با گوشت مرغ نیز تهیه نمایید.

۲. پیاز را پیش از سرخ کردن کمی نمک بزنید تا خوشمزه و ترد شود سپس بر روی کلم پلو تزیین نمایید.

۳. به منظور طعم بهتر استفاده از زعفران و کره بسیار مهم است.

۴. کلم پلو را حتما با ادویه پلویی دم کنید.

۵. مقدار مواد گفته شده برای چهار نفر مناسب می باشد

۶. کلم پلو را می توانید در وعده ناهار، شام و یا افطار میل کنید

۷. از کلم سفید و یا کلم قمری نیز می توانید در تهیه کلم پلو شیرازی استفاده نمایید.

نحوه تهیه کلم پلو

۸. کلم پلو با گوشت چرخ شده یا کوفته قلقلی تهیه می شود که بهترین گوشت به منظور تهیه این غذا گوشت گوساله است که دارای چربی کمی است

۹. در تهیه این غذا از زعفران دم کرده غلیظ استفاده نمایید زیرا هر چقدر از آب بیشتری برای زعفران دم کرده استفاده کنید کم رنگ تر شده و در نتیجه به منظور به دست آوردن رنگ مورد نظرتان مجبور می شوید از زعفران زیاد تری استفاده نمایید و همچنین آب زیاد سبب شفته شدن برنج می شود از این رو، طریقه دم کردن زعفران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۱۰. همانطور که می دانید وجود پیاز داغ داخل این غذا طعم و عطر بی نظیری به آن می دهد، اما باید دقت داشته باشید که پیاز داغ کاملا خشک و ریز باشد بنابراین پیاز را خیلی ریز خرد کرده و داخل روغن فراوان سرخ نمایید سپس به منظور گرفتن روغن اضافی آن را روی توری قرار دهید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از آموزش طرز تهیه کلم پلو نهایت استفاده را برده باشید و این غذا را در منزل تهیه نمایید. برای مشاهده آموزش طرز تهیه انواع پلو می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *