دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شوید پلو خوش طعم و ایده آل با روش اصلی

  • ندا خوشرو
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

شوید پلو از جمله غذاهای ایرانی بسیار خوشمزه است که در طرز تهیه شوید پلو می توانید از ترکیب شوید باقالی و یا شوید به تنهایی استفاده کنید. در این مطلب روش اصلی پخت شوید پلو را به شما کدبانوهای عزیز آموزش می دهیم.

یکی از خوشمزه ترین غذاهای سفره های ایرانی، شوید پلو است که عطر و طعم خاص و بی نظیری دارد,  طرز تهیه شوید پلو در منزل به راحتی امکان پذیر است و شما می توانید با مقداری برنج و شوید و روغن و نمک این غذای خوشمزه را تهیه کنید.

شوید پلو، رشته پلو و آلبالو پلو از انواع غذاهای پرطرفدار ایرانی است. شوید پلو را می توانید به عنوان پلو پایه با مرغ و ماهی و تن ماهی و میگو و ماست موسیر و انواع سالاد ها و … میل کنید. شوید استفاده شده در این غذا می تواند خشک و یا تازه باشید و علاوه بر این شوید عطر و طعم خاص و بی نظیری را به این غذا می دهد.

طرز تهیه شوید پلو با روش اصلی

مواد لازم برای ۳ نفر

برنج : ۵۰۰ گرم
روغن : ۵ قاشق سوپ خوری
شوید تازه خرد شده : ۲۵۰ گرم
نمک : به میزان لازم

طرز تهیه شوید پلو

در مرحله اول دستور پخت شوید پلو ابتدا برنج را با مقداری آب و نمک خیس کنید.

خیش کردن برنج با آب و نمک

  •  آرون گروپس

شوید های تازه را به خوبی بشویید و آن ها را خرد کنید.

شوید خرد کردن شوید

سپس در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از این که آب به دمای جوش رسید برنج را در درون قابلمه بریزید و بعد از این که برنج جوش خورد و به مرحله آبکشی رسید برنج را در درون آبکش بریزید. دوباره قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و مقداری روغن در ته قابلمه بریزید و چند عدد شوید سالم و خرد نشده را در ته قابلمه با یک لایه نان قرار دهید و برنج و شوید تازه خرد شده را را به صورت لایه لایه بر روی هم بریزید و سپس مقداری آب و روغن را با هم مخلوط کنید و بر روی برنج بریزید.

مخلوط کردن شوید با پلو شوید پلو

سپس درب قابلمه را به همراه دم کنی بر روی قابلمه قرار دهید.

دم کردن شوید پلو شوید پلو خوشمزه      شوید پلو خوش طعم

نکاتی در طرز تهیه شوید پلو

۱. اگر می خواهید از شوید خشک استفاده کنید حتما شوید را در مرحله آبکشی به برنج اضافه کنید.
۲. استفاده از ته دیگ سیب زمینی و ته دیگ کاهو نیز برای این غذا می تواند مناسب باشد.
۳. برای ته دیگ شوید پلو می توانید از ته دیگ زعفرانی که از مخلوط زعفران و ماست تهیه می شود نیز استفاده کنید.

شوید پلو

دستور پخت شوید پلو با روشی دیگر

شوید پلو را همانند پلوی ساده، می توان همراه مرغ، ماهی یا تن و ماهیچه تهیه کنید، ضمن اینکه ترکیب این غذا با باقالی نیز عالی می باشد، حال این برنج خوشمزه و خوش طعم از پلوهای محبوب ایرانی است که اغلب مورد علاقه افراد با ذائقه های مختلف می باشد، در اینجا می توانید با دستور تهیه شوید پلو با مرغ آشنا شوید.

دستور تهیه شوید پلو

مواد لازم

  • برنج/ ۴ پیمانه
  • مرغ/ ۲ تکه بزرگ
  • شوید خشک/ نصف پیمانه
  • پیاز/ یک عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه/ به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده/ به مقدار لازم
  • روغن/ به مقدار لازم

روش طبخ دمپختک شوید با مرغ

در ابتدا برنج تان را خیس کنید و کنار بگذارید و بعد پیاز های نگینی خرد شده را داخل روغن تفت دهید، سپس مرغ را اضافه کنید، مقداری آن را تفت داده اما سرخ نکنید، سپس نوبت افزودن نمک، فلفل و زردچوبه می باشد، اکنون کمی آب به مخلوط مواد اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا بپزد

بعد از اینکه مرغ پخته شد به همراه آب آن به داخل قابلمه بزرگتری انتقال دهید و سپس آب روی برنج را بریزید و برنج را به داخل قابلمه حاوی مرغ بریزید، مقدار آب باید به اندازه ای باشد که حدودا یک انگشت بالاتر از سطح برنج باشد و در صورتی که کمتر از این مقدار بود، می توانید به مقداری که گفته شد آب سرد به آن بیفزایید و قابلمه را روی حرارت بگذارید، سپس مقدار نمک غذا را چک کنید، اگر کم نمک باشد، مقداری دیگر نمک بیفزایید و همچنین کمی روغن به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ را به صورت درسته و یا ریش ریش استفاده کنید. هنگامی که آب مرغ در حال تمام شدن است، می توانید شوید خشک را به آن بیفزایید و به آرامی هم بزنید به طوری که شوید به طور یکسان در تمام برنج پخش شود، در زمان تبخیر شدن کامل آب برنج، مرغ ها را در وسط پلو گذاشته و روی آن را برنج بریزید، سپس با ته قاشق یا کفگیر چند سوراخ بر روی سطح برنج ایجاد کنید، بعد زعفران دم کرده را ریخته و با گذاشتن دم کنی درب قابلمه را ببندید، حدوداً چند دقیقه حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید و وقتی بخار کرد، می توانید شعله آن را کم کنید تا به تدریج دم بکشد و آماده شود.

روش تهیه شوید پلو

در این بخش از غذای ایرانی مجله آرگا طرز تهیه شوید پلو را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش دادیم که امیدواریم بتوانید با کمک این مطلب آموزشی شوید پلو با طعم واقعی را در منزل تهیه کنید. اگر می خواهید با دستور تهیه پلوهای مختلف آشنا شوید می توانید به بخش انواع پلو مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *