دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شیرینی ماکارون پرطرفدار و نکاتی برای پخت بهتر

  • ندا خوشرو
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شیرینی ماکارون یکی از انواع شیرینی های خوشمزه فرانسوی است که می توانید آن را با رنگ ها و طعم های مختلف تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی ماکارون را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

در  دستور تهیه شیرینی ماکارون در اصل از سفیده تخم مرغ و شکر استفاده می شود و از دیگر مواد لازم برای این شیرینی می توان به پودر بادام و پودر قند و رنگ های خوراکی طبیعی اشاره کرد. شیرینی ماکارون از محبوب ترین شیرینی ها با ظاهری هوس انگیز است و کمتر کسی پیدا می شود که از طعم و مزه این شیرینی لذت نبرد.

همه کدبانوهای ایرانی به پخت شیرینی های خانگی علاقه مند هستند و معمولا با نزدیک شدن به عید نوروز برخی از کدبانوها در منزل شیرینی هایی نظیر شیرینی گردویی و شیرینی برنجی و شیرینی نارگیلی را تهیه می کنند. اگر می خواهید پذیرایی بی نظیری را از مهمان های خود داشته باشید بهتر است از یادگیری شیرینی ماکارون برای عید نوروز و یا مجالس خود غافل نشوید.

شیرینی ماکارون

مواد لازم

شکر سفید : ۵۰ گرم
سفیده تخم مرغ : ۳ عدد
پودر بادام : ۱۲۰ گرم
پودر شکر : ۲۰۰ گرم
رنگ خوراکی : به میزان لازم
نمک : ۱/۴ قاشق سوپخوری
کرم تارتار : ۱/۴ قاشق مرباخوری

مواد لازم برای وسط شیرینی ماکارون

پودر شکر : ۶۰ گرم
کره : ۶۰ گرم
تمشک و یا شاه توت : ۱۵۰ گرم ( به میزان ۳ قاشق غذاخوری آب شاه توت و یا آب تمشک )

طرز تهیه شیرینی ماکارون

در مرحله اول ساخت شیرینی ماکارون ابتدا فر را بر روی دمای ۱۹۰ درجه تنظیم کنید سپس سفیده های تخم مرغ را با کمک همزن برقی به خوبی هم بزنید تا به میزان کمی کف کند.

هم زدن سفیده تخم مرغ با کمک همزن برقی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نمک و کرم تارتار و شکر سفید را به سفیده های تخم مرغ اضافه کنید و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه سفیده های تخم مرغ را هم بزنید تا حالت پفکی پیدا کنند رنگ خوراکی را به مایه شیرینی اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی ماکارون
در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی ماکارون پودر بادام و پودر شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و آن ها را دوبار الک کنید سپس با کمک الک به صورت آرام آرام مخلوط پودر شکر و پودر بادام را در درون مخلوط سفیده تخم مرغ بریزید و هم بزنید.

الک کردن پودر بادام و پودر شکر

توجه داشته باشید که اگر هنگام تهیه ماکرون میزان هم زدن مایه شیرینی به انداه کافی نباشد شیرینی های ماکارون ترک می خورند و سطح صاف و یکدستی پیدا نمی کنند و اگر هم بیش از اندازه مخلوط سفیده تخم را هم بزنید لبه مخصوص ماکارون ها که به پایه معروف است ایجاد نمی شود و ماکارون ها صاف می شوند ۶۵ تا ۷۵ بار هم زدن با لیسک سیلیکونی کافی است.

هم زدن مایه شیرینی با لیسک

غلظت مایه شیرینی بعد از هم زدن باید شبیه گدازه آتش فشان باشد و وقتی که با کمک قاشق مواد مایه شیرینی را بر می دارید نباید آبکی و روان باشد.

مایه شیرینی ماکارونی

بعد از تهیه مایه شیرینی ماکارون در درون سینی فر کاغذ روغنی را قرار دهید سپس مایه شیرنی را در درون قیف بریزید و بر روی کاغذ روغنی دیسک های دایره ای به قطر ۳ سانتی متر را فرم دهید توجه داشته باشید که دیسک ها باید باهم ۳ سانتی متر نیز فاصله داشته باشند.

ریختن مایه شیرینی در درون قالب فر

بعد از اینکه همه مایه شیرینی تمام شد سینی فر را دو تا سه مرتبه روی میز کار بزنید تا همه حباب های هوا از درون خمیر بیرون بیایند و این کار باعث می شود تا روی سطح ماکارون ها ترک نخورد و سینی فر را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در درون دمای اتاق قرار دهید تا مایه های شیرینی فرم گرفته شده کمی خشک شوند توجه داشته باشید که وقتی می خواهید شیرینی های ماکارون را در درون فر قرار دهید روی سطح آن ها نباید چسبناک باشد و هم چنین نباید مایه شیرینی فرم گرفته شده خیلی خشک شده باشد.
در مرحله آخر طرز تهیه شیرینی ماکارون قبل از گذاشتن سینی در درون فر دمای فر را به ۱۵۰ درجه کاهش دهید و سپس سینی فر را به مدت ۲۰ دقیقه در درون فر قرار دهید بهتر است سینی را بعد از ۱۰ دقیقه اول سر و ته کنید. بعد از مدت زمان ذکر شده سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا ماکارون ها به خوبی سرد شوند تا بتوانید آن ها را از قالب فر جدا کنید. بعد از پخت شیرینی ها باید کرم کره ای را تهیه کنید که برای طرز تهیه کرم کره ای باید به صورت زیر عمل کنید:
ابتدا کره را در درون کاسه ای بریزید و سپس کره را به کمک همزن بزنید تا کمرنگ بشود و شکر را به صورت آرام آرام به کره اضافه کنید و الکی را بر روی دهانه کاسه قرار دهید و تمشک و یا شاه توت را در درون الک بریزید و با پشت قاشق تمشک ها و یا شاه توت ها را له کنید. سپس ۳ قاشق از آب تمشک و یا شاه توت را در درون کرم کره ای زده شده بریزید و مواد را دوباره هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند و سپس کرم کره ای را در درون قیف های شیرینی پزی بریزید یکی از شیرینی های ماکارون را از قالب فر جدا کنید و سپس آن را برگردانید با کمک قیف کرم کره ای را بر روی شیرینی جدا شده بریزید و سپس شیرینی ماکارون دیگری را از سینی فر جدا کنید و بر روی کرم کره ای قرار دهید بعد از این که کرم کره ای را در وسط همه شیرینی ها قرار دهید آن ها را در درون یخچال قرار دهید.

شیرینی ماکارون فرانسوی با طعم تمشک

    طرز تهیه شیرینی ماکارون با طعم تمشک

نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی ماکارون

۱.در صورت تمایل می توانید کرم تارتار را از طرز تهیه شیرینی ماکارونی حذف کنید توجه داشته باشید که در صورت حذف کردن این کرم فرم گرفتن سفیده به مقدار زمان بیشتری نیازمند است.
۲. بهتر است قبل از تهیه شیرینی سفیده های تخم مرغ را به مدت یک شب در درون یخچال قرار دهید.
۳. سفیده های تخم مرغ باید با دمای اتاق هم دما باشند بنابراین می توانید آن ها را بعد از بیرون آوردن از یخچال به مدت ۵ دقیقه در درون آب گرم قرار دهید.
۴. رنگ های طبیعی خوراکی در حین پخت شیرینی کمرنگ می شوند بنابراین بهتر است قبل از پخت شیرینی ها رنگ آن ها را دو درجه تیره تر از رنگ مورد نظر خود در آورید.
۵. برای طرز تهیه شیرینی ماکارون می توانید از رنگ های ژله ای با کیفیت بالا استفاده کنید.
۶. می توانید در تهیه این شیرینی از طعم های مختلف کرم کره ای است که در مطالب زیر طرز تهیه چند کرم کره ای مختلف را به شما عزیزان آموزش می دهیم استفاده کنید:‌

شیرینی ماکارون با طعم های مختلف

  • طعم پسته ای : ابتدا کره را با پودر پسته به خوبی مخلوط کنید و اگر بعد از مخلوط کردن این مواد طعم پسته ای حالت سفتی پیدا کرد می توانید مقدار کمی شیر به آن اضافه کنید.

شیرینی ماکارون با طعم کرم کره ای پسته ای

  • طعم وانیلی : پودر وانیل را با کره مخلوط کنید و اگر بعد از آماده شدن کرم کره وانیلی سفت بود می توانید مقدار کمی شیر به آن اضافه کنید.
  • طعم لیمویی : کره و پودر قند و پوست لیمو رنده شده را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس ۳ قاشق آبلیمو تازه به این مواد اضافه نمایید.
  • طعم شکلاتی : خامه و تکه های شکلات را در درون قابلمه ای مناسب بجوشانید و صبر کنید تا مواد جوشانده شده خنک شوند و به شکل کرم در آیند.

شیرینی ماکارونی با طعم بی نظیر

آموزش ساده تهیه شیرینی ماکارون

ماکارون این شیرینی خوشمزه فرانسوی که بافت بسیار نرمی دارد را همچون شیرینی مربایی(شیرینی آلمانی) با مواد میانی مختلفی می توان پر کرد و این شیرین پر طرفدار فرانسوی را با طعم های متفاوتی تهیه و نوش جان کرد.

مواد لازم:

  • سفیده تخم مرغ: ۳ عدد
  • پودر بادام: ۱۲۰ گرم
  • شکر سفید: ۵۰ گرم
  • پودر شکر: ۲۰۰ گرم
  • نمک: ۱/۴ قاشق سوپ خوری
  • رنگ خوراکی: به مقدار کافی
  • کرم تاتار: ۱/۴ قاشق مربا خوری

نحوه تهیه شیرینی ماکارون

 دستور پخت:

یک شب پیش از تهیه شیرینی سفیده های تخم مرغ را درون یخچال بگذارید. در زمان استفاده چند دقیقه ای زودتر از داخل یخچال بیرون بیاورید تا دمای سفیده ها با محیط  هم دما شود.

سفیده ها را با همزن هم بزنید تا مقداری پف کند، آنگاه کرم تار تار و شکر سفید را به آن بیفزایید و ۱۰ دقیقه مواد را خوب به هم بزنید تا سفیده کاملا سفت شود به حدی که در صورت برگرداندن ظرف نریزد.

حال نوبت اضافه کردن رنگ خوارکی دلخواه می باشد که باید مجددا مواد را هم بزنید(بهتر است از رنگ های ژله ای عالی برای این منظور استفاده شود زیرا رنگ شیرینی پس از پخت ۲ الی ۳ درجه روشن تر می گردد).

در این مرحله باید شکر را به همراه پودر بادام الک نمایید و به سفیده تخم مرغ بیفزایید و خوب و به اندازه کافی مواد را هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل آید تا در زمان پخت ماکارون ها ترک نخورند. مقدار هم زدن و غلظت باید به حدی باشد که زمانی که به وسیله یک قاشق مواد را بر می دارید از داخل قاشق لبریز نشود.

کاغذ روغنی را داخل سینی فر بگذارید و سپس مواد را درون قیفی بریزد، مواد را به اندازه دایره ای به قطر ۳ سانتی متر با فاصله روی کاغذ بگذارید.

پس از اتمام کار، به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا ماکارون ها به همان حالت در دمای محیط باقی بمانند و پس از این مدت سینی را داخل فر که از قبل با دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت روشن کرده اید بگذارید و بعد حرارت را کاهش دهید و ۱۰ دقیقه بعد سینی را بچرخانید تا ماکارون ها خوب بپزند(مدت زمان پخت ۲۰ دقیقه است).

روش تهیه شیرینی ماکارون

می توانید از این شیرینی فرانسوی به عنوان طعم دهنده در کنار قهوه فرانسه و چای استفاده کنید. امیدواریم از طرز تهیه شیرینی ماکارون با طعم های مختلف در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده پخت شیرینی های مختلف به بخش انواع شیرینی مجله آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *