دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تغذیه قبل از بارداری و تاثیر آن بر جنسیت و هوش کودک

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

همان طور که تغذیه درست در دوران بارداری مهم و ضروری است، قبل از بارداری نیز تغذیه بسیار مهم می باشد، تغذیه می تواند بر هوش و جنسیت جنین نیز تاثیر گذار باشد.

بارداری یکی از مهم ترین مراحل برای تولد نوزاد می باشد. تغذیه یکی از فاکتورهای است که در این دوران توجه به آن اهمیت زیادی دارد. تغذیه درست می تواند این اطمینان را به وجود آورد که یک بارداری سالم و بدون درد سر را سپری کنید.

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری تغذیه درست خطر ابتلا به بیماری های مزمن را که می تواند در بارداری تاثیرات بدی بگذارد، کاهش می دهد. بیماری هایی نظیر چاقی، دیابت، فشار خون بالا و … از این دسته بیماری ها هستند. همچنین تغذیه درست و دریافت تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن این اطمینان را حاصل می کند که بارداری سالمی را سپری کنید. بنابراین داشتن تغذیه درست، قبل و در دوران بارداری بسیار مهم است. همچنین تغذیه می تواند تاثیرات بسیاری بر هوش نوزاد داشته باشد و علاوه بر این جنسیت نوزاد نیز متاثر از تغذیه نیز می باشد.

نیازهای کلی تغذیه ایی سالم

یک رژیم غذایی سالم، رژیمی است که شامل انواع اقلام غذایی که در چهار گروه اصلی از مواد غذایی قرار دارند، باشد. برای زنانی که قصد بارداری را دارند، این رژیم شامل موارد زیر است:

  • میوه ها و سبزیجات (۷ تا ۸ وعده در روز) : این گروه شامل انتخاب سبزیجات سبز تیره، انواع میوه ها و پرتقال می باشد.
  • غلات (۶ تا ۷ وعده در روز): این گروه شامل انتخاب غلات کامل و غنی شده می باشد.
  • فرآورده های لبنی ( ۲ وعده در روز): شیر و فرآورده های آن جزء این گروه می باشند. برای انتخاب این محصولات، فرآورده های کم چرب را انتخاب کنید.
  • فرآورده های گوشت (۲ وعده در روز): از این گروه از مواد غذایی، گوشت های بدون چربی، مرغ، ماهی و … را انتخاب کنید.

دقت کنید منظور از وعده در گروه های ذکر شده، وعده های غذایی به مقدار زیاد نیست. به عنوان مثال: ۱ وعده حدود نصف فنجان سبزیجات یا ۱ قطعه نان و یا ۳/۴ فنجان ماست است. سه دسته از مواد مغذی برای بارداری بسیار ضروری است که شامل کلسیم، آهن و اسید فولیک می باشد، بنابراین زنانی که  قصد باردار شدن را دارند باید تحت نظر پزشک متخصص این سه ماده غذایی مهم را دریافت کنند.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، پروتئین و پتاسیم و ویتامین D می توانند در تغذیه قبل از بارداری ضروری باشند . پروتئین به منظور رشد و ترمیم نوزاد متولد نشده، جفت، رحم، سینه ها و افزایش حجم خون در دوران بارداری می باشد. پروتئین در گوشت ها، تخم مرغ، محصولات لبنی و منابع گیاهی خاص مثل لوبیا و آجیل یافت می شود.

تغذیه قبل از بارداری و تاثیرات آن بر هوش کودک

دانستنی های تغذیه اییپایه هوش کودکان در دوران جنینی ایجاد می شود. این مرحله از زندگی کودک بسیار حیاتی می باشد چرا که هوش و شخصیت کودک در این مرحله در حال شکل گیری است. رشد مغز جنین تاثیر طولانی مدت بر روی شخصیت کودک دارد. ناهنجاری های مادرزادی ، زایمان زود رس و بسیاری از شرایط دیگر، تاثیر جدی بر آینده و کیفیت زندگی نوزاد دارد. آگاهی در مورد رشد جنین در دوران بارداری و اجتناب از فاکتورهایی که تاثیر سوء ایی بر رشد مغز جنین دارند، قبل از باردار شدن می تواند کمک زیادی در این زمینه کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برخی از این فاکتورها که تاثیر بدی بر رشد مغزی کودک در دوران بارداری می گذارند، عبارت اند از:

  • سن والدین: یکی از فاکتورهای مهم در زمینه رشد مغزی در کودکان، سن پدر و مادر در زمان باروری می باشد. تحقیقات نشان داده است که پسرانی که در سن ۴۰ سالگی یا بالاتر، پدر شده اند، نوزادان آن ها خطر ابتدا به بیماری های مغزی ازجمله اختلالات صورت و جمجمه، بیشتری دارند. همچنین جنینی که توسط پدر مسن تر تشکیل شده است، در طیف وسیعی از آزمون های هوش مانند: حافظه، استدلال و مهارت های خواندن ضعیف تر هستند. سن مادران نیز در این زمینه مهم است و مادرانی که در سن ۳۰ و بالاتر بارور می شوند، شامل این خطرات برای نوزاد هستند.
  • شغل پدر: شغل پدر نیز می تواند اثر سوء و خطرناکی در هنگام تولد کودک داشته باشد. مطالعات نشان داده است پدرانی که شغل آن ها در ردیف مشاغل پرخطر محسوب می شود ، کودکانشان در معرض خطر به بیماری بیشتری هستند. از جمله این مشاغل می توان به آرایشگری، بازیگری، عکاسی و … اشاره کرد که به دلیل در تماس بودن مردان با مواد شیمیایی خطرناک این بیماری ها ممکن است ایجاد شوند.
  • زایمان زودرس: بررسی ها نشان داده است که در نوزادانی که در ۳۷ هفته متولد شده اند نسبت به نوزادانی که در ۳۸ هفتگی یا بالاتر متولد شده اند، مهارت خواندن به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
  • تغذیه نامناسب (تغذیه قبل از بارداری): عدم وجود کلسیم ، آهن ، ید و دیگر ویتامین ها منجر به ناتوانی در یادگیری کودک، تاخیر در رشد زبان، مشکلات رفتاری، تاخیر در توسعه مهارت های رفتاری، آی کیو پایین می شود. کودکان نیاز به ید دارند تا هورمون تیروئید که برای رشد مغز ضروری است، ایجاد شود. همچنین کودک به آهن کافی برای ایجاد سلول های قرمز خون، نیاز دارد تا اکسیژن را به بدن کودک منتقل کرده و مغز را تحت تاثیر قرار داده و به رشد مغز کمک کند.

از جمله فاکتورهای نامناسب دیگر می توان به کمبود فولیک اسید، کمبود ویتامین D، استفاده از داروها، استرس و تنش ها، وضعیت روانی مادر، کمبود نور آفتاب، آلودگی هوا و … اشاره کرد. همچنین فاکتورهای مفید دیگری وجود دارند که به رشد مغزی کودک در رحم کمک زیادی می کنند که عبارت اند از:

  • دوست داشتن و مراقبت از نوزاد: مادرانی که در زمان بارداری احساس دوست داشتن و عشق را به جنین داخل رحم نشان می دهند، کودکانی سالم تر، بانشاط تر و آرام تری دارند. برقراری ارتباط با کودک متولد نشده در رحم و صحبت کردن با او به شیوه ملایم و دوست داشتنی، تاثیرات مثبت بر روی حافظه و احساسات کودک می گذارد. علاوه بر این صحبت کردن با نوزاد در رحم، برای ساخت پایه های زبان نیز مفید است.

افزایش وزن کافی و دریافت غذاهای دریایی و روغن ماهی و امگا ۳ به اندازه کافی و گوشت های دودی و تخم مرغ و انجام نرمش های منظم و با شدت متوسط نیز در رشد مغزی کودک تاثیرات مثبتی دارند.

تغذیه قبل از بارداری و جنسیت جنین

بررسی ها نشان داده تغذیه می تواند در جنسیت جنین نیز تاثیرگذار باشد. طب جدید و طب سنتی و قدیم دیدگاه های مختلفی برای این منظور دارند. از نظر طب سنتی از ۳ ماه قبل از بارداری، اگر زن و شوهر مواد غذایی با تب گرم مصرف کنند، احتمالا فرزند آن ها پسر خواهد شد و بر عکس اگر زن و شوهر مواد غذایی با تب سرد مصرف کنند، فرزند دختر خواهد شد. از نظر طب جدید تغدیه نیز بر جنسیت جنین تاثیر گذار است. غذاهای حاوی میزان زیادی کلسیم و منیزیم برای دختر دار شدن و غذاهای حاوی میزان زیادی پتاسیم و سدیم برای پسردار شدن پیشنهاد می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *