دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص گل ختمی و مزیت های بی نظیر گیاه ختمی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از گیاهان زینتی که تمام بخش های آن نیز دارای خواص دارویی برای درمان بیماری های مختلف می باشد گل ختمی است. خواص گل ختمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را در ادامه با هم مطالعه خواهیم نمود.

گل ختمی گیاهی است که بومی مناطق شرقی مدیترانه می باشد. این گل گیاهی علفی و چند ساله است که ارتفاع آن حدودا به ۲ متر می رسد. ساقه این گیاه دارای کرک های ریز خاکستری رنگ و دارای برگ های دندانه دار و پهن است که شکل آن شبیه به قلب می باشد. رنگ گلبرگ های این گیاه متفاوت است و اغلب در تابستان می رویند. تمام بخش های این گیاه دارای مصارف پزشکی هستند. در این مطلب قصد داریم تا خواص گل ختمی را بطور کامل و جامع مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

از خواص گل ختمی می توان به وجود لعاب، موسیلاژ و مواد نشاسته ای، چربی، اسانس، آتنوسیانین، آل تئین، دای اکسی بنزوئیک اسید و سیانیدین به مقدار فراوان در آن اشاره کرد. این گل برای درمان گلو درد بسیار عالی است و همچنین باعث تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

خواص گل ختمی

فواید درمانی و خواص گل ختمی

از آنجا که گل ختمی دارای گل های رنگی و بزرگ می باشند به عنوان گل تزیینی در باغچه ها کاشته می شوند. جالب اینجا است که تمام بخش های این گیاه دارای خاصیت دارویی و فواید زیادی برای سلامت بدن می باشند. استفاده از برگ ها و گلبرگ های گل ختمی از زمان های باستان به صورت دمنوش و عرقیات برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. یکی از مهمترین فواید گل ختمی استفاده از آن برای درمان بیماری های دستگاه تنفسی است.

فواید گل ختمی برای پوست

پژوهش های اخیر بیان می کنند که گل ختمی در درمان بیماری های مختلف پوست و تورم آن مثل آکنه، اگزما و اماس پوست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بصورت موضعی برای درمان دیگر بیماری های خفیف پوستی از این گل استفاده می شود.

خواص دارویی گل ختمی

فواید گل ختمی برای مو

ریشه گل ختمی دارای اسید لوریک و زنجیره اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل است که یکی از فواید برجسته گل ختمی برای مو می باشد. ریشه این گیاه سرشار از لعاب، یک تقویت کننده طبیعی مو است. گل ختمی خشک شده را برای ۱۵ دقیقه بجوشانید سپس آن را صاف کرده تا لعاب آن خارج شود سپس می توانید آن را با نرم کننده مو مورد نظر خود ترکیب کنید.

  •  آرون گروپس

تقویت معده

از این گل همچنین برای تنظیم عمل هضم و پیشگیری از بیماری هایی مثل سوزش معده و رفلاکس اسید معده استفاده می شود. همین ویژگی ها به گل ختمی اجازه می دهد تا گلو درد تسکین یابد، جالب است بدانید تسکین گلو درد به تسکین دستگاه گوارشی نیز کمک می کند و از زخم معده، سوء هاضمه، سوزش معده و دیگر بیماری ها پیشگیری می کند.

خواص درمانی بیشمار گل ختمی

درمان گلو درد

پلی ساکارید موجود در ریشه و برگ گل ختمی دارای ویژگی های ضد باکتری و خلط آور می باشد. بدین معناست که نه تنها گل ختمی با موادی که باعث ایجاد گلو درد می شود مبارزه می کند بلکه همچنین می تواند باعث تسکین و درمان گلو درد شود. خوردن گل ختمی باعث می شود که پلی ساکارید موجود در آن ناحیه های متورم در گلو و دهان را تسکین بخشد. همچنین احساس می کنید که مواد موجود در برگ های این گیاه بصورت پوسته نازک روی گلوی شما را می پوشاند و باعث تسکین درد می شود. یکی دیگر از خواص گل ختمی ویژگی های ضد سرفه آن است که از سرفه های دردناک و خشک پیشگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پژوهش ها نشان می دهند که گل ختمی مقدار گلبول های سفید خونی را در بدن افزایش می دهند. گلبول های سفید خون برای مبارزه با سرماخوردگی، تب و دیگر عفونت ها مورد نیاز می باشند.

خاصیت های دارویی گل ختمی

تنظیم قند خون

تاثیرات احتمالی گل ختمی بر تنظیم سطوح قند خون در بدن امروزه مورد بررسی قرار گرفته اند. این گیاه در پژوهش ها به عنوان داروی طبیعی کنترل قند خون در افراد دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه توانایی کاهش سطوح قند خون در بدن را دارد. بطور کلی یکی از خواص گل ختمی پیشگیری و کنترل دیابت در افراد مبتلا به دیابت می باشد.

درمان سنگ کلیه

مصرف مکمل های گل ختمی در پیشگیری از سنگ کلیه مفید می باشند و ممکن است به کاهش درد در هنگام خروج سنگ کلیه کمک کند. گل ختمی همچنین ممکن است به تنظیم عملکرد بهتر کلیه بطور کلی کمک کرده و می تواند ناراحتی و سوزش ادرار را کاهش دهد.

خاصیت های گل ختمی

درمان تب

یک درمان خانگی موثر برای رفع تب، استفاده از گل ختمی می باشد که از زمان های قدیم استفاده می شده و در واقع گیاهی تب بُر است، ضمن اینکه استفاده از آن برای رفع گرفتگی بینی، درمان علائم تب بالا و سرماخوردگی نیز مفید می باشد، با مصرف یک فنجان چای گل ختمی می توانید مشکلات ناشی از تب را برطرف کنید.

درمان زخم

یکی دیگر از فواید گل ختمی، بهبود زخم و  کاهش ورم ناشی از آسیب دیدگی می باشد، از این رو می توانید برگ های جوشیده شده و نرم شده گل ختمی را مستقیما بر روی زخم ها و محل آسیب دیده قرار دهید و به این ترتیب روند بهبود زخم سریعتر صورت می گیرد.

درمان مشکلات دستگاه گوارشی

گل ختمی همچنین خواص ضد التهابی داشته و تسکین دهده است، از این رو استفاده از آن به درمان مشکلات روده ای و معده همچون زخم ها، درد های شکمی، ورم معده، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

فواید گل ختمی

رفع مشکلات تنفسی

با مصرف چای گل ختمی تا حد زیادی می توانید گرفتگی بینی و برخی دیگر از مشکلات تنفسی را برطرف کنید، چای گل ختمی همچنین می تواند با باز کردن غشای مخاطی مسدود شده، تنفس را راحت تر کرده و گلو را نیز نرم کند، حال به منظور تهیه چای گل ختمی، لازم است ریشه های گل ختمی را مورد استفاده قرار دهید.

ریشه گیاه گل ختمی دارای خاصیت نشاسته ای می باشد، از این رو مصرف آن می تواند موجب افزایش اشتها شود، بنابراین به منظور افزایش اشتها می توانید چای گل ختمی بنوشید.

ایجاد رطوبت در پوست

گل ختمی یک مرطوب کننده عالی برای پوست می باشد و استفاده از آن می تواند ساعت ها خاصیت آبرسانی پوست را برعهده گیرد، از این رو استفاده از گیاه گل ختمی برای درمان خشکی پوست، نرمتر شدن و درخشان شدن پوست بسیار مفید باشد.

خاصیت گل ختمی

با توجه به فواید فراوان گل ختمی اما باید توجه کنید که زنان باردار و مادران شیرده نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و افراد سرد مزاج نیز باید این گل را همراه با عسل مصرف کنند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر گیاهان دارویی می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *