دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه زیتون شور و روش های از بین بردن تلخی زیتون

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

زیتون شور خوراکی خوشمزه و بی نظیری است که شما می توانید آن را با رب انار و دانه انار و پودر گردو و … تهیه کنید. در ادامه این مطلب از آشپزی آرگا طرز تهیه زیتون شور را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

زیتون شور و زیتون پرورده از انواع خوراکی هایی که از زیتون تهیه می شوند و شما می توانید آن ها را در منزل تهیه نمایید. در ادامه این مطلب طرز تهیه زیتون شور را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش می دهیم.

ابتدا باید زیتون را با روش های خانگی کاملا شیرین کنید و سپس مشابه روش طرز تهیه خیار شور زیتون شور را تهیه کنید. می توانید بعد از تهیه زیتون شور از آن به عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی استفاده کنید.

زیتون شور خوش طعم

مواد لازم

مغز گردو چرخ کرده : ۲۵۰ گرم
زیتون : ۱ کیلو گرم
رب انار سفت : ۲ پیمانه
سیر : ۲ حبه
گلپر : به میزان کم ( در صورت تمایل )
دانه انار ترش : ۱ پیمانه
نعنا خشک : ۱ قاشق مربا خوری سر خالی

طرز تهیه زیتون شور

ابتدا تلخی زیتون را با دو روش زیر بگیرد و سپس اقدام به تهیه زیتون شور کنید:
روش اول : در این روش ابتدا زیتون را با سنگ بشکنید توجه داشته باشید که نباید هسته زیتون صدمه ببیند سپس به مدت ۷ روز زیتون ها را در درون محتوی آب شرب قرار دهید و هر روز آب زیتون ها را عوض کنید تا ترکیبات تلخ زیتون از آن خارج شود و زیتون شیرین شود. این روش از نظر سلامتی روش بسیار خوبی است ولی ممکن است روز ها و ماه ها طول بکشد تا زیتون شیرین شود.

روش دوم : زیتون ها را در سود ۱/۵ تا ۳ درصد به مدت ۲ الی ۶ ساعت قرار دهید و زمانی که سود تا ۱/۲ الی ۳/۴ زیتون نفوذ کرد میوه ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت با تعویض آب به دفعات شستشو دهید تا سود نفوذ کرده در زیتون ها تخلیه شود وقتی که آب شفاف شد سود کاملا از زیتون ها خارج شده است. با استفاده از سود ۱/۵ درصد می توانید زیتون ها را به مدت ۲ الی ۴ ساعت شیرین کنید.

برای ساخت زیتون شور ابتدا گردو را چرخ کنید و یا با کمک دستگاه غذا ساز گردو ها را به خوبی له کنید.

  •  آرون گروپس

آسیاب کردن گردو

سپس هسته زیتون ها را جدا کنید و اگر زیتون ها شور نیستند به آن ها مقداری نمک اضافه کنید و سپس زیتون ها را با سیر رنده شده و پودر گردو و رب انار و مقدار کمی پودر گلپر و نعنا خشک به خوبی مخلوط کنید سپس دانه های انار ترش را در لا به لای مواد زیتون شور بریزید و همه مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

مخلوط کردن زیتون با دانه انار و رب انار و نعنا خشک و گردو خرد شده

مواد مخلوط شده زیتون شور را در درون ظرف در بسته ای بریزید و سپس ظرف را در درون یخچال نگهداری کنید.

روش تهیه زیتون شور طرز تهیه زیتون شور

آموزش ساده تهیه زیتون شور

زیتون شور از ترشیجات خوشمزه می باشد که به عنوان مخلفات در کنار غذاهای لذیذ و خوش طعم سرو می شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. کدبانوهای عزیز می توانند با روش های متفاوتی انواع شورها را در منزل تهیه نمایند.

مواد لازم:

  • زیتون
  • آب
  • نمک
  •  سرکه

طریقه تهیه زیتون شور

دستور تهیه:

در این دستور ساده باید ابتدا میوه های زیتون را خوب بشویید و آن ها را تلخ زدایی کنید. نحوه از بین بردن تلخی زیتون به این صورت است که روی زیتون ها خراش های را ایجاد نمایید و زیتون ها را داخل ظرفی قرار دهید و سطح زیتون ها را با آب پر نمایید. طی ۷ الی ۱۰ روز باید هر روز صبح، آب زیتون ها رو عوض کنید تا تلخی آن ها از بین برود. به منظور جلوگیری از گندیدگی زیتون ها می توانید مقدار کمی نمک به آن ها اضافه نمایید.

بعد از مدت زمان تلخ زدایی زیتون ها، ۳ هفته تمام زیتون ها را داخل آب نمک غلیظ ۱۰ الی ۱۲ درصدی بخوابانید. برای تهیه محلول نمک بهتر است ابتدا آب را بجوشانید و پس از سرد شدن نمک یددار و یا سنگ نمک را به آب بیفزایید.

برای ممانعت از بالا آمدن زیتون ها در سطح محلول آب و نمک می توانید به کمک آبکش یا توری، زیتون ها را داخل محلول فرو ببرید. چنانچه زیتون ها در سطح آب باقی بمانند به دلیل هوازدگی، خیلی زود گندیده می گردند.

طی هفته های اول و دوم در صورتی که غلظت محلول کم باشد برای رسیدن به غلظت مناسب می توانید مقداری دیگر نمک به آن بیفزایید.

پس از گذشت سه هفته، نوبت به نمک زدایی زیتون ها می رسد که برای این منظور باید زیتون ها را از محلول آب نمک بیرون بیاورید و درون آب خالص بگذارید. مدت زمان باقی ماندن زیتون ها در آب دو روز کامل(۴۸ ساعت) می باشد که در طی این دو روز باید چندین مرتبه آب عوض گردد.

در آخر زیتون ها را آبکش کنید و داخل ظروف شیشه ای بریزید و با محلولی از سرکه ۳% و آب نمک ۳% شیشه های زیتون را پر کنید و درب آن ها را ببندید و زیتون های شور را در این ظرف ها درب دار نگهداری نمایید.

دستور تهیه زیتون شور

طرز تهیه زیتون شور را در این مطلب با ۲ روش در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم از تهیه و میل کردن این شور خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. زیتون شور را می توانید به عنوان چاشنی در کنار سبزی پلو با ماهی میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *