دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تاتو خط چشم انجام بدهیم یا نه؟

  • ندا خوشرو
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

تاتو خط چشم عوارض و آسیب های جدی را به همراه دارد و در این مطلب ما سعی کرده ایم تا تمامی عوارض ناشی از تاتو کردن خط چشم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم برای مشاهده این نوع عوارض احتمالی تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر خانم ها به دلیل افتادگی پلک هایشان و یا داشتن مژه هایی کم پشت تمایل دارند که از تاتو خط چشم استفاده کنند و حالت و فرم چشمهایشان را با کمک تاتو کردن چشمهایشان تغییر دهند اگر شما هم از این دسته از خانم ها هستید بهتر است که بدانید تاتو کردن خط چشمها ممکن است آسیب های جدی را به سلامت چشمهای شما وارد کند که جبران ناپذیر باشد.

تتو خط چشم (میکروپیگمنتیشن خط چشم) یک روش آرایش دائمی برای کشیدن خط چشم می باشد که با استفاده از آن می توان عیوبی همچون افتادگی پلک، افتادگی چشم، اثر زخم و … را رفع کنید. تتوی خط چشم بالا و پایین برای چشم های ریز می تواند گزینه مناسبی باشد، ضمن اینکه به درشت شدن چشم ها نیز کمک خواهد کرد.

از تاتو چشمها اولین بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک وسیله آرایشی برای رنگی کردن لبه پلک چشمها استفاده شد و امروزه نیز بیشتر خانم های ایرانی برای داشتن آرایش های دائم از تاتو خط لب و یا تاتو خط چشمها و تاتو ابرو و یا هاشور ابرو استفاده می کنند. در ادامه این مطلب آسیب های ناشی از تاتو کردن خط چشم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

تاتو کردن خط چشم چه آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت؟

آیا تاتو خط چشم دائم به سلامت چشم ها آسیب وارد می کند ؟

با توجه به مجاورت تاتو با چشمها احتمال آسیب رساندن تاتو به چشمها بسیار زیاد است و امروزه عوارض گزارشات ناشی از تاتو کردن خط چشمها در مقالات چشم پزشکی افزایش یافته است.
به طور کلی چشم ها قسمت های حساسی از اعضای بدن هستند و سوزن زدن مکرر در قسمت های رویش مژه ها و تزریق مواد رنگی بر روی پلک چشم می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که در ادامه این مطلب عوارض ناشی از تاتوی خط چشم را ملاحظه خواهید کرد.

افرادی که باید دور تاتو کردن خط چشم را خط بکشند چه کسانی هستند؟

بررسی عوارض ناشی از تاتوی خط چشم

۱.ریزش مژه ها
۲. ریزش ابرو ها

  •  آرون گروپس

عوارض ناشی از تاتو کردن خط چشم
۳. واکنش های آلرژیک تاخیری یا فوری
۴. گرانولوم ( با ایجاد کردن توده در اثر التهاب )
۵. آوردن گوشت اضافه ( کلویید )
۶. عفونت های موضعی
۷. انتقال عوامل عفونت زا

تاتو کردن پلک چشم و عوارض ناشی از تاتو
۸. انتقال عفونت های ویروسی نظیر هپاتیت و ایدز
۹. عفونت های باکتریایی و قارچی
۱۰. تحریک کردن سیستم ایمنی بدن
۱۱. بروز آلرژی مانند کهیر
۱۲. ایجاد حساسیت های پوستی
۱۳. حسایت زیاد به نور خورشید

اختلال های التهابی پوست که بر اثر تاتو بوجود می آیند ۲ روز تا ۳۰ روز بعد از تاتو گزارش شده اند و علاوه بر این ممکن است در اثر تاتو کردن فرد به بیماری های بدخیمی پوستی مانند ملانوم مبتلا شود.

بیماری کهیر

آیا انجام تاتو پلک چشم توسط متخصص یا چشم پزشک نیز می تواند دارای عوارضی باشد ؟

انجام دادن تاتوی خط چشم حتی اگر توسط افراد با تجربه و متخصص و با مواد استریل انجام شود باز هم خطرات و عوارضی را به دنبال دارد زیرا رنگی که برای تاتوی استفاده می شود از مواد شیمیایی تولید شده است بنابراین هرگز نمی توان اطمینان پیدا کرد که این مواد شیمیایی هنگامی که به عنوان خط چشم بر روی پلک های چشم استفاده می شوند خطری را به دنبال نداشته باشند. رنگ های شیمیایی که برای تاتوی خط چشم از آن ها استفاده می شود حاوی مواد سمی مانند مس و روی هستند و این مواد سطحی ترین مشکلات تاتوی را بوجود می آورند. و هم چنین اگر سوزن های تاتوی استریل شده نباشند فرد ممکن است به بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز مبتلا شود که این بیماری ها جبران ناپذیر هستند.

ریزش ابرو ها و مژه ها بر اثر تاتو کردن خط چشم

اگر شخصی قبلا تاتوی خط چشم انجام داده باشد و با هیچ گونه عوارضی روبرو نشده باشد برای تجدید رنگ تاتوی و یا حتی پاک کردن تاتوی ممکن است دچار عوارض ناشی از تاتو شود؟

مسلما تجدید تاتو عوارضی را که در این مطلب ذکر کردیم به همراه خواهد داشت. پاک کردن تاتو با لیزر و یا مواد شیمیایی توام با آزاد شدن مواد شیمیایی در بافت های حاوی رنگدانه می باشد که این موارد حتی از آسیب های ناشی از رنگدانه ها هم عوارض بیشتری را به همراه خواهند داشت و طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است غلظت مولکول های سمی ناشی از رنگدانه های زرد و قرمز تاتو بعد از لیزر بیش از ۷۰ برابر افزایش پیدا می کند.

تاتو ابرو و خط چشم

چه افرادی نباید هرگز از تاتو استفاده کنند؟

همانطور که رنگ کردن موها در دوران بارداری برای خانم های باردار مضر است تاتوی خط چشم نیز می تواند آسیب های جدی را به جنین و خانم های باردار وارد کند. هم چنین افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که دارای حساسیت های پوستی هستند بهتر است که دور تاتوی پلک چشمهای خود را خط بکشند.
تاتوی خط چشم هم چنین می تواند برای افرادی که از بیماری های قلبی و دیایتی و هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی رنج می برند مضر باشد.
افرادی که دچار بیماری های چشمی هستند و یا در معرض تماس با فلزات سنگین و اشعه ماورای بنفش می باشند نباید از تاتو در ناحیه پلک چشم های خود استفاده کنند.

بررسی عوارض تاتو خط چشم

جدا از خطرات تتو چشم و عوارض زیاد آن, انجام این کار مزایایی هم دارد از جمله اینکه برای خانوم هایی که دوست دارند یک خط چشم همیشگی داشته باشند، شیوه موثری است، ضمن اینکه بسیاری از خانوم ها به منظور زیباتر شدن چشم هایشان علاقمند به داشتن مژه های پرپشت می باشند، اگرچه روشهای زیادی برای پرپشت شدن مژه ها وجود دارند اما ممکن است، استفاده از روشهای بن مژه، سایه شیدینگ چشم و تتو خط چشم را به روشهای دیگر ترجیح دهند، بنابراین در صورتی که تمایل دارید یک خط چشم دائم که با شست و شوی صورت نیز از بین نمی رود را تجربه کنید, لازم است حتما اطلاعات خود را درباره استفاده از این روش و خطرات و عوارض احتمالی آن افزایش دهید.

مراقبت های لازم بعد از تتوی چشم

از آنجا که چشم عضوی حساس در بدن می باشد، بنابراین انجام هرگونه عمل زیبایی و آرایشی بر روی آن از جمله تتوی خط چشم باید با یک سری مراقبت های خاص همراه باشد تا از خطرات و عوارض ناشی از آن جلوگیری شود، در ادامه نکاتی در مورد مراقبت های بعد از انجام تتوی خط چشم در اختیارتان قرار می دهیم :

تتوی خط چشم

  • ممکن است، پلک شما بعد از انجام تتو متورم شود که برای کاهش تورم آن می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • لازم است حتما در حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از انجام تتو به استخر و سونا نروید, زیرا ممکن است به دلیل وجود کلر موجود در آب، خط چشم شما از بین برود و نیز پلک تان زخم شود.
  • به منظور بهبود جای زخم ناشی از تتوی خط چشم از ویتامین A و به مدت یک هفته استفاده شود.
  • تا زمانی که جای زخم تتو به طور کامل خوب نشده است، نباید از مواد آرایشی بر روی خط چشم استفاده کنید.
  • از هر گونه دستکاری، خاراندن پلک و چشم ها و … تا زمانی که چشم تان به طور کامل خوب نشده باشد، خودداری کنید زیرا منجر به عفونت چشم خواهد شد.

در این مطلب عوارض ناشی از تاتو خط چشمها را مطالعه کردید و اگر شما قصد تاتو در ناحیه چشمهای خود را دارید بهتر است زیبایی طبیعی خود را با عوارضی که گفته شد هرگز به خطر نیاندازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *