دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه شربت ریواس خوش طعم مجلسی

  • ندا خوشرو
  • ۷ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

شربت ها را می توانید با طعم های مختلف و متنوعی تهیه کنید یکی از انواع شربت های خوشمزه و با طعم متفاوت شربت ریواس است که در این مطلب طرز تهیه شربت ریواس را با بهترین روش به شما عزیزان آموزش می دهیم.

شربت ریواس نوعی شربت خوشمزه و خوش طعم است که شما می توانید این نوع شربت خوشمزه را برای در منزل درست کنید کنید که این شربت دارای خواص بی شماری برای بدن است. در ادامه این مطلب طرز تهیه شربت ریواس را با بهترین روش در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

شربت ریواس و شربت به لیمو و شربت سکنجبین از انواع شربت هایی هستند که در فصول گرم تابستان تهیه می شوند. در این بخش روش تهیه شربت ریواس را به صورت مرحله به مرحله مشاهده خواهید کرد.

شربت ریواس خوش طعم

مواد لازم

آب : ۲ لیوان
شکر : ۴ لیوان
نعناع یا پونه : ۱ ساقه کوچک
ریواس : ۱.۵ کیلو

طرز تهیه شربت ریواس

ابتدا ریواس را به خوبی بشویید.

طرز تهیه شربت ریواس

سپس پوست ریواس را بکنید و دوباره ریواس را بشویید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شستن ریواس

به همراه دو لیوان آب ریواس ها را بر روی حرارت گاز به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا بجوشند سپس شعله گاز را خاموش کنید و ریواس ها را در درون صافی بریزید و آب صاف شده ریواس ها را در درون ۲ لیوان بریزید.

صاف کردن آب ریواس

در مرحله بعدی روش تهیه شربت ریواس آب ریواس ها را در درون ظرف بزرگی بریزید و سپس شکر را به آب ریواس ها اضافه کنید و درب ظرف ببندید تا شکر در درون آب ریواس ها به خوبی حل شود در این مدت یکی دو بار مخلوط آب ریواس و شکر را هم بزنید و سپس یک ساقه کوچک نعناع و یا پونه را در درون شهد شربت بیندازید و اجازه دهید که به مدت ۱۲ ساعت درب شربت بسته باشد در این مدت زمان شکر به خوبی در درون آب حل شده و هم چنین پونه و یا نعناع عطرش را به شربت می دهد.

شربت ریواس

بعد از مدت زمان ذکر شده شربت آماده شده را در درون بطری شیشه ای بریزید و سپس بطری را در درون یخچال قرار دهید.

شربت ریواس با طعم بی نظیر

روش دیگری برای تهیه شربت ریواس

روش دیگر برای طرز تهیه شربت ریواس به این صورت است که می توانید ساقه های خُرد شده ریواس را به همراه شکر به صورت لایه ای در قابلمه ای ریخته و حدود ۱۲ ساعت قابلمه را در دمای محیط قرار دهید تا خوب آب بیندازند و شکر به خورد ریواس ها برود.

اکنون قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا مواد به جوش آیند، بعد از یک یا دو جوش قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته و سپس آبکش کنید.

نکته : ریواس ها را نباید به هیچ عنوان فشار دهید، زیرا موجب بد رنگ شدن شربت خواهد شد، شربت بدست آمده را بار دیگر بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

دستور تهیه شربت ریواس

در این مرحله شربت آماده شده را در داخل ظرف یا بطری که تمیز شده و ضد عفونی شده است، بریزید. در صورت افزودن کمی زعفران به آن، شربت لذیذ تر و خوشرنگ تری بدست خواهد آمد.

نکات مهم در تهیه شربت ریواس

  • در صورت شیرین بودن ریواس، می توانید در پایان کار به میزان یک قاشق مربا خوری جوهر لیمو به شربت اضافه کنید تا طعم آن ترش تر شود، افزودن شکر لیمو از ایجاد شکرک در شربت جلوگیری می کند، البته می توانید به جای جوهر لیمو از آب لیمو استفاده کنید.
  • بهتر است برای تهیه شربت از قسمت های نازک، ترد و روشن ریواس استفاده شود، زیرا قسمت های سبز و تیره دارای کمی تلخی می باشند، از این رو باید ساقه های جوان و ترد ریواس را بخرید.
  • اسید آلی اگزالات پتاسیم که در ریواس موجود است در ترکیب با مس واکنش های مضری را ایجاد خواهد کرد، از این رو در تهیه شربت در داخل ظرف های فلزی به خصوص مسی باید پرهیز شود.
  • ریواس دارای طبع سرد است از این رو باید همراه شکر یا عسل مصرف شود تا سردی آن متعادل شود. البته می توانید مطابق مزاج تان مقدار شکر شربت را کم یا زیاد کنید.
  • برای اینکه عطر نعناع و پونه کاملا به خورد شربت برود، باید حدوداً ۱۰ تا ۱۲ ساعت داخل آن بماند.
  • این شربت را می توانید تا چند هفته درون یخچال نگهداری کنید. البته خود ریواس را نباید بیشتر از سه روز در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر می خواهید ریواس را به مدت طولانی تری در یخچال نگهداری کنید، می توانید بعد از بریدن ساقه های این گیاه، آن را منجمد و به این صورت نگهداری کنید.
  • این شربت را بهتر است با ریواس نرسیده (قاقرو) درست کنید، زیرا دارای رنگ قرمز بوده و طعم آن نیز ترش و شیرین است، در حالی که اگر با ریواس رسیده تهیه شود دارای طعم شیرین بوده و رنگ آن شیری رنگ خواهد بود.
  • از جمله چاشنی هایی که با ریواس مصرف می شوند، می توان به دارچین، زنجبیل و لیمو اشاره کرد.
  • توجه داشته باشید که برگ های ریواس سمی بوده و باید از خوردن آن پرهیز شود.

نحوه تهیه شربت ریواس

خواص ریواس برای بدن بی شمار است و هم چنین ریواس دارای طبیعت سرد است و ویتامین ها و املاح معدنی فراوانی دارد. امیدواریم از طرز تهیه شربت ریواس در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده تهیه انواع شربت ها با طعم های مختلف به بخش نوشیدنی سرد مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *