دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص برنج و ویژگی های مفید این ماده غذایی پر طرفدار

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

برنج محبوب ترین غلات مورد استفاده در خانواده های ایرانی است که بعد از گندم پر رنگترین نقش را در پرخه مواد غذایی ایرانی ها ایفا می کند. بد نیست با خواص برنج و ویژگی های دارویی و درمانی این غلات پرطرفدار و پر مصرف بیشتر آشنا شویم.

خواص برنج شامل توانایی آن در ارائه انرژی، تنظیم و بهبود حرکات شکمی، استحکام سطوح قند خون و کاهش سرعت فرآیند پیری می باشد. برنج دارای منبع غنی از ویتامین B1 است. دیگر خواص آن شامل حفظ سلامت پوست، افزایش سوخت و ساز بدن، کمک به هضم غذا، کاهش فشار خون بالا، کمک به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی بدن و مقابله در برابر سرطان و ناراحتی های قلبی می باشد. در اکثر کشورهای جهان یکی از غذاهای اصلی برنج است.

خواص برنج که متفاوت می باشد در تمام گونه های مختلف این ماده غذایی و همچنین سبوس برنج  یافت می شود. یکی از گونه های اصلی برنج در سراسر جهان برنج سفید نام دارد، که دارای مواد مغذی بسیار زیادی است. در برنج مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد، و به همین دلیل است که به عنوان منبع کربوهیدرات شناخته شده است و به بهبود عملکردهای ذهن کمک می کند. کربوهیدرات باید در بدن تجزیه شده و به انرژی مفید تبدیل شود. ویتامین ها، مواد معدنی و مولفه های عالی موجود در برنج فعالیت تمام اندام های بدن را افزایش می دهد.

   خاصیت های برنج

فواید برنج با بهتر بشناسیم!

برنج منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مثل نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین می باشد. خواص درمانی برنج به خاطر وجود این ویتامین ها، پایه ای برای سوخت و ساز بدن، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکردهای کلی اعضای بدن می باشند زیرا این ویتامین ها در اکثر فعالیت های ضروری بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مطلب خواص برنج را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص درمانی برنج

سلامت قلب

یکی از خواص برنج سلامت قلب است همانطور که می دانید برنج دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می باشد که به سالم نگه داشتن قلب کمک زیاد می کند و بیماری های مرتبط با قلب را در معرض نابودی قرار می دهد.

درمان میگرن

همانطور که می دانید میگرن یکی از سردرد های شایع در بین برخی از افراد می باشد که برنج می توانید سردردهای میگرنی را بهبود دهد زیرا، در ترکیبات برنج منیزیم وجود دارد.

  •  آرون گروپس

پیشگیری از سفیدی مو

برنج نقش مهمی در سلامت مو ایفا می کند زیرا دارای ترکیبات مفیدی است که از سفید شدن مو در سنین پایین پیشگیری می کند.

تقویت غدد

از دیگر فواید برنج تقویت غدد می باشد زیرا، سلنیوم موجود در ترکیب برنج کمک زیادی به فعالیت غدد موجود در بدن به ویژه غدد تیروئیدی می کند.

تقویت هورمون جنسی

استفاده از برخی برنج ها به دلیل وجود منگنز کمک زیادی به افزیش فعالیت هورمون های جنسی و تقویت قوای جنسی می کند.

بواسیر

برنج دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد و به دلیل داشتن فیبر دفع راحت تر انجام می شود و سبب پیشگیری از به وجود آمدن بواسیر در فرد می شود.

پیشگیری از کم خونی

کم خونی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد به آن دچار می شوند و مصرف برنج از بروز کم خونی پیشگیری می کند زیرا دارای آهن است  که کمک زیادی به تولید هموگوبین می کند.

کنترل فشار خون

یکی از فواید دارویی برنج این است که دارای مقدار سدیم کمی می باشد و به همین دلیل به عنوان بهترین غذا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند شناخته شده است. سدیم باعث انسداد در رگ ها و ورید ها می شود، افزایش استرس روی سیستم قلبی عروقی فشار خون را افزایش می دهد و باعث ایجاد ناراحتی های قلبی مثل تصلب شریان ها، حمله قلبی و سکته می شود، بنابراین پیشگیری از مصرف سدیم زیاد همیشه ایده خوبی به نظر می رسد.

خاصیت های دارویی برنج

پیشگیری از سرطان

از آنجا که برنج منبع غنی از فیبر نامحلول می باشد، از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت می کند. بسیاری از دانشمندان و پژهشگران بر این باورند که این فیبرهای نامحلول برای حفظ بدن در برابر رشد سلول های سرطانی محافظت می کند. فیبر برای دفاع از بدن در برابر سرطان رحم و سرطان روده بزرگ بسیار مفید می باشد. اگرچه، علاوه بر فیبر، برنج دارای آنتی اکسیدان های طبیعی مثل ویتامین C،A، ترکیبات فنولیک و فلاونوئید است که آنتی اکسیدان ها را برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد تحریک می کند. رادیکال های آزاد می توانند آسیب های جدی به اندام های بدن شما وارد کنند و باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی می شوند. تقویت سطوح آنتی اکسیدان ها ایده خوبی می باشد و خوردن مقدار بیشتری برنج روشی شگفت انگیز برای تقویت سیستم دفاعی بدن است.

خاصیت های درمانی برنج

فواید برنج برای پوست

متخصصان پوست می گویند که پودر برنج می تواند برای درمان انواع زخم های پوست مورد استفاده قرار گیرد. آب برنج به عنوان پماد خنک کننده برای خنک کردن سطوح متورم پوست مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات فنولیک که در برنج یافت می شوند دارای خاصیت ضد تورم می باشند، بنابراین برای تسکین سوزش و قرمزی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف و یا استفاده موضعی از محصولات بدست آمده از برنج برای تسکین برخی از بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر خواص برنج برای پوست می توان به وحود آنتی اکسیدان های موجود در برنج اشاره کرد که ظهور چروک ها و دیگر علایم اولیه پیری را که ممکن است بر پوست تاثیر بگذارند را به تعویق می اندازند.

خواص برنج

فواید دارویی برنج در تقویت معده

یکی از خاصیت های برنج که بسیار مهم می باشد تقویت معده است. پوسته برنج دارویی موثر برای درمان اسهال خونی می باشد و مردم می گویند که پوسته گیاه برنج سه ماهه دارای خاصیت ادرار آور هستند. چینی ها عقیده دارند که برنج بطور قابل توجه اشتها را افزایش می دهد، زخم معده را درمان می کند و تمام مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. به عنوان یک ادرار آور، پوسته برنج به کاهش وزن اضافه آب بدن کمک می کند، سمومی مثل اورئیک اسید را از بدن حذف می کند، از آنجا که تقریبا ۴% ادرار شامل چربی های بدن می باشد به کاهش وزن کمک می کند. محتوی فیبر فراوان موجود در برنج حرکات شکمی را افزایش داده و تنظیم می کند و بنابراین از بدن در برابر انواع سرطان ها حفاظت می کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

خواص دارویی برنج

تامین انرژی

برنج مبعی غنی از کربوهیدرات می باشد از این رو می تواند سوخت و ساز بدن را انجام دهد و نیز در عملکرد طبیعی مغز نقش موثری داشته باشد؛ در نتیجه سوخت و ساز کربو هدرات موجود در برنج در بدن شخص، انرژی به وجود خواهد آمد؛ مواد معدنی، ویتامین ها و مواد ارگانیک موجود در برنج موجب افزایش فعالیت های متابولیک تمام اجزای مختلف بدن شده و در نهایت موجب افزایش سطح انرژی بدن خواهد شد.

پیشگیری از چاقی

یکی از خواص دیگر مصرف برنج، پیشگیری از چاقی است زیرا دانه های برنج فاقد چربی های مضر و کلسترول و سدیم می باشد، ضمن اینکه برنج در اغلب رژیم های غذایی وجود دارد به طور کلی هر نوع غذایی که مواد مورد نیاز بدن را تامین نماید، علاوه بر اینکه بدون تاثیرات منفی می باشد، مصرف آنها برای سلامتی نیز بسیار مفید می باشد، از این رو مصرف برنج به دلیل سطح ناچیز کلسترول، چربی و سدیم می تواند موجب کاهش چاقی و جلوگیری از عوارض آن شود.

فواید برنج

پیشگیری از آلزایمر

برنج قهوه یک نوع برنج است که دارای مواد مغذی زیادی می باشد و می تواند رشد و فعالیت انتقال دهنده های عصبی راتحریک کرده  و در نتیجه از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند؛ تحقیقات انجام گرفته بر روی انواعی از برنج های وحشی نیز نشان دادهاست که مصرف آنها می تواند موجب تحریک آنزیم های نوروپوتکتیو موجود در مغز انسان شده و در نتیجه از تاثیر رادیکال های آزاد و سموم دیگر که در ابتلا به آلزایمر و زوال عقلی اثرگذار هستند، پیشگیری کرده و مانع شود.

حفظ سلامت قلب و عروق

به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی سبوس برنج، کلسترول بد بدن کاهش پیدا کرده و سیستم قلبی عروقی تقویت و حفظ خواهد شد زیرا همانطور که گفتیم برنج به دلیل غنی بوودن از فیبر و فاقد کلسترول و سدیم بودن برای تقویت و حفظ سلامتی سیستم قلب و عروق بسیار موثر می باشد؛ البته انواع برنج قهوه ای و برنج وحشی به نسبت برنج سفید کارایی بهتری دارند زیرا پوسته این دانه ها دارای مواد مغذی فراوانی می باشند اما طی فرآیند سفید کردن برنج به طور کامل از دانه های اصلی جدا می شوند.

خاصیت برنج

با توجه به فواید برنج مصرف زیاد آن برای افراد مبتلا به یبوست مضر می باشد. همچنین باید در مصرف مقدار برنج احتیاط کنید زیرا زیاده روی در آن باعث افزایش وزن می شود. افراد مبتلا به دیبات نیز باید در مصرف برنج احتیاط کنند. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خاصیت و فواید انواع مواد خوراکی مختلف به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *