دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقویت ناخن با چند روش ساده و علمی در منزل

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب روش های عالی و موثر طبیعی را برای تقویت ناخن و درخشندگی ناخن ها با انواع تقویت کننده ناخن طبیعی آورده ایم. با استفاده از مواد طبیعی موجود در منزل می توان به سادگی کاری کرد تا ناخن ها تقویت شده و معطر شوند.

در حقیقت ظاهر ناخنها بر اولین برداشت فرد در مورد شما تاثیری قابل توجه می گذارد. این موضوع را در نظر بگیرید که آیا شما ترجیح می دهید هنگام صحبت کردن دست های خود را حرکت دهید؟ حال در نظر بگیرید که با فردی صحبت می کنید که ناخنهای تمیز و سالم دارد و او را با فردی که دارای ناخنهای شکسته، بی رنگ و ناسالم هستند مقایسه کنید قطعا صحبت کردن با فردی که ناخنهای سالم دارد لذت بخش تر خواهد بود. بدین دلیل یکی از مواردی که امروزه مورد توجه همگان قرار گرفته است تقویت ناخنها می باشد.

ویتامین A,D,B12 و کلسیم ویتامین های کلیدی برای ناخنهای شما می باشند، این ویتامین ها همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم، بازسازی سلول ها، لخته شدن خون و حتی ارسال پیام های عصبی می باشند. کمبود این ویتامین ها باعث می شود ناخنهای شما خشک و شکننده شوند و این علائم ممکن است نشانه سلامت ضعیف فرد باشد. در این مطلب تعدادی از روش های علمی و خانگی در منزل برای تقویت ناخنها را می خوانیم.

تقویت ناخن ها

روش های خانگی تقویت ناخن به صورت طبیعی

 ناخن های زیبا باعث افزایش جذابیت شما می شود. بسیاری از ما به طراحی ناخن ها با استفاده از وسایل طراحی ناخن یا دیگر وسایل علاقه خاصی داریم. اما، اگر ناخن های شما به اندازه کافی قوی نباشند تا بتوانند به راحتی رشد کنند چه می شود؟ ضعف ناخن ها دلایل زیادی می توانند داشته باشند که شامل استفاده از لاک ناخن برای مدت طولانی، در معرض آب قرار گرفتن ناخن ها برای مدت طولانی، پیری، کم کاری یا پرکاری تیروئید، پیسی، اختلالات ریوی، اگزما، کم خونی، عفونت های قارچی و غیره می باشند. دلیل آن هر چه که می خواهد باشد، ناخن های ضعیف و شکننده باعث ایجاد ناراحتی می شوند زیرا به راحتی شکسته می شوند. خبر خوب برای شما این است که شما می توانید استحکام(تقویت) ناخن ها را در منزل به راحتی انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین روش های خانگی برای تقویت ناخنها می باشد. این روغن حاوی چربی اشباع شده می باشد که ناخنهای شما را مرطوب می کند و از عفونت ناخنها پیشگیری می کند. شما می توانید روغن نارگیل ولرم را به طور مستقیم روی ناخنها قرار داده و به آرامی برای ۵ دقیقه آن را ماساژ دهید. این عمل باعث بهبود گردش خون در ناخنهای شما می شود. این کار را باید دو تا سه بار روزی انجام دهید.

همچنین می توانید چند قطره آبلیمو به یک چهارم فنجان روغن نارگیل گرم اضافه کنید. قبل از رفتن به رختخواب در شب ناخن ها را برای ده دقیقه در آن قرار دهید. در طول شب دستکش به دست کنید. برای داشتن ناخن های قوی تر و سالم تر این عمل را بطور مرتب انجام دهید.

تقویت ناخن های شکننده

سرکه سیب

روش موثر دیگر در بین تمام روش های تقویت ناخنهای طبیعی استفاده از سرکه سیب می باشد. سرکه سیب حاوی مواد مغذی مثل ،آهن، کلسیم، ویتامین، پتاسیم، منگنز و غیره می باشد. همچنین دارای استیک اسید و اشید مالئیک است که از عفونت ناخنها پیشگیری می کند. سرکه سیب پاستوریزه نشده را با آب به مقدار مساوی ترکیب کنید. برای چند دقیقه ناخنهایتان را در آن خیس کنید. این عمل را روزی یک بار و برای چند روز انجام دهید تا ناخنهای شما تقویت شوند.

  •  آرون گروپس

نمک دریا

نمک دریا در درمان ناخنهای شکننده فوق العاده موثر می باشد. این ماده باعث می شود ناخنهای شما بدرخشد و آن ها را تقویت می کند. در یک کاسه کوچک مقداری آب گرم بریزید، ۲ قاشق چایخوری نمک دریا به آن اضافه کنید. دو قطره روغن کندر، روغن جوانه گندم، لیمو و اسانس به آن اضافه کنید. ناخنهایتان را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن محلول قرار دهید. پس از خشک کردن ناخنها از مرطوب کننده استفاده کنید. این عمل را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا نتایج عالی ایی تقویت کننده ناخنها بدست آید.

تقویت ناخنها با آبلیمو

آبلیمو به تقویت ناخنها و درخشندگی آن ها کمک می کند. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را به یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید. این ترکیب را گرم کنید تا گرمای آن احساس شود. با استفاده از مقداری پنبه آن را روی ناخنهایتان قرار دهید و برای درمان شکنندگی ناخنها در طول شب دستکش به دست کنید.

همچنین، روغن آرکان و آبلیموی تازه را در مقادیر مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. ناخن هایتان را برای ۲۰ دقیقه در آن محلول قرار دهید. هر دو این درمان ها را روزی یکبار برای دو تا سه هفته انجام دهید.

تقویت ناخن ها با استفاده از آبلیمو

روغن زیتون

روغن های داغ می توانند بافت و کیفیت ناخنهای شما را تقویت کنند. به مقدار مساوی روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را گرم کنید تا زمانی که گرمای آن احساس شود. مقداری پنبه را در این ترکیب قرار دهید و سپس پنبه خیس شده با استفاده از این روغن ها را روی ناخنهای خود قرار دهید. برای ده دقیقه صبر کنید. اجازه دهید این تقویت کننده ناخن، به ناخنهای شما جذب شود و آن ها را تقویت کند.

روش علمی تقویت ناخن ها

زرده تخم مرغ

اگر ناخنهای شما خشک هستند و به همین دلیل ضعیف شده اند، زرده تخم مرغ بهترین درمان خانگی برای تقویت ناخن ها می باشد. زرده تخم مرغ را با شیر ترکیب کنید. آن را روی ناخنهایتان برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس آن را با آب تازه بشویید. رطوبت مورد نیاز ناخنها را در اختیار آن ها قرار می دهد.

آب پرتقال

آب پرتقال حاوی اسید فولیک می باشد که برای رشد ناخنها مورد نیاز است. آب یک پرتقال تازه را بگیرید. برای ده دقیقه ناخنهای خود را در آن خیس کنید. سپس با استفاده از آب گرم ناخنهای خود را بشویید. پس از خشک کردن ناخنها از مرطوب کننده استفاده کنید. این عمل را روزی یکبار برای تقویت ناخنها انجام دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها غنی از بیوتین می باشند که برای تقویت ناخن ها به صورت طبیعی عالی هستند و آن ها را ضخیم تر می سازد. یک کاسه بردارید و دو قاشق روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه فرنگی ترکیب کنید. برای ده دقیقه ناخن های خود را در آن قرار دهید. برای بدست آوردن نتایج مطلوب این عمل را روزی یکبار انجام دهید.

تخم کتان

تخم کتان حاوی ریز مغذی هایی مثل ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و اسید چرب امگا ۳ می باشد. این مواد تقویت کننده ناخن طبیعی و ایده آلی به شمار می روند. شما می توانید بطور مستقیم روغن تخم کتان را روی ناخن ها بمالید. به آرامی برای چند دقیقه آن ها را ماساژ دهید. این عمل را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و طول شب را از دستکش استفاده کنید. همچنین می توانید تخم کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تقویت و رشد ناخن ها

بابونه و نعنا

این چای ترکیبی گیاهی باعث تقویت ناخنها و معطر شدن آن ها به صورت طبیعی می شود. یک قاشق چایخوری از هر یک از این چای ها را به یک فنجان آبجوش اضافه کنید. برای ۲ ساعت اجازه دهید تا دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. حال یک قاشق چایخوری روغن زیتون و ۲ قاشق آرد گندم را به این ترکیب اضافه کنید. همه این مواد را به خوبی ترکیب کنید و خمیر بدست آمده را روی ناخنها قرار دهید. برای یک ساعت منتظر بمانید سپس آن را با آب بشویید. برای بدست آوردن نتایج بهتر این عمل را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

انواع روغن ها برای تقویت ناخن ها

وازلین

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت داشتن ناخن های محکم استفاده از وازلین است بنابراین دست هایتان را با آب و صابون شسته سپس کمی از وازلین را بر روی ناخن هایتان ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت سه تا پنج دقیقه بماند و در نهایت با آب و صابون بشویید.

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به سلامت ناخن ها کمک شگفت انگیزی می کند، می توانید به یک فنجان آب گرم یک قاشق جوش شیرین بیافزایید سپس ناخن هایتان را به مدت پنج دقیقه داخل این محلول بگذارید و در نهایت ناخن ها را خشک کرده و از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

روش های تقویت ناخن

حنا

به منظور تقویت ناخنها می توانید از حنا کمک بگیرید زیرا گزینه مناسبی برای انجام اینکار به شمار می رود فقط کافی است مقداری حنا را به مدت یک روز داخل آب خیس نمایید سپس با کمک یک چوب پنبه آن را بر روی ناخنها بمالید و پس از زمان پانزده تا سی دقیقه ناخن ها را شسته و از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

نوشیدن مقادیر فراوانی آب

همانطور که می دانید کمبود آب در بدن باعث شکننده شدن ناخن ها می شود بنابراین برای داشتن ناخن ها سالم و محکم بهترین است مقادیر فراوانی آب بنوشید تا بدن سالمی نیز داشته باشید.

روش های طبیعی جهت داشتن ناخن های محکم

شیر

شیر دارای مقادیر فراوانی مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که به حفظ سلامت ناخن ها کمک زیادی می کند بنابراین کمی شیر را گرم کرده و به مدت ده دقیقه ناخن هایتان را داخل آن قرار دهید و در نهایت با آب گرم بشویید، استفاده از این روش علاوه بر روشن شدن رنگ ناخن ها باعث محکم شدن آن ها نیز می شود.

روغن بادام

یکی دیگر از روش های محکم شدن ناخن ها استفاده از روغن بادام است که در دو نوع تلخ و شیرین وجود دارد و سرشار از ویتامین E است که باعث رطوبت رسانی به ناخن ها و جلوگیری از شکننده شدن آن ها می شود، ناخن هایتان را با روغن بادام ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب از این روش هر روز به مدت دو هفته استفاده کنید.

تقویت ناخنها با روش های طبیعی

داشتن ناخن های سالم با رعایت چند نکته بهداشتی

۱. از جویدن ناخن ها خودداری نمایید زیرا، باعث آسیب رساندن به ناخن ها می شود.

۲. به منظور رشد سریع تر ناخن ها آن ها را به صورت مرتب و منظم کوتاه کنید.

۳. جهت دریافت ویتامین D به منظور رشد و استحکام ناخنها هر روز صبح ناخن هایتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.

۴. از تماس ناخن ها با مواد شیمیایی خودداری کنید و در زمان استفاده از مواد شیمیایی از دستکش استفاده نمایید.

با استفاده از روش های مطرح شده در این مطلب می توانید به راحتی و در منزل ناخن های خود را تقویت کنید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آرایش و زیبایی به بخش سلامت پوست رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *