دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از هک وای فای با ۱۰ اقدام ساده و کاربردی

  • ندا خوشرو
  • ۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

هک شدن مودم های وایرلس یکی از بزرگترین دغدغه های افرادی است که از این مودم ها استفاده می کنند. در ادامه این مطلب چند راهکار ساده و کاربردی را برای جلوگیری از هک وای فای به شما معرفی خواهیم کرد.

در شبکه های بی سیم احتمال این که فردی بتواند رمز شما را هک کند و از اینترنتان استفاده نماید زیاد است. اگر شما در محل کار و یا خانه از اینترنت بی سیم استفاده می کنید در این مطلب چند راهکار را برای جلوگیری از هک وای فای در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که شما می توانید با کمک این راهکارها ایمنی مودم خود را بالاتر ببرید.

با وجود شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام و … امروزه کمتر کسی پیدا می شود که از اینترنت استفاده نکند و علاوه بر این تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش هستند. در ادامه این مطلب مراحلی را برای پیشگیری از هک وای فای مشاهده خواهید کرد.

راه های جلوگیری از هک شدن وای فای

جلوگیری از هک وای فای با روش های کاربردی و متفاوت

هک شدن وای فای امروزه به یکی از معضل های بزرگ تبدیل شده است اگر شما حجم زیادی از اینترنت را خریداری کرده اید و نگران این هستید که مودم شما هک نشود می توانید با انجام دادن چند راهکار ساده و با استفاده از چند نرم افزار که در ادامه معرفی می کنیم از هک شدن مودم وایرلس خود پیشگیری کنید.

راکارهای ساده برای پیشگیری از هک وای فای

راهکار شماره ۱ استفاده از نرم افزار Whos on my WiFi

این نرم افزار یکی از کاربردی ترین نرم افزار ها برای پیشگیری از هک وای فای است با کمک این نرم افزار می توانید اطلاعات کاملی از سیستم های متصل به مودم وای فای خود را بدست آورید و هم چنین این نرم افزار قادر است که با اسکن لحظه ای شبکه به کاربر گزارش دهد که چه سیستم هایی در حال حاضر به مودم متصل هستند. نرم افزار Whose on my wifi هم چنین قادر است که افراد غیر قانونی متصل به وای فای را قطع کند و یا آن ها را بلاک نماید و بنابراین از اتصال مجدد افراد به مودم وای فای پیشگیری می کند.

معرفی نرم افزار های قدرتمند برای شناسایی هک وای فای

  •  آرون گروپس

این نرم افزار بر روی ویندوزهای ۸ , ۷ , XP قابل اجرا است. برای نصب این نرم افزار بایستی از پوشه Keygen فایل Keygen.exe را اجرا کنید و سپس با کمک این فایل نرم افزار را رجیستر نمایید.
این نرم افزار هم چنین تاریخ و زمان و مدت اتصال سیستم های ناشناس را گزارش می دهد.

راهکار شماره ۲ استفاده از نرم افزار Softperfect WiFi Guard

این نرم افزار ساده و رایگان است و می تواند با اسکن شبکه همه دستگاه های متصل به شبکه را نمایش دهد و در صورت مشاهده شبکه های مشکوک آن ها را قطع نماید. هم چنین می توانید این برنامه را طوری تنظیم کنید که هر چند دقیقه یکبار شبکه را اسکن نماید تا متوجه شوید چه دستگاه هایی به شبکه شما متصل هستند این نرم افزار هم چنین از زبان فارسی پشتیبانی می کند و با انواع استاندارد های شبکه بی سیم برای جلوگیری از هک وای فای سازگاری دارد.

نرم افزار های مفید برای جلوگیری کردن از هک وای

راهکار شماره ۳ WiFi Inspector

این نرم افزار بر روی تلفن های هوشمند قابل اجرا است و در کمتر از ۳۰ ثانیه می تواند لیست همه دستگاه هایی که به مودم شما متصل هستند را شناسایی کند و آدرس IP و نام آن ها را نشان دهد.

نرم افزار پیشگیری از هک وای فای برای گوشی های هوشمند

راهکار شماره ۴ پیشگیری از هک وای فای با تنظیمات مودم

در این روش مودم خود را می توانید به گونه ای تنظیم کنید که فقط دستگاه های خاصی بتوانند از مودم شما استفاده کنند. با تنظیم کردن مودم خود در این حالت حتی اگر مودم شما هک شود هکر مودم امکان استفاده از حجم شما را ندارد.

مرحله اول

ابتدا وارد مرورگر خود شوید ( کروم و فایرفاکس و … ) سپس آدرس مودم را وارد کنید و وارد تنظیمات مودم تان شوید. معمولا آدرس پیشفرض بیشتر مودم ها ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است شما می توانید برای مشاهده آدرس مودم خود پشت دستگاه مودم را نگاه کنید و شماره ای را که مانند شماره ذکر شده است را به عنوان آدرس مودم وارد نمایید.

وراد کردن آدرس مودم در مرورگر

سپس یوزر و پسورد را مانند شکل زیر (admin) وارد کنید.

مودم وای فای

مرحله دوم

بعد از ورود به پنل مودم بخش statue را انتخاب نمایید و بر روی refresh کلیک کنید با این روش شما در همین لحظه می توانید همه دستگاه هایی را که به مودم شما متصل هستند را مشاهده کنید هر دستگاهی را که می خواهید از مودم شما استفاده کند را کپی نمایید.

راه های مقابله با هک وای فای

مرحله سوم

 بر روی تب interface setup کلیک نمایید در این مرحله ۳ سربرگ برای شما نمایش داده خواهد شد که باید بر روی سربرگ wireless کلیک کنید.

جلوگیری از هک شدن وای فای با تنظیمات مودم

مرحله چهارم

در انتهای این بخش قسمتی با نام wireless MACaddress وجود دارد که باید گزینه deactivated موجود در بخش ذکر شده را تیک بزنید.

مرحله پنجم

تعداد ۸ دستگاه را مجاز به استفاده از اینترنت خود نمایید. برای این کار می توانید MAC آدرس هایی را که در مرحله قبل کرده اید کپی کرده اید در این قسمت Paste کنید سپس می توانید تیک گزینه Active را بزنید.

مرحله ششم

گزینه Save را انتخاب نمایید و به همین راحتی می توانید از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنید.

جلوگیری از هک شدن وای فای با استفاده از تنظیمات مودم

راهکار شماره ۵ مودم خود را خاموش کنید

یکی از ابتدایی ترین روش ها برای پیشگیری از هک وای فای خاموش کردن مودم در مواقعی است که شما نیاز ندارید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه زمان دسترسی به مودم وای فای کمتر باشد امکان هک شدن آن نیز کاهش می یابد.

پیشگیری از هک شدن مودم

راهکار شماره ۶ نام مودم خود را پنهان کنید!!!

بیشتر مودم های وای فای قابلیت پنهان کردن نام وای فای را دارند. برای پنهان کردن نام وای فای خود می توانید به صفحه تنظیمات مودم بروید و سپس گزینه SSID Broadcasting را غیر فعال کنید. با این کار نام وای فای شما پنهان می شود. برای استفاده شخصی دیگر از مودم تان می توانید نام مودم خود را به صورت دستی در دستگاه آن شخص وارد کنید. این روش جلوگیری از هک وای فای با وجود سادگی ترفندی مناسبی برای حفط حجم اینترنت شماست.

راهکار شماره ۷ برد مودم تان را کوتاه کنید!!!

اگر مودم شما دارای برد زیادی است بهتر است با انتخاب حالت ۸۰۲.۱۱g به جای حالت های ۸۰۲.۱۱b یا ۸۰۲.۱۱n برد و فاصله ای را که مودم می تواند سیگنال هایش را  ارسال کند کمتر کنید. قرار دادن مودم در زیر تخت و یا پوشاندن آنتن های مودم با فویل یکی دیگر از راهکارهای ساده ای هستند که شما می توانید برای کاهش برد مودم و در نهایت جلوگیری از هک وای فای از آن ها استفاده کنید.

وشاندن آنتن های وای فای با فویل برای ارسال سیگنال کمتر

راهکار شماره ۸ قوی ساختن رمز وای فای

رمزی را که برای وای فای خود در نظر می گیرید بهتر است بین ۱۲ تا ۱۴ کاراکتر باشد و اگر طول رمز عبور شما از این میزان کاراکتر بیشتر شد وای شما امنیت بیشتری را دارد و بهتر قادر خواهید بود از هک شدن وای فای جلوگیری کنید.
بهتر است رمز وای فای ترکیبی از اعداد و علائم و حروف های کوچک و بزرگ باشد و هم چنین بهتر است که رمز وای فای یک کلمه معنا دار یا ترکیبی از چند کلمه معنا دار نباشد.

قوی کردن رمز وای فای

راهکار شماره ۹ ادمین ها را از راه دور غیر فعال کنید

یکی از قابلیت هایی که می تواند از نفوذ هکرها به صفحه تنظیمات مودم پیشگیری کند غیر فعال سازی Admin Via Wireless است. این قابلیت شاید به طور پیش فرض در تنظیمات مودم شما وجود نداشته باشد ولی در صورت وجود آن توصیه می کنیم حتما این گزینه را غیر فعال کنید.

راهکار شماره ۱۰ Firmware مودم را آپدیت نمایید

کپانی های سازنده مودم همیشه آپدیت هایی را برای محصولات خود عرضه می کنند که شامل تغییرات و رفع نواقص برای جلوگیری از روش های جدید هک وای فای توسط هکر ها است به همین دلیل بهتر است که شما هر چند ماه به صفحه تنظیمات مودم خود مراجعه کنید و در صورت وجود آپدیت Firmware آخرین نسخه آن را دانلود کنید و سپس این نسخه را نصب نمایید.

جلوگیری از هک وای فای با 10 راهکار ساده

بالا بردن امنیت وای فای با ترفندی پرکاربرد و موثر

با همه گیر شدن استفاده از اینترنت به خصوص اتصال به وای فای نیاز مبرم افراد آشنایی با محدود کردن فای وای می باشد تا احیانا مورد هک قرار نگیرند و به یکباره حجم اینترنت شان تمام نگردد. در حوزه فناوری اطلاعات راهکارهای موثر در این زمینه ارائه کرده است که افراد با محدود کردن دسترسی به اینترنت خود می توانند ضمن بالا بردن امنیت وای فای خود، از هک شدن فای وای نیز پیشگیری نمایند. یکی از این راهکارها شامل ۵ مرحله زیر می باشد که باید به ترتیب زیر اقدام نمایید:

  • مرحله نخست:

برای شروع باید مرورگرتان را اجرا نمایید و به قسمت مدیریت دستگاه مودم وارد گردید.

  • مرحله دوم:

بعد از اینکه به قسمت تنظیمات روتر وارد شدید باید گزینه status را مورد انتخاب قرار دهید و در پنجره wireless باید روی قسمت refresh کلیک نمایید. با انتخاب این گزینه تمامی دستگاه ها نظیر لبت تاپ، موبایل و … که به مودم یا وای فای شما متصل شده اند ظاهر می شوند که بعد از ملاحظه آن ها در بخش مک (MAC)، تمام آی پی دستگاه مودم تان را کپی نمایید.

پیشگیری کردن از هک وای فای

  • مرحله سوم:

زمانی که در منو تنظیمات روتر از مک ای پی لب تاپ و گوشی همراه تان کپی گرفتید در قسمت بالای تنظیمات، interface را مورد انتخاب قرار دهید و بر روی منو wireless کلیک نمایید.

  • مرحله چهارم:

پس از ورود به منو wireless باید گزینه wireless MACAddress filter را انتخاب کنید و بر روی قسمت deactivated کلیک نمایید تا تیک آن فعال شود.

  • مرحله پنجم:

با اتمام مرحله چهارم قادر خواهید بود تعداد ۸ دستگاه را به منظور استفاده از دستگاه مودم یا وای فای مجاز نمایید و پس از paste کردن یا وارد نمودن مک ای پی ها مدنظر، اکنون بر روی آیکون Active کلیک نمایید تا تیک آن فعال گردد. در نهایت تغییرات انجام شده را ذخیره کنید یعنی در قسمت پایان تنظیمات گزینه SAVE را بزنید.

طریقه پیشگیری از هک وای فای

افزایش راهکارهای دفاعی برای پیشگیری از هک شدن مودم باعث می شود تا هکر از فرآیند نفوذ طولانی به مودم شما صرف نظر کند و به سراغ های راه های آسان تری برود. امیدواریم راهکارهای ارائه داده شده برای مانع شدن از هک وای فای در این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرند و بتوانید با کمک این روش های کاربردی امنیت مودم وای فای خود را افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *