دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم بارداری دوقلو و مهمترین نشانه های آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

علائم بارداری دوقلو و تفاوت قابل توجه بارداری دوقلو و یک قلو را در این مطلب برای شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی آورده ایم. یکی از علائم اولیه بارداری دوقلو افزایش سطحhCG در زنان باردار می باشد.

یکی از اولین پرسش هایی که یک زن که به تازگی حامله شده است ممکن است از خود بپرسد این است که آیا من دوقلو باردار هستم? همیشه قبل از انجام سونوگرافی علایمی وجود دارند که می توانند این امر را اثبات کنند. علایم بارداری دوقلو به علایم بارداری یک قلو شبیه می باشد. اگرچه، تعدادی از علایم و نشانه ها وجود دارند که نشان می دهد شما دو قلو باردار هستید.

زنانی که در خانواده خود سابقه دوقلو زایی دارند بیشتر احتمال دارد تا بارداری دوقلو را تجربه کنند. اگرچه زنانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند علایم متفاوتی را نسبت به زنانی که یک قلو باردار هستند را تجربه می کنند، باز هم علایم اولیه وجود دارد که نشان می دهد که شما بیش از یک نوزاد را باردار هستید. در این مطلب علایم بارداری دوقلو و نشانه های رایج آن را بررسی خواهیم کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علائم بارداری دوقلو

علائم بارداری دوقلو و نشانه های رایج آن

صرف نظر از اینکه شما یک تست بارداری خانگی را انجام داده اید، اگر شما فکر می کنید که حامله هستید باید همیشه با دکتر یا ماما قرار ملاقات بگذارید. علایم بارداری دوقلو می تواند شامل علایم رفتاری و علایم فیزیکی باشد که در ادامه این علایم و نشانه ها را مرور خواهیم کرد.

علائم طبیعی و رفتاری بارداری دوقلو

برخی از مهمترین علایم بارداری دوقلو فیزیکی نیستند بلکه رفتاری می باشند و به نژاد فرد وابسته می باشد. اگر شما سابقه خود را می دانید، بهتر می توانید حدس بزنید که آیا دوقلو باردار هستید یا خیر.

علائم اولیه بارداری دوقلو

لقاح مصنوعی

اگرچه لقاح مصنوعی بارداری دوقلو را تضمین نمی کند، اگر شما درمان لقاح مصنوعی را دریافت کرده اید احتمال دوقلوزایی را نیز دارید. در افراد خاص، بارداری دوقلو یکی از هر نود بارداری می باشد. توجه کنید که بارداری با استفاده از لقاح مصنوعی در ۲۵% مواقع باعث بارداری دوقلو می شود بنابراین مصرف برخی دارو ها سبب رها شدن بیشتر از یک تخمک از تخمدان در طول یک دوره می شود همچنین در بارداری به روش آی وی اف امکان جایگزینی بیشتر از یک رویان در رحم وجود دارد.

  •  آرون گروپس

سابقه خانوادگی

بررسی دوقلوها در شجره نامه خانوادگی بارداری دوقلو شما را افزایش می دهد.

سن

زنان که سن آن ها بیش از سی سال می باشد بیشتر در معرض بارداری دوقلو قرار دارند، زیرا ممکن است آن ها از لقاح مصنوعی استفاده کرده باشند.

علائم رایج بارداری دوقلو

داشتن تجربه بارداری

مادرانی که زایمان چند قلویی را تجربه کرده اند به نسبت دیگر مادران شانس بیشتری برای چند قلو زایی دارند، همچنین در صورت سابقه داشتن دو قلو های همسان در خانواده احتمال دارد این ارث به شما نیز برسد.

علائم فیزیکی بارداری دوقلو

اکثر علایم بارداری دوقلو تفاوت کمی با بارداری یک قلو دارند. تفاوت اصلی معمولا تاثیر یا شدت علایم بارداری می باشد.

علائم بارداری و حاملگی دوقلو

علائم بارداری شما ممکن است زیاد باشند

از آنجا که زن باردار دوقلو هورمون های حاملگی بیشتری نسبت به زنی که یک نوزاد را باردار می باشد تولید می کند. تولید هورمون های حاملگی بیشتر می تواند باعث شدت گرفتن علایم شود. بنابراین تکرر ادرار، خستگی، بیماری های صبحگاهی و درد قفسه سینه بارداری یک قلو ممکن است در بارداری دوقلو دو برابر شود. برخی از پژوهش ها نشان داده اند که مادرانی که دوقلو باردار هستند بیماری های صبحگاهی شدیدتری دارند. افزایش سطح هورمون hCG و مولکول های پروتئینی آلفا فتوپروتئین در طول بارداری دوقلو رایج می باشند. اگرچه، درک بارداری دوقلو در هر حاملگی منحصر به فرد می باشد. بیماری های صبحگاهی بیشتر، خستگی بیشتر، تغییرات رفتاری زیاد ممکن است به بارداری دوقلو مربوط باشد. اگر علایم بارداری شما شدیدتر به نظر می رسد با پزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید.

علائم و نشانه های بارداری دوقلو

افزایش وزن سریع در اوایل بارداری

از دیگر علایم بارداری دوقلو افزایش سریع وزن می باشد. اکثر زنان در سه ماهه اول بارداری آهسته تر افزایش وزن پیدا می یابند، در حالیکه در بارداری دوقلو افزایش وزن سریعتر اتفاق می افتد. دکتر یا مامای شما اگر شما بیش از حد معمول اضافه وزن داشتید شما را در جریان قرار می دهند و احتمال اینکه بارداری دوقلو را تجربه کنید افزایش می یابد.

احتمال بارداری دوقلو در شما با اندازه گیری رحم، مقیاس افزایش وزن و ارزیابی دور شکم شما قابل تشخیص می باشد. البته یکی از بهترین روش ها برای اینکه بگوییم شما دوقلو باردار هستید شنیدن صدای دو قلب در گوشی پزشک شما می باشد. معمولا در حدود هفته ۱۲ بارداری شما صدای دو قلب را خواهید شنید، شما صدای ضربان قلب را بصورت دوگانه خواهید شنید. گاهی اوقات سونوگرافی اولیه می تواند بارداری دوقلو را تشخیص دهد اما روش ایمن شنیدن صدای قلب می باشد.

علائم بارداری های دوقلو

نحوه شکل گیری دو قلوه ها

زمانی که تخمک ها به شکل خودکار بارور و به دو نیم تقسیم می شوند در نتیجه دو قلو های همسان تشکیل می شود و هنگامی تخمک ها در یک زمان به وسیله اسپرم های مختلف بارور شوند باعث به وجود آمدن دو قلو های ناهمسان می شود.

روش های تشخیص بارداری دو قلو

سونوگرافی از بهترین راه جهت تشخیص بارداری دو قلو است که معمولا دو اوایل سه ماهه دوم بارداری انجام می شود و در صورت تشخیص چند قلویی در سونوگرافی پزشک می توانید همسان و ناهمسان بودن آن را نیز تشخیص دهد که در برخی موارد یکی از قل ها به دلیل ناهنجاری های کورموزومی پنهان می شود که این مشکل خطری برای قل دیگر به وجود نمی آورد.

 آشنایی با علانم بارداری دو قلو

دیگر نشانه های تشخیص بارداری دوقلو

  • یکی از علایم بارداری دوقلو برای تشخیص آن که مهم می باشد احساس حالت تهوع شدید در اوایل بارداری است. گاهی اوقات بسیار شدید است که مادر تحمل کردن هرچیزی را سخت می بیند و به راحتی نمی تواند غذاها را هضم کند.
  • عدم تحمل غذاها، بو، بافت و ظاهر غذاها. بطور معمول گوشت، غذاهای دریایی، قهوه، چای اولین مودی هستند که ممکن است زننده باشند.
  • رحم بزرگتر از حد معمول که ممکن است این حقیقت را منعکس کند که دو جنین نسبت به یک جنین در رحم وجود دارد.
  • حساسیت پستانها. تا حدی که بستن سوتین ناراحت کننده بنظر می رسد. برخی از زنان ممکن است مجبور شوند تا تاپ های بندی بپوشند تا سینه های آن ها راحت باشند و اذیت نشوند.
  • تکرر ادرار. اگرچه تکرر ادرار یکی از علائم اولیه بارداری می باشد اما در بارداری دوقلو این تکرر ادرار افزایش می یابد.
  • خستگی مطلق و احساس ناتوانی در انجام کارهای روزمره.
  • یکی از قطعی ترین علایم بارداری دوقلو افزایش سطح hCG است. در اولین آزمایش ادرار در طول حاملگی قابل مشاهده است. حتی قبل از اینکه عادت ماهیانه متوقف شود.
  • برخی از زنان ممکن است گرفتگی رحم را بدون هیچ گونه خونریزی تجربه کنند.
  • قلب شما سخت ر از زمان معمول کار می کند.
  • بدخلقی. هرچند از علایم بارداری یک قلو نیز می باشد اما در بارداری دوقلو شدید تر است.
  • حرکت جنین زودتر از زمان معمول در دوران بارداری معمولا قبل از ۱۵ تا ۱۶ هفتگی.

نشانه های چند قلو باردار بودن

 مراقبت های لازم :

در صورتی که دو قلو باردار هستید باید به نسبت دیگر مادران بیشتر ویزیت شوید زیرا ویزیت شدن بیشتر سبب جلوگیری از خطرات احتمالی و عوارض آن می شود که خطرات بارداری دو قلو عبارتند از :

تشنج : احتمال تشنج در این دسته از خانم ها بسیار بیشتر است که روش تشخیص تشنج بارداری فشار خون و آزمایش ادرار است.

زایمان زودرس : در بیشتر خانم هایی که بارداری دو قلو دارند زایمان های پیش از هفته ۳۷ را تجربه می کنند.

خستگی : از دیگر نشانه های دو قلو باردار بودن احساس خستگی است که می تواند از کمبود آهن باشد زیرا کم خونی در بین زنانی که دو قلو باردار هستند بیشتر است.

مراقبت های پیش از تولد

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم با استفاده از روش های تشخیص بارداری دوقلو و علائم آن به راحتی بتوانید حدس بزنید که جنین در رحم شما چند قلو می باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *