دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه حلوای زنجبیلی و نکاتی برای ایجاد طعم ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

حلوا بهترین نوع دسر برای ماه مبارک رمضان است. حلوا ها انواع متفاوتی دارند و شما می توانید آن ها را با روش های متفاوتی در منزل تهیه کنید, در ادامه این مطلب طرز تهیه حلوای زنجبیلی را با کامل ترین روش ملاحظه خواهید کرد.

حلوای زنجبیلی از انواع حلواهای سنتی است و بیشتر در شهر های سرد سیر شمالی ایران نظیر آذربایجان تهیه می شود. در این مطلب طریقه ساخت حلوای زنجبیلی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما کدبانوهای عزیز قرار می دهیم.

حلوای شیر، حلوای زعفرانی و حلوای زنجبیلی از انواع حلواهای خوشمزه و با طعمی بی نظیر می باشند در این بخش از آشپزی قصد داریم تا شما را با دستور پخت حلوای زنجبیلی آشنا سازیم شما می توانید با کمک این مطلب حلوای زنجبیلی خوشمزه را در منزل تهیه نمایید.

حلوای زنجبیلی

مواد لازم

روغن جامد : ۱/۵ پیمانه
آرد سفید مخصوص شیرینی پزی : ۸ پیمانه
پودر قند : ۳ پیمانه
کره یا روغن زرد : ۱/۲ پیمانه
زنجبیل : ۳ قاشق مرباخوری
گردو : ۱۰۰ گرم
پودر بادام  برای تزیین : به میزان لازم
پودر پسته برای تزیین : به میزان لازم
پودر نارگیل و گل محمدی برای تزیین : به میزان لازم
پودر هل سبز : ۱/۲ قاشثق مرباخوری  ( در صورت تمایل )

طرز تهیه حلوای زنجبیلی

در مرحله اول دستور تهیه حلوا زنجبیلی، ابتدا آرد را در درون تابه ای مناسب با حرارتی بسیار پایین و بر روی شعله پخش کن به مدت ۶۰ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد به طور کامل از بین برود توجه داشته باشید که آرد نباید تغییر رنگ زیادی پیدا کند بهتر است برای تهیه این نوع حلوا از تابه مسی و یا آلومینیومی استفاده کنید تا حرارت به راحتی به آرد انتقال پیدا کند.

تفت دادن آرد در درون تابه

بعد از مدت زمان ذکر شده کره و روغن جامد را به آرد اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه آرد را با کره و روغن جامد تفت دهید و سپس تابه را از روی حرارت بردارید تا به طور کامل خنک شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تفت دادن آرد با کره و روغن جامدتفت دادن آرد

سپس پودر قند و پودر زنجبیل را به آرد خنک شده اضافه نمایید می توانید در صورت تمایل ۲۰ قطره اسانس هل به آرد اضافه نمایید و توجه داشته باشید که باید در این حلوا طعم زنجبیل قالب باشد بعد از این که اسانس هل را به آرد اضافه کردید با دست آرد را ورز دهید تا همه مواد به خورد آرد بروند.

اضافه کردن زنجبیل و پودر قند به آرد
در مرحله بعدی طرز تهیه حلوای زنجبیلی همه مواد حلوا را در درون الک سیمی بریزید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند و هم چنین خمیر حلوا گلوله نشود توجه داشته باشید که سوراخ های الک نباید ریز باشند.

ریختن مواد حلوا در درون الک

سپس گردو را خرد کنید و توی حلوا بریزید گردو نباید زیاد خرد شود و بایستی در زیر دندان حس شود.

اضافه کردن گردو خرد شده به مواد حلوا
می توانید حلوا را در قالب های مستطیلی بریزید و سپس آن ها را برش بزنید. هم چنین می توانید در ته قالب های یخ پودر پسته و پودر بادام و پودر نارگیل و گل محمدی را بریزید.

حلوای زنجبیلی

و سپس مواد حلوا را بر روی این مواد بریزید و با کمک دست مواد را فشار دهید تا حلوا منسجم شود.

ریختن مواد حلوای زنجبیلی در درون قالب یخ

قالب های یخ را به مدت ۴ ساعت در درون یخچال و یا به مدت ۲ ساعت در درون فریزر قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده حلوا ها را از درون قالب یخ بیرون آورید و آن ها را برای سرو در درون ظرف مناسبی قرار دهید.

در آوردن حلوا از قالب یخ

نکاتی برای تهیه حلوای زنجبیلی

۱.می توانید در طرز تهیه این نوع حلوا از زعفران نیز استفاده کنید.
۲. حلوای زنجبیلی را می توانید با شکلات ذوب شده به زیبایی تزیین کنید.
۳. برای این که از تفت خوردن آرد مطمئن شوید می توانید بعد از ۶۰ دقیقه چند قاشق آب را در درون ظرفی بریزید و سپس مقداری آرد سرخ شده را در داخل آب قرار دهید اگر در اطراف خمیر حباب هایی تشکیل شد و یا از آرد صداهایی به گوش رسید نشانه این است که آرد سرخ شده است.
۴. حلوای زنجبیلی را می توانید به عنوان دسر در مهمانی ها و مجالس خود سرو کنید.

طرز تهیه حلوای زنجبیلی

روش دیگری برای تهیه حلوای زنجبیلی

در اینجا آموزش حلوای زنجبیلی به روشی دیگر را در اختیارتان قرار می دهیم که دارای بافت ترد و شکننده بوده و در دهان آب می شود. بنابراین برای یادگیری این حلوای خوشمزه و پرخاصیت در ادامه همراه ما شوید.

روش تهیه حلوا زنجبیلی

مواد مورد نیاز

  • آرد/ ۲ لیوان
  • پودر قند/ یک و نیم لیوان
  • پودر گردو/ ۱۰۰ گرم
  • کره/ ۱۵۰ گرم
  • پودر زنجبیل/ ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر هل/ ۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه حلوای زنجبیلی

آرد را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس با قاشقی چوبی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد آن را از روی حرارت بردارید و آرد را الک کنید.

بعد از الک کردن آرد، دوباره آن را داخل قابلمه بریزید، سپس کره را به آن اضافه کنید، مخلوط را هم بزنید تا کره جذب آرد شود. اکنون قابلمه را از روی حرارت برداشته  و پودر زنجبیل، پودر هل و پودر گردو را به آن بیفزایید و هم بزنید.

و بگذارید تا مخلوط آرد مقداری خنک شود، بعد پودر قند را الک کرده و به آن بیفزایید؛ توجه داشته باشید، برای اینکه حلوای شما ترد شده و پودر قند ذوب نشود، نباید آرد داغ باشد.

سپس در مرحله بعدی مخلوط حاصل را داخل قالب قرار داده و یا در ظرفی بریزید و با استفاده از قاشق یا دست، مواد را فشار داده و به هم منسجم کنید، بهتر است این کار سریع انجام گیرد تا حلوای زنجبیلی شما سرد نشود.

در آخر روی حلوا را با خلال پسته و پودر قند تزیین کنید و به وسیله چاقو به صورت مربع و یا لوزی برش دهید، سپس ظرف حلوا را در یخچال قرار دهید تا به خوبی سرد و سفت شود، سپس آماده سرو شده و می توانید آن را میل کنید.

دستور تهیه حلوا زنجبیلی

نکته های کلیدی برای تهیه حلوا زنجبیلی

  • این نوع حلوا حالت پودری داشته و به شکل خمیری نیست و باید قبل از سرد شدن در قالب و یا سینی فشرده کنید.
  • در صورتی که دوست دارید رنگ حلوای شما خوشرنگ و زیبا باشد، می توانید به آن زعفران اضافه کنید.
  • همچنین با اضافه کردن رنگ های خوراکی، حلوای زنجبیلی را در رنگ های دیگری نیز می توان تهیه کرد.
  • در صورت تمایل می توان از شکلات ذوب شده نیز برای تزیین روی حلوا استفاده کرد.

حلوا زنجبیلی را می توانید برای سفره های افطار در ماه رمضان تهیه نمایید این حلوا باعث افزایش قند خون می شود و هم چنین تقویت کننده معده و ضد نفخ می باشد. در این بخش از آشپزی طرز تهیه حلوای زنجبیلی را با بهترین روش مشاهده کردید که امیدواریم از تهیه این نوع حلوا در منزل نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده پخت حلواهای مختلف می توانید در صورت تمایل به بخش انواع حلوا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *