دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان قند خون با گیاهان دارویی و طب سنتی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

درمان قند خون و کنترل آن با استفاده از یک سری داروهای گیاهی به راحتی امکان پذیر می باشد. در این مطلب به معرفی موثرترین گیاهان برای درمان این بیماری خواهیم پرداخت و ویژگی هر یک از این گیاهان را ذکر خواهیم کرد.

افزایش سطح قند خون در بدن انسان باعث مبتلا شدن فرد به دیابت می شود. در این مطلب به معرفی چند گیاه موثر در کنترل و درمان قند خون خواهیم پرداخت. البته بهتر است قبل از استفاده از این گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید. تا پایان مطلب با بررسی داروهای گیاهی برای کاهش قند خون همراه ما باشید.

یکی از بیماری هایی که در طول زندگی فرد به سرعت پیشرفت می کند دیابت می باشد البته دیابت یا قند خون بالا می تواند بطور موثر با ایجاد تغییرات در سبک زندگی و خوردن غذای سالم کنترل شود. دیابت بدلیل افزایش قند خون در فرد ایجاد می شود. این شرایط بر توانایی بدن فرد برای تولید انسولین یا استفاده موثر از انسولین بطور موثر تاثیر می گذارد. اگرچه روش های متفاوتی برای حفظ سطوح قند خون در حد نرمال وجود دارد. داروهای خانگی و گیاهان دارویی در این امر نقش بسیار مهمی دارند. در ادامه به معرفی موثرترین گیاهان در کاهش قند خون خواهیم پرداخت.

درمان قند خون

موثرترین گیاهان دارویی در درمان قند خون

گیاهان دارویی تاریخچه بسیار کهن در بهبود بیماری ها دارند. یکی از بیماری هایی که می توان با استفاده از داروهای گیاهی آن را بطور موثر درمان کرد دیابت می باشد. گیاهان زیادی دارای آنتی اکسیدان ها می باشد و می تواند از تورم و آسیب به بافت های بدن که باعث افزایش قند خون می شود پیشگیری می کند.

میخک

این گیاه حاوی ۱۰ درصد آنتی اکسیدان فنول است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان آنتی سیانین و کورستین می باشد. میخک همچنین دارای ویژگی های ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. این گیاه علاوه بر این ویژگی ها، شامل ویژگی های ضد تورم ، ضد درد و دارای مزایایی برای سلامت دستگاه گوارش می باشد. روغن میخک همچنین می تواند برای دیگر ناراحتی ها مثل دندان درد، سر درد، سرفه و سوء تغذیه مورد استفاده قرار گیرد.

میخک و درمان عالی قند خون

شنبلیله

گیاه شنبلیله یکی از گیاهان دارویی بومی ایران می باشد که در بیشتر نواحی ایران می روید و به عنوان سبزی کاشته و مصرف می شود. دارای آمینو اسید به نام هیدروکسی ایزولوسین می باشد این ماده باعث می شود انسولین ترشح شود و در درمان قند خون موثر است. در آب جوش ۱۵ تا ۵۰ گزم از پودر دانه این گیاه را بجوشانید و پس از غذا مصرف کنید. تا باعث کاهش قند خون شما شود.

  •  آرون گروپس

گیاهان دارویی و درمان انواع دیابت

کاسنی

گیاه کاسنی در تمام فصول سال در دستری می باشد و در کاهش قند خون بسیار موثر است. از آنجا که دارای فلاونوئید، اینولوفین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد در کاهش علایم قند خون بسیار موثر است. اینولین موجود در این گیاه باعث می شود خون تصفیه شود و کلسترول خون کاهش یابد. خشک شده ریشه کاسنی را پودر کنید و مانند قهوه دم کنید و بنوشید. همچنین می توان پودر آن را با قهوه مخلوط کنید تا مقدار کافئین موجود در قهوه کاهش یابد.

کاسنی و درمان موثر دیابت

مریم گلی

این گیاه حاوی فیتوسترول است که دارای اثرات خنک کنندگی می باشد. متخصصان گیاهان دارویی از این گیاه برای درمان خونریزی مجاری ادرار و گرفتگی عضلات مورد استفاده قرار می گیرد. مریم گلی همچنین برای رفع قند خون مفید می باشد. یک پژوهش روی این گیاه نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت که با شکم خالی محلول این گیاه را می نوشند سطح قند خون در آن ها کاهش می یابد.

مریملی و درمان انواع مختلف دیابت

گیاه گزنه

ساقه این گیاه دارویی دارای پرزها و تارهای مخروطی شکل می باشد. اگر ساقه را لمس کنید بدلیل وجود همان پرزها ساقه بدست شما می چسبد و باعث سوزش و خارش روی سطح پوست می شود. تخم آن نرمریال ریز، تیره رنگ می باشد و شباهت زیادی به تخم کتان دارد. بخش های مورد استفاده گیاه دارویی گزنه، برگ، ریشه، شیره و دانه آن است. این گیاه در طب سنتی به عنوان داروی کاهش دهنده گلوکز خون معرفی شده است و عصاره برگ آن نقش حفاظتی در برابر افزایش قند خون و تخریب سلول های پانکراس و در نتیجه بهبود بیماری قند خون دارد.

گزنه و درمان دیابت نوع 1و2

جینسینگ

این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها را دارد. این گیاه چینی دارای چند مزیت برای افراد دیابتی می باشد. پژوهش ها نشان داده اند که جینسینگ جذب کربوهیدرات را کاهش می دهد، توانایی سلول را برای استفاده از گلوکز افزایش می دهد و ترشح انسولین را افزایش می دهد. کپسول های جینسینگ در مقایسه با داروهای تسکین دهنده ۱۵ تا ۲۰% بیشتر گلوکز خون را کاهش می دهند.

جینسینگ و درمان انواع دیابت

مدیریت استرس

 مدیریت استرس نقش مهمی در کاهش قند خون ایفا می کند از این رو استرس زیاد باعث بدتر شدن نشانه های دیابت در شما خواهد شد، که از بهترین راهکارها جهت کنترل استرس تمریناتی مانند مدیتیشن و یوگا است.

دارچین

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت پایین آوردن قند خون استفاده از چای دارچین است می توانید به چهار پیمانه آب، یک عدد چوب دارچین بیفزایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بجوشد سپس حرارت را خاموش کنید و به آن نصف قاشق چای خوری برگ های استیویا اضافه کنید و بعد از زمان پنج دقیقه محلول را صاف کرده و کمی عصاره لیمو افزوده و محلول را بنوشید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه در طول روز چند بار بین وعده های غذایی از این نوشیدنی استفاده کنید، می توانید بعد خوردن شیرینی نیز آن را بنوشید.

نسخه خانگی برای تعادل و کاهش قند خون

رزماری

استفاده از رزماری برای کاهش قند خون بسیار مفید و موثر است و کمک شگفت انگیزی به تعادل سطح قند خون می کند بنابراین حتما آن را مصرف کنید.

آلوئه ورا

به منظور پایین آوردن قند خون استفاده از ژل آلوئه ورا گزینه بسیار مناسبی است به همین خاطر برای کاهش قند خون بالا بسیار مورد استفاده قرار گرفته می شود فقط کافی است، برگ زردچوبه و ژل آلوئه ورا با هم ترکیب کرده و استفاده کنید.

کاهش قند خون با راهکارهای طبیعی

زنجبیل

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز جهت پایین آوردن قند خون بالا کاربرد فراوان دارد و سبب افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود و کمک زیادی به افزایش ترشح انسولین می کند.

خیار چنبر تلخ

یکی دیگر از روش های طبیعی و خانگی برای کنترل دیابت و کاهش قند خون بالا، خیار چنبر تلخ است که کمک زیادی به بهبود دیابت نوع ۱ و ۲ می کند بنابراین، هر روز یک لیوان آب خیار چنبر تلخ به صورت ناشتا میل کنید و یا می توانید کمی از این خیار را در برنامه غذایی تان قرار دهید تا شاهد پایین آمدن قند خون تان باشید.

درمان قند خون با راهکارهای طبیعی

شما به راحتی می توانید با استفاده از خواص گیاهان دارویی قند خون خود را کنترل کنید. البته بهتر است قبل از مصرف این گیاهان برای بهبود قند خون و دیابت حتما با پزشک و متخصص مشورت کنید. در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان دیگر بیماری ها با استفاده از روش های خانگی به بخش درمان خانگی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *