دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت و راه های درمان تب کودکان را بشناسید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

تب در کودکان اغلب به دلایل ایجاد عفونت های مختلف ایجاد می گردد. شناخت علت تب در کودکان به ما این امکان را می دهد تا با روش های مختلف درمان تب کودکان برای کاهش تب آن ها و رهایی کودک از بیماری اقدام کنیم.

اتب واکنش طبیعی به برخی از شرایط می باشد که رایج ترین آن عفونت می باشد. وقتی دمای بدن در نتیجه تنظیم مجدد ترموستات بدن به دمای بالاتر از حد معمول می رسد اتفاق می افتد. در ادامه علل و روش های درمان تب کودکان را بررسی خواهیم کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رایج ترین دلیل تب در کودک عفونت می باشد. باکتری ها و ویروس های بیماری زا مثل سرماخوردگی، اسهال و استفراغ، عفونت گوش، عفونت مثانه، رونشیت و عفونت مجاری ادرار رایج ترین دلایل ایجاد تب می باشند. تقریبا تمام بچه ها در طول زندگی خود تب را تجربه می کنند. مساله این است والدین چه موقع باید نگران شوند.

 درمان و علل تب در کودکان

روش های مختلف درمان تب کودکان و علل ایجاد آن

اکثر موارد تب و دمای بالا در کودک جدی نیستند و بدلیل عفونت های رایج دوران کودکی مثل سرفه، سرماخوردگی و دیگر عفونت های ویروسی می باشند. اگرچه، تب در نوزادان کمتر از ۳ ماه نادر است و به دریافت پیشنهاد از سوی متخصصان کودک نیازمند می باشد. اگر دمای بدن نوزاد ۳ ماهه یا ۶ ماهه شما بیش از ۳۹ درجه سلسیوس باشد. شما باید نوشیدنی زیاد به نوزاد خود بدهید. همیشه دادن پاراستاول یا ایبوپروفین برای درمان تب کودک ضروری نیست، مگر اینکه مضطرب باشند و یا حال عمومی آن ها زیاد خوب نباشد. نشانه های کاهش مایعات بدن و دیگر نشانه های بیماری های جدی را بررسی کنید. اگر نگران هستید از پزشک خود کمک بگیرید.

درمان و علایم تب کودکان

علل رایج تب در کودکان

تب در بچه ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. لازم است بدانید انواع مختلف تب در بچه ها نگران کننده نیستند و گاه به سادگی و با استفاده از روش های خانگی می توان برای درمان تب کودک اقدام کرد. در این بخش سه علت تب در کودکان را با هم بررسی می کنیم.

عفونت های ایجاد شده توسط میکروب هایی به نام ویروس: این یکی از دلایل رایج تب در کودکان می باشد. عفونت های ویروسی بیماری های رایجی مثل سرماخوردگی، سرفه، تب، اسهال و غیره را به همراه دارند. گاهی اوقات عفونت های ویروسی باعث ایجاد بیماری های جدی تری می شوند.

  •  آرون گروپس

عفونت های ایجاد شده توسط میکروب هایی به نام باکتری: این عفونت ها نسبت به عفونت های ویروسی کمتر رایج می باشند اما همچنین باعث ایجاد تب در کودکان می شوند. باکتری ها ممکن است بیماری های جدی تری مثل ذات الریه، عفونت ادرار و کلیه، مننژیت و عفونت خون را ایجاد کنند.

انواع دیگر عفونت ها: دیگر عفونت ها دلایل غیر رایج دمای بالا در کودکان کشورهای ایالت متحده آمریکا می باشند.

روش های مختلف درمان تب کودک

در بخش های قبل به تعریف تب در کودکان و بررسی علل بیماری تب پرداختیم. حال در این بخش برای شما والدین گرامی که نگران سلامت کودک خود هستید روش های مختلف و موثر درمان تب کودکان را آورده ایم.

دارو ها:

موثرترین روش برای درمان تب کودکان استفاده از دروهایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن می باشد. این روش های درمانی ممکن است ناراحتی کودک و دمای بدن او را تا ۲ تا ۳ درجه فارنهایت کاهش دهد. آسپرین برای بچه های کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی شود زیرا ممکن است به ندرت بیماری هایی جدی مثل سندروم ریه ایجاد کند. استامینوفن ممکن است هر ۴ یا ۶ ساعت به کودک داده شود اما توجه کنید که در یک روز نباید بیش از ۵ بار از استامینوفن استفاده کنید. استامینوفن در نوزاد سه ماهه و کوچکتر نباید بدون مشورت با پزشک مورد استفاده قرار گیرد. دوز مصرفی معمول مصرف استامینوفن باید بر اساس وزن کودک محاسبه شود. ایبوپروفن هر شش ساعت باید مورد استفاده قرار گیرد. ایبوپروفن نیز نباید در نوزاد شش ماهه و یا کوچکتر مورد استفاده قرار گیرد. دوز مصرفی ایبوپروفن نیز همچنین باید بر اساس وزن کودک محاسبه شود. مصرف ترکیبی استامینوفن و ایبوپروفن یا استامینوفن و آسپرین احتمال مصرف دوز اشتباه هر یک از داروها را افزایش می دهد. داروهای کاهش دهنده تب تنها در مواقع مورد نیاز باید مورد استفاده قرار گیرند و وقتی علایم دردسر آفرین رفع شدند باید مصرف این داروها نیز متوقف شود.

درمان تب در کودکان

افزایش مصرف مایعات :

تب می تواند خطر کم آبی بدن کودک را افزایش دهد. برای کاهش تب کودک والدین باید کودک خود را تشویق کنند تا مقدار کافی مایعات بنوشند. کودک مبتلا به تب ممکن است احساس گرسنگی نکنند، در نتیجه نباید آن ها را مجبور به خوردن غذا نمود. اگرچه مایعاتی مثل شیر و آب باید بطور منظم مورد استفاده قرار گیرند. بچه های بزرگتر ممکن است ژلاتین طعم دار، سوپ یا بستنی یخی مصرف کنند. اگر کودک نمی خواهد و با قادر به مصرف مایعات بیش از چند ساعت نمی باشد، والدین باید با متخصص کودکان مشورت کنند.

درمان تب در کودکان با مایعات

استراحت :

تب در کودک باعث می شود کودک احساس خستگی و درد داشته باشند. درمان بیماری با استفاده از استراحت نیز امکان پذیر می باشد. در طول این دوره، والدین باید کودکان را تشویق کنند تا جای ممکن استراحت کنند. اگر کودک احساس کرد که بهتر شده است نیازی نیست تا او را مجبور به خوابیدن و یا استراحت کردن کنید. بچه ها ممکن است رفتن به مدرسه و یا انجام دیگر فعالیت های خود را وقتی دمای بدن در طول روز به حد نرمال خود بازگشت را آغاز کنند.

درمان تب کودکان

کمپرس سرد :

یکی از راهکارهای بسیار مفید و موثر جهت درمان تب کودکان کمپرس سرد می باشد که می توانید داخل کاسه ای کمی آب سرد ریخته و دستمال تمیزی را داخل آن خیس کرده سپس آب اضافی آن را بیرون کشیده و دستمال را روی پیشانی کودک دلبندتان بگذارید همچنین، می توانید از دستمال یا لیف مرطوب برای قسمت هایی از بدن نوزاد مانند : کشاله ران، زیر بغل، پا و دست استفاده کنید.

روش های کاهش تب در کودکان

نکته : از آب یخ و یا خیلی سرد استفاده نکنید زیرا ،منجر به افزایش دمای داخلی بدن نوزادتان خواهد شد.

حمام نیمه گرم :

استفاده از حمام نیمه گرم کمک زیادی به تنظیم دمای بدن نوزاد می کند و همچنین به خواب راحت نوزاد نیز کمک زیادی می کند، اگر کودک تان زیر شش ماه است به منظور کاهش تب دو تا سه بار در روز از حمام اسفنجی خیس استفاده کنید و در صورتی که شش ماهه یا بیشتر است چند بار در روز به حمام ولرم ببرید و بعد از هربار حمام بردن لباس های او را بپوشانید.

نکته : به هیج وجه از آب سرد و یا داغ برای حمام نوزادان استفاده نکنید زیرا، امکان دارد با افزایش دمای داخلی بدن نوزاد مواجهه شوید.

استفاده از لباس راحتی :

یکی از اشتباهات اکثر والدین در زمان بروز تب در کودک استفاده از لباس و پتوهای زیاد جهت درمان تب کودکان می باشد، در صورتی که استفاده از لباس های زیاد باعث افزایش دمای بدن کودک می شود بنابراین، یک لباس نازک تن نوزاد کرده و در زمان خوابیدن نیز از یک پتوی نازک استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که دمای اتاق خواب باید در دمای متعادل باشد.

پایین آوردن تب کودکان با چند روش

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که هر یک از شرایط زیرا را در کودک تان مشاهده کنید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

  • ادامه دار بودن تب کودک بیشتر از سه روز
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرفه
  • تنفس غیر عادی و سریع
  • ادرار سخت و دردناک
  • اشتها نداشتن
  • کمتر از دو ماه سن داشتن

اکثر تب ها بدلیل عفونت هایی ایجاد می شوند که جدی نیستند و برای مدت طولانی طول نمی کشند. اما اگر کودک شما در طول چند روز خوب نشد و علایم نگران کننده ای داشت باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تمایل می توانید کسب اطلاعات در رابطه با دیگر بیماری های کودکان و نکاتی برای رشد و پرورش بهتر آن ها می توانید به بخش علل بیماری و درمان بیماری رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *