دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان برفک دهان نوزاد و آنچه باید در مورد آن بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

باکتری کاندیدا بطور طبیعی در دهان زندگی می کند و بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نوزاد ممکن است در دهان او عفونت برفک ایجاد گردد. در این مطلب بطور کامل و جامع روش های مختلف درمان برفک دهان نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برفک دهان یک نوع عفونت است که بدلیل وجود مخمری به نام کاندیدا ایجاد می گردد. برفک دهان نوزاد معمولا جدی نیست و بطور کلی ممکن است با استفاده از روش های درمانی مختلف از بین برود. در این مطلب بطور کلی به تعریف این مشکل و بررسی روش های مختلف درمان برفک دهان نوزاد خواهیم پرداخت بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

برفک عفونتی است که بدلیل وجود باکتری مخمر به نام کاندیدا در دهان ایجاد می گردد. رایج ترین مکانی که کاندیدا باعث ایجاد عفونت می گردد دهان است. عفونت کاندیدا در دهان برفک دهان نامیده می شود. دیگر مکان های رایج برای برفک واژن، ناحیه پوشک و ناخن ها می باشد. در این مطلب بطور کامل دلایل ایجاد و روش های درمانی برفک دهان نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان و پیشگیری از برفک دهان نوزاد

موثرترین روش های درمان برفک دهان نوزاد و علایم آن

برفک توسط اشکال مختلف یک قارچ که کاندیدا نامیده می شود ایجاد می گردد. مقدار کمی از این قارچ اکثر اوقات در دهان زندگی می کنند. معمولا با توجه به سیستم ایمنی بدن و دیگر باکتری هایی که همچنین بطور طبیعی در دهان زندگی می کنند مورد بررسی قرار می گیرند. اگرچه، وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف تر است، قارچ ها می توانند رشد کنند و باعث ایجاد زخم و جراحت در دهان و روی زبان شوند. برفک دهان نوزاد بدلیل اینکه سیستم ایمنی او طول می کشد تا کامل شود، توانایی نوزادان در مقابله با عفونت را کاهش می دهد. عفونت برفک دهان همچنین می تواند پس از استفاده از آنتی بیوتیک ایجاد گردد. زیرا آنتی بیوتیک سطح سلامت باکتری ها در دهان نوزاد را کاهش می دهد و همین عمل باعث افزایش سطح قارچ می گردد.

درمان موثر برفک دهان نوزاد

علایم برفک دهان نوزادان

نقطه های سفید معمولا در دهان و روی زبان نوزاد ایجاد می شوند. نقطه ها ممکن است به یکدیگر متصل شوند تا نقطه های بزرگتری به نام پلاک را ایجاد کنند. آن ها ممکن است زرد یا خاکستری شوند. نوزاد شما ممکن است بدلیل ایجاد این عفونت اذیت شود. اگرچه گاهی اوقات دهان نوزاد زخم می شود. گاهی اوقات ممکن است نوزاد بدلیل وجود زخم ها از خوردن صحیح غذای خود خودداری کند.

درمان و علایم برفک دهان نوزاد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان برفک دهان در نوزادان

در بعضی از نوزادان درمان مورد نیاز نیست. در موارد خفیف برفک دهان ممکن است مدت کوتاهی تنها برای چند روز طول بکشد و سپس بدون نیاز به روشهای درمانی از بین برود. اگر درمانی آغاز شود، پزشک معمولا ژلی که حاوی داروی ضد برفک به نام میکونازول می باشد را تجویز می کند. شما باید این ژل را روی ناحیه مورد نظر در دهان نوزاد به مقداری که توسط پزشک تجویز شده است را با استفاده از انگشت تمیز بمالید. از دستورات پزشک با دقت پیروی کنید. بعد از غذا دادن به نوزاد از ژل استفاده کنید. برای پیشگیری از احتمال بسیار اندک خفگی هر بار از مقدار بسیار کمی استفاده کنید و مراقب باشید انگشت شما به گلوی نوزاد برخورد نکند. دارو باعث می شود باکتری های کاندیدا در داخل دهان نوزاد کشته شوند. گفته می شود از این ژل میکونازول برای نوزاد چهار ماهه و کوچکتر نباید استفاده شود. اگرچه، بسیاری از پزشکان استفاده از این ژل را توسط تمام گروه های سنی تجویز می کند. روش دیگر بهبود برفک دهان نوزاد استفاده از قطره هایی است که حاوی داروی ضد برفک به نام نیستاتین می باشد. شما باید برای ریختن قطرات این دارو روی محل مورد نظر در دهان نوزاد باید از قطره چکان استفاده کنید. قطره های نیستاتین اگر میکونازول برای نوزاد شما مناسب نباشند مورد استقاده قرار می گیرند همچنین اگر ژل میکونازول موثر واقع نشود باید از این قطره استفاده کنید. باید تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده است به درمان خود ادامه دهید حتی تا دو روز پس از اینکه برفک کاملا بهبود یافت باید درمان را ادامه دهید. اگر برفک پس از گذشت هفت روز از درمان، رفع نشد به نزد پزشک بروید.

ژل برای برفک دهان نوزاد

مسری بودن برفک دهان نوزاد

در صورتی که در دوران شیردهی به سر می برید احتمال اینکه عفونت های مخمر از دهان نوزاد به پستان منتقل شود وجود دارد و در صورتی که هر دو تحت درمان قرار گرفته نشوید مجدداً از پستان به دهان نوزاد شیرخوار منتقل شده و در نتیجه این چرخه ادامه پیدا می کند، برفک نوک پستان با نشانه هایی زیر همراه خواهد بود :

  • سوزش
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن نوک پستان
  • درد
  • تغییر رنگ ظاهر پستان به صورتی
  • درد شدید شبیه به تیر کشیدن در سینه در زمان شیردهی

مسری بودن برفک دهان نوزاد

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان طبیعی برفک دهان نوزاد

ممکن است پزشک با توجه به سن نوزاد روش های درمانی متفاوتی را تجویز کند و امکان دارد پزشک پیشنهاد کند که لاکتوباسیل را به رژیم غذایی کودک بیفزایید همچنین، روش های خانگی دیگر از جمله : روغن نارگیل، سودا و مصرف گریپ فروت به درمان برفک دهان نوزاد کمک می کند، اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که پیش از انجام هر نوع روش خانگی با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

عواملی که خطر ابتلا به برفک دهان نوزاد را افزایش می دهد

عوامل زیادی امکان دارد کودک را در معرض مبتلا شدن به برفک دهان قرار دهد که برخی از این عوامل عبارتند از :

نوزاد نارس :

به دلیل اینکه نوزاد نارس ایمنی رشد نیافته ای دارد در نتیجه نسبت به دیگر کودکان بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان قرار دارند.

ایدز :

کوکانی که از بیماری ایدز رنج می برند ایمنی کمتری داشته و در نتیجه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی مانند برفک دهان هستند.

دیابت :

دیابت بارداری امکان دارد نوزاد را نیز به خود گرفتار کند و در واقع دیابت نوع یک مادرزادی سبب افزایش احتمال مبتلا شدن به عفونت های قارچی در کودکان می شود.

عواملی که خطر ابتلا به برفک دهان در نوزادان را افزایش می دهد.

پیشگیری از ایجاد برفک در دهان نوزاد

اکثر برفک ها در دهان نوزاد بدون دلیل خاصی ایجاد می شوند. اما بهتر از قبل از اجبار برای بهبود برفک دهان نوزاد به نکاتی برای پیشگیری از این بیماری اهمیت دهیم. این پیشنهادها به پیشگیری برخی از علل ایجاد این بیماری کمک می کند. تمام عروسک ها و دیگر اسباب بازی های نوزاد که آن ها را در دهان خود می برد بطور منظم ضد عفونی کنید. اگر نوزاد از شیر خشک استفاده می کند بطور منظم تمام تجهیزات تغذیه نوزاد را بویژه پستانک را ضدعفونی کنید. برخی از مادران پس از تغذیه نوزاد به او آب مقطر می دهند. این عمل شیر باقی مانده در دهان که کاندیدا ممکن است در آن رشد کند را از دهان نوزاد می شوید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در رابطه با روش های درمانی دیگر بیماری های نوزاد و مادر می توانید به بخش کودک و والدین رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *