دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه شامی کباب با بهترین دستور پخت

  • ندا خوشرو
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شامی کباب یکی از انواع غذا های سنتی و خوشمزه ایرانی است و این غذا در بین همه رده های سنی بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه شامی کباب را در ادامه این مطلب با روشی آسان و متفاوت به شما کدبانوهای عزیز ایرانی آموزش می دهیم.

شامی کباب غذایی محبوب و لذیذ است و بیشتر خانواده های ایرانی این غذا را دوست دارند. شامی کباب از زمان های قدیم تا به امروز جایگاه خاص و متفاوتی در سفره های افطار ماه مبارک رمضان دارد. دستور ساخت شامی کباب بسیار ساده است و شما می توانید با روش پخت و مواد لازمی که در ادامه مطلب ذکر شد این غذای ایرانی را در منزل تهیه کنید.

شامی کباب یکی از انواع غذاهای سنتی می باشد که به خاطر خوشمزه بودن طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و حتی در هند و افغانستان نیز طرفدار پیدا کرده است، نحوه تهیه شامی کباب بسیار ساده و راحتی است و در مدت زمان کمی می توانید این غذا را تهیه کنید، فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا این غذا را تهیه و در مهمانی و دور همی ها نوش جان نمایید.

شامی کباب

طرز تهیه شامی کباب با طعم عالی

کتلت گوشت و شامی کباب و کباب تابه ای از انواع غذا های خوش طعم ایرانی هستند که شما می توانید آن ها را در منزل برای وعده شام و نهار خود طبخ نمایید. در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با طرز تهیه شامی کباب آشنا سازیم بنابراین اگر شما نیز علاقه زیادی به تهیه شامی کباب در منزل دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای ۳۰ عدد شامی :

  • لپه : ۱ کیلو گرم
  • تخم مرغ : ۷ عدد
  • گوشت بدون چربی ران گوسفند : ۱ کیلو گرم
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • زعفران ساییده شده : ۱ قاشق چای خوری
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل : به میزان لازم

دستور تهیه شامی کباب :

ابتدا گوشت را تمیز کنید و تکه تکه کنید و سپس تکه های گوشت را بشویید و آن ها را در درون قابلمه ای بریزید و پیاز خرد شده را به همراه مقداری آب گوشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت ها پخته شوند.

پختن گوشت با پیاز

لپه ها را هم تمیز کنید و آن ها را هم در درون قابلمه ای مناسبی به همراه نمک و زردچوبه بپزید. توجه داشته باشید که آب لپه ها نباید زیاد باشد و هم چنین در انتهای پخت لپه آب لپه هم باید به خوبی خشک شود.

  •  آرون گروپس

پختن لپه

در این مرحله از طرز تهیه شامی کباب بعد از این که لپه ها پخته شدند آن ها را چرخ کنید و گوشت پخته شده را هم چرخ کنید و سپس دوباره گوشت چرخ کرده و لپه چرخ کرده را باهم مخلوط کنید و آن ها را دوباره چرخ کنید و مخلوط گوشت و لپه را گوشه ای قرار دهید تا خنک شود .
در درون کاسه ای عمیق تخم ها را بشکنید و سپس زعفران را در درون ۱ قاشق سوپ خوری آب جوش حل کنید و به همراه نمک و فلفل به تخم مرغ ها اضافه کنید و با کمک قاشق این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و گوشت و لپه چرخ کرده را هم به این مواد اضافه کنید و مواد شامی کباب را به خوبی ورز دهید.

طرز تهیه شامی کباب در منزل
بعد از آماده کردن مایه شامی در درون تابه ای مناسب مقدار زیادی روغن بریزید و سپس تابه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن داغ شود سپس مقداری از مایه گوشتی را بردارید و آن را گلوله کنید و سپس با فشار دست مایه گوشتی را پهن کنید و با کمک انگشت سوراخی در میان دایره گوشتی شامی بوجود آورید سپس شامی را در درون روغن داغ قرار دهید و بقیه شامی ها را هم به این ترتیب آماده کنید و آن ها را در درون روغن قرار دهید بعد از این که یک طرف شامی ها سرخ شد با کمک کفگیر طرف دیگر آن ها را برگردانید تا سرخ شود بعد از این که دو طرف شامی ها سرخ شد آن ها را در درون سبد فلزی قرار دهید تا روغن اضافی شامی ها خارج شود.

سرخ کردن شامی در درون تابه   تزیین کردن شامی با سبزیجات

نکاتی برای تهیه بهتر شامی کباب

۱.اگر می خواهید روغن شامی به طور کامل گرفته شود می توانید بعد از سرخ شدن شامی ها آن ها را در درون دستمال کاغذی حوله ای آشپزخانه قرار دهید دستمال را باید در کف سبد پهن کنید و سپس شامی ها را بر روی دستمال قرار دهید.

۲. اگر شامی ها در روغن وا بروند میزان تخم مرغ آن ها کم است و نیاز به این است که به بقیه مایه گوشتی تخم مرغ اضافه کنید.

۳. اگر مایه شامی ها شل است می توانید ۱ قاشق آرد نخودچی به مایه گوشتی اضافه کنید تا سفت شود.

۴. اگر می خواهید شامی ها پوک شوند ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را در آب سرد حل کنید و به مخلوط تخم مرغی اضافه نمایید و با کمک دست مواد را به خوبی ورز دهید.

۵. بعد از این که شامی کباب ها آماده شدند می توانید آن ها را در درون دیس مناسبی قرار دهید و با کمک روش های تزیین کتلت شامی ها را به زیبایی تزیین کنید

۶. میزان گوشتی که در شامی کباب استفاده می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا، اگر میزان گوشت به نسبت دیگر مواد بیشتر باشد شامی کباب سفت خواهد شد.

تزیین شامی کباب

۷. در صورتی که تمایل دارید شامی کباب طعم ترشی داشته باشد می توانید مقداری رب انار به مایه شامی کباب بیافزایید.

۸. در زمان سرو شامی کباب می توانید جهت داشتن دورچین زیبا و بی نظیر چند عدد سیب زمینی را خلال کرده و سرخ نمایید سپس در کنار شامی ها میل نمایید.

۹. بسته به ذائقه تان می تواند به منظور داشتن طعم بهتر به مایه شامی کمی پودر سیر اضافه نمایید.

۱۰. در تهیه این نوع شامی استفاده از گوشت گوساله به دلیل داشتن چربی کمتر سبب لذیذ تر شدن شامی کباب می شود.

۱۱. از تابه نچسب جهت سرخ کردن شامی ها استفاده کنید تا روغن کمتر جهت سرخ شدن استفاده شود.

۱۲. به منظور پف کردن شامی کباب حتما تخم مرغ را به مدت طولانی هم بزنید.

۱۳. همانطور که می دانید پیاز باعث خوش طعم شدن شامی می شود به همین دلیل بهتر است آن را با رنده درشت رنده کنید تا شامی ها نرم و پوک شوند.

نکاتی در مورد شامی کباب

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و این غذای سنتی و بسیار خوشمزه را در منزل تهیه و نوش جان کنید، به منظور آشنایی با نحوه تهیه انواع شامی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *